VLC is gewoon heel goed.
Ik gebruik het vaak (onder Windows 2000 weliswaar).
Geen haperingen zoals bij Mediaspeler.
Als ik later Ubuntu installeer ga ik zeker VLC trouw blijven.
Wacht maar tot je mplayer leert kennen

dat ding speelt niet alleen maar ALLES af op alle mogelijke manieren, maar je kan ook allerlei opties instellen om de beeldkwaliteit etc. aan te passen

ik heb het zo bijvoorbeeld klaargespeeld om op een oude 800 Mhz laptop met ATI Mobility Radeon 7500 32MB VRam, een High Definition video af te spelen van 1920x pixels

maar dan met vermindere kwaliteitsopties

als je mplayer via de commandline gebruikt is het echt een beest qua mogelijkheden.
Je kan aan mplayer zo .bin of .iso files voederen (ja, met VLC kan je ook .bin files afspelen, weet ik, VLC is ook een van de betere mediaspelers, en mijn favoriet op windows, toen ik dat nog gebruikte

) en je kan via een samba mount een DVD afspelen die op een andere computer inzit. (Niet enkel de .vob files inlezen, maar het hele menu etc. intact houden, dit is iets wat xine en vlc niet konden toen ik het probeerde, maar in mplayer kon je het dvd-device aanpassen en linken aan de samba mount)
Mplayer is echt mijn favoriet

ook de ondertiteling engine is uitstekend! nog nooit zo'n kwalitatieve ondertitels gezien

de nieuwste VLC heeft ook verbeterde ondertiteling, maar mplayer heeft duidelijk mooiere ondertiteling. Er zit een soort effect aan om het echt mooi/smooth te maken, dat je desgewenst nog kan tweaken in de instellingen