Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma's afsluiten vóór updaten?  (gelezen 1342 keer)

Offline Hmenger

• Lid
Programma's afsluiten vóór updaten?
« Gepost op: 2008/01/28, 00:42:00 »
Als je met Windows een update wilt installeren, krijg je altijd de mededeling: "sluit alle openstaande programma's af alvorens te updaten". Moet dat in Ubuntu ook? Is het raadzaam? Ik doe het liever niet omdat er vrijwel wekelijks updates zijn en omdat ik altijd 3, 4 of 5 programma's heb openstaan. Of is er een trucje om ze allemaal met één muisklik af te sluiten en dan te updaten?
(Ik gebruik Kubuntu 7.10).

« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/28, 02:40:53 »
In Ubuntu Linux kan je alles door elkaar doen.
Dus ook proggie's gebruiken en tegelijk updaten en verwijderen, film kijken en radio luisteren en een spelletje spelen.

Liefst nog met 20 gebruikers tegelijk via een netwerk op jouw pc ingelogt.

De manier waarop Ubuntu-linux werkt is heel anders dan Windows.

MS claimt met windows dat alles kan echter er kan maar 1 ding tegelijk werken in Windows.

In Linux kan alles tegelijk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/28, 02:49:18 »
Als je ziet dat er een update is voor bijv. Firefox, dan is het wel verstandig om Firefox af te sluiten voordat je de update doet. Het hoeft niet per se, maar dan moet je direct na de update Firefox afsluiten en opnieuw starten. Als het goed is geeft het systeem zelf aan of een reboot nodig is, of het opnieuw starten van een programma. Veel services worden automatisch opnieuw gestart bij een update, daar hoef je zelf niks voor te doen.

Sommige programma's hoef je niet eens opnieuw te starten. Het is dan wel zo dat je totdat je die afsluit de oude versie gebruikt. Je kan dus op je gemak je werk opslaan en afsluiten wanneer het jou uitkomt.

Het is wel verstandig om tijdens het upgrade proces op het driehoekje te drukken. Je ziet dan allerlei meldingen van wat er gebeurt tijdens de update. De meeste meldingen zijn niet zo interessant. Wat wel interessant is zijn foutmeldingen of berichten dat je een programma opnieuw moet starten.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/28, 11:52:26 »
ik sluit ook alleen firefox af als er daarvoor een update is...waarom weet ik eigenlijk niet...maar voor de rest trek ik mij van die updater niks van aan...

ik denk dat windows bij zelfs nog nooit heeft gezegd dat ik eerst alles moest afsluiten bij een update...ofwel kijk ik er al overheen omdat hij bij bijna alles vraagt om alle toepassingen te sluiten...

Offline Hmenger

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/28, 22:26:04 »
Ik word erg nederig van jullie: 884, 2292, 4528 bijdragen! En ik: 16. Dus: bedankt voor jullie antwoorden.
Nu heb ik nog een klein vraagje: ik schakel mijn computer uit nadat ik hem heb gebruikt. Als ik Kubuntu afsluit, doe ik dat via de menuknop. Het handige daarvan is dat keurig en snel alle programma's die ik open heb staan, automatisch afsluiten en bij de volgende keer dat ik mijn computer aanzet, weer op precies dezelfde manier opstarten (daarom wil ik updaten zonder eerst al die programma's af te moeten sluiten). Maar halverwege het afsluitproces start dan een beige scherm op (ik denk dat dat de Ubuntudesktop is) waarin ik nogmaals en met twee muisklikken moet aangeven dat ik toch heus, echt, ja hoor, ik weet het zeker, mijn computer wil uitschakelen. Kan ik Kubuntu niet zo instellen dat ik in één keer kan afsluiten?

« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/28, 22:45:23 »
Ik denk het niet.

Alles in Linux werkt met een eigen server.
Zodra hij afsluit gaat er heel erg veel gebeuren, dat zie je echter niet omdat je dat splash screen te zien krijgt.

Omdat jij ook nog eens allerhande proggie's open hebt staan, wat in werkelijkheid dus servers zijn, moet hij die ook allemaal uit zetten.

Dus om netjes alles uit te zetten en af te sluiten vraagt hij nogmaals een bevestiging.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Hmenger

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/30, 22:54:40 »
Oké, bedankt voor de reactie.
Nu moet ik ergens aangeven dat mijn probleem is opgelost, niet?
Harm.

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/30, 23:08:57 »
Dat kan je inderdaad onderaan je eerste bericht aanklikken. Ik heb het deze keer voor u gedaan :-)