Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compileer probleem  (gelezen 3957 keer)

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Gepost op: 2008/01/26, 10:28:46 »
Goedemorgen, zou iemand mij willen helpen, met een stap voor stap uitleg, hoe ik de compiler moet aansturen. Het eerste programmatje in C loopt nl vast op het compileren. Ik werk met Ubuntu, de editer Gedit en de compiler gcc ,welke is opgehaald met apt-get install build-essential. Het programma is uit de 'Wiki' van Pascal Schriks;
/ * hello world */
#include
main()
{
printf("hello world\n");
}
Er wordt aangegeven, om te compileren typen we;
gcc helloworld.c -o helloworld
Mijn probleem is;
Waar type ik dit in, in de editer, of in de terminal?
Sluit ik eerst de editer af en sla de tekst op?

Uit mijn taalgebruik zal duidelijk zijn, dat ik een beginneling ben, een 66 plusser, en werk 3 jaar met Ubuntu op bescheiden schaal.

Compileer probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/26, 12:00:07 »
Hallo,
Juiste volgorde is:
type de helloworld tekst in een editor, sla dat vervolgens op (editor hoeft niet te worden afgesloten) en geef dan de gcc-opdracht in een terminal (zorg ervoor dat je in de directory bent waar je het c-bestandje hebt bewaard). Als het compileren goed is gegaan, type je in de terminal:
./helloworld, waarna je "hello world" in de terminal ziet verschijnen.

Groet, Paul.

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/26, 15:20:19 »
Hallo Paul,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga er mee aan de slag, het moet nu lukken.

Groet, Albertus

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/28, 11:22:34 »
Citaat van: paul_matthijsse
Hallo,
Juiste volgorde is:
type de helloworld tekst in een editor, sla dat vervolgens op (editor hoeft niet te worden afgesloten) en geef dan de gcc-opdracht in een terminal (zorg ervoor dat je in de directory bent waar je het c-bestandje hebt bewaard). Als het compileren goed is gegaan, type je in de terminal:
./helloworld, waarna je "hello world" in de terminal ziet verschijnen.

Groet, Paul.
Paul je geeft aan; zorg er voor dat je in de drectory bent waar je het c bestandje hebt bewaard. Het is opgeslagen in /home/albertus. Hoe kan ik de gcc-opdracht invoeren in deze directory. Als ik invoer in de terminal /home/albertus/gcc helloworld.c -o helloworld
krijg ik bash: /home/albertus/gcc: No such file or directory.

Groet, Albertus

Compileer probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/28, 11:32:12 »
Albertus,
zorg er ten eerste voor dat je in de terminal naar je home directory gaat (waar je c-bestand is opgeslagen):
$ cd
(of cd ~)
nu geef je het commando:
$ gcc helloworld.c -o helloworld
daarna:
./helloworld

Mocht het nog niet lukken, vraag gerust.

Groet, Paul.

Offline siegi

• Lid
Compileer probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/28, 11:34:16 »
Waarom je die /home/albertus ervoor typt is me een raadsel.
Doe eens gewoon.
gcc helloworld.c -o helloworld

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/28, 11:54:08 »
Albertus,
zorg er ten eerste voor dat je in de terminal naar je home directory gaat (waar je c-bestand is opgeslagen):
$ cd
(of cd ~)
nu geef je het commando:
daarna:
./helloworld

Mocht het nog niet lukken, vraag gerust.

Groet, Paul.
In de terminal krijg ik het bericht; gcc helloworld.c: No such file or directory
gcc: geen invoerbestanden.

Albertus

Offline siegi

• Lid
Compileer probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/28, 12:04:11 »
Waarschijnlijk voer je dus niet gcc uit in de map waar helloworld zich bevind.

Compileer probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/28, 13:48:48 »
Voor alle duidelijkheid, de c-code zoals je bovenaan in deze draad hebt beschreven, heb je opgeslagen als "helloworld.c" in de directory /home/albertus?

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/28, 20:59:04 »
Voor alle duidelijkheid, de c-code zoals je bovenaan in deze draad hebt beschreven, heb je opgeslagen als "helloworld.c" in de directory /home/albertus?
Paul,
Ik heb het opgeslagen als helloworld in de directory /home/albertus. Ik heb geprobeert met $ cd ~ daarna $ gcc helloworld. Daarna heb ik een nieuwe hello world in de editer getypt;
/* hello world */
#include
main()
{
printf("hello world\n");
}
en opgeslagen als helloworld.c
Ook nu $ cd ~
daarna  $ gcc helloworld.c
De zelfde fout melding ; no such file or directory
gcc: Geen invoer bestanden
Sorry Paul ik ben hard leers.

Groet, Albertus

Offline darko

• Lid
Compileer probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/28, 21:14:01 »
Wat krijg je te zien als je alleen gcc intikt? Krijg je nu een lijst met allerlei command line opties te zien of een zelfde soort melding. Als het laatste is dan kan het systeem de compiler gcc niet vinden, waarschijnlijk omdat hij niet in het pad staat.

Vergeet bovenstaande: klopt niet wat ik zeg. Ik heb gcc wel ge-installeerd en dan geeft hij ook dezelfde melding. Ik denk toch dat het bestand niet gevonden kan worden. Weet je echt zeker dat je in de goede dir zit? Zie je je programmaatje staan als je het commando ls invoert? Houd je rekening met case sensitivity/hoofdletter-gevoeligheid?

Offline siegi

• Lid
Compileer probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/28, 21:33:23 »
Probeer met synaptic het pakket build-essential te installeren.

Maar ik denk dat gcc toch op de pc staat gcc: geen invoer bestanden...

Offline eendje

• Lid
Compileer probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/28, 22:03:05 »
Citaat van: siegi
Probeer met synaptic het pakket build-essential te installeren.

Maar ik denk dat gcc toch op de pc staat gcc: geen invoer bestanden...
Bij mij geeft gcc ook die melding als je alleen gcc intypt. Gcc is dan wel geïnstalleerd. Type maar een gcc --help. Wat gcc zegt is dat je vergeet een bestand mee te geven om te compileren.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/29, 09:42:14 »
Citaat van: darko
Wat krijg je te zien als je alleen gcc intikt? Krijg je nu een lijst met allerlei command line opties te zien of een zelfde soort melding. Als het laatste is dan kan het systeem de compiler gcc niet vinden, waarschijnlijk omdat hij niet in het pad staat.

Vergeet bovenstaande: klopt niet wat ik zeg. Ik heb gcc wel ge-installeerd en dan geeft hij ook dezelfde melding. Ik denk toch dat het bestand niet gevonden kan worden. Weet je echt zeker dat je in de goede dir zit? Zie je je programmaatje staan als je het commando ls invoert? Houd je rekening met case sensitivity/hoofdletter-gevoeligheid?

Darko,

In lokatie albertus bestandsbeheer, zie ik de het programmatje. Ga ik omhoog, dan kom ik in de map 'albertus' nog een stap omhhoog in de map 'home'. Dit betekend toch dat dit de directory /home/albertus is en dat het programmatje daarin is opgeslagen.

Groet, Albertus

Compileer probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/29, 09:46:29 »
zet het anders eens op uw desktop...typ dan:
cd Desktop

en dan:
gcc helloworld

Offline darko

• Lid
Compileer probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/29, 10:08:56 »
Had je nog gecontroleerd of de bestandsnaam overeenkomt qua hoofdletters?

M.a.w. HelloWorld.c != helloworld.c

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/29, 15:41:32 »
Citaat van: darko
Had je nog gecontroleerd of de bestandsnaam overeenkomt qua hoofdletters?

M.a.w. HelloWorld.c != helloworld.c
Alles in kleine letters ingevoerd.

Albertus

Compileer probleem
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/29, 21:34:28 »
Citaat van: albertus
In lokatie albertus bestandsbeheer, zie ik de het programmatje. Ga ik omhoog, dan kom ik in de map 'albertus' nog een stap omhhoog in de map 'home'. Dit betekend toch dat dit de directory /home/albertus is en dat het programmatje daarin is opgeslagen.
Ha Albertus, we zijn er bijna! Jouw progje is *niet* opgeslagen in /home/albertus, maar in een sub-directory daarvan, een volgend mapje dus. Ga in je terminal naar de directory waar je c-bestand staat. Dat is /home/albertus/NogWat. Zoek uit wat dat NogWat is. Het commando is dus:
$ cd NogWat
 Daarna kun je de eerdere instructies (gcc etc. en dan ./helloworld) geven.

Mocht dat nog steeds niet lukken, dan zal ik je een stap-voor-stap beschrijving geven. Jouw enige probleem is dat je de ingetypte c-code op een plaats bewaart die gcc niet kan vinden.

Vriendelijke groet,
Paul.

Compileer probleem
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/30, 09:23:04 »
jep dacht ik ook al, omdat hij 2 keer omhoog kan gaan om in home te komen...daarom de tip om het eens op het bureablad te proberen...

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/30, 14:58:34 »
Citaat van: albertus
Ha Albertus, we zijn er bijna! Jouw progje is *niet* opgeslagen in /home/albertus, maar in een sub-directory daarvan, een volgend mapje dus. Ga in je terminal naar de directory waar je c-bestand staat. Dat is /home/albertus/NogWat. Zoek uit wat dat NogWat is. Het commando is dus:
$ cd NogWat
 Daarna kun je de eerdere instructies (gcc etc. en dan ./helloworld) geven.

Mocht dat nog steeds niet lukken, dan zal ik je een stap-voor-stap beschrijving geven. Jouw enige probleem is dat je de ingetypte c-code op een plaats bewaart die gcc niet kan vinden.

Vriendelijke groet,
Paul.
Hallo Paul,

Inmiddels heb ik in /home/albertus een map aangemaakt waarin ik het progje heb opgeslagen. In de terminal krijg ik nu wel /home/albertus/Programmeren is een directory. Ook nu blijft het eindresultaat bij het invoeren van gcc enz.
" No such file or directory" gcc: geen invoerbestanden.
Heel erg bedankt voor het geduld, waarmee je mij wilt helpen.

Vriendelijke groet,
Albertus

Compileer probleem
« Reactie #20 Gepost op: 2008/01/30, 21:24:11 »
Ha Albertus, wat je nu moet doen is simpel. Open een terminal en type als eerste:
$ pwd
dat commando betekent: "print working directory", ofwel; in welk pad bevind ik me nu in de terminal?.
Waarschijnlijk krijg je dan de melding: "/home/albertus".
Vervolgens ga je naar de directory "Programmeren" met dit commando:
$ cd Programmeren
Doe nu een
$ ls
en dan krijg je als het goed is een lijstje met (evt. onder meer):
helloworld.c
type nu in:
dan:
./helloworld
nu moet je "hello world" in je terminal zien verschijnen.

Zo niet, schroom niet verder te vragen!

Vriendelijke groet,
Paul.

albertus

• Gast
Compileer probleem
« Reactie #21 Gepost op: 2008/01/31, 09:33:32 »
Ha Albertus, wat je nu moet doen is simpel. Open een terminal en type als eerste:
$ pwd
dat commando betekent: "print working directory", ofwel; in welk pad bevind ik me nu in de terminal?.
Waarschijnlijk krijg je dan de melding: "/home/albertus".
Vervolgens ga je naar de directory "Programmeren" met dit commando:
$ cd Programmeren
Doe nu een
$ ls
en dan krijg je als het goed is een lijstje met (evt. onder meer):
helloworld.c
type nu in:
dan:
./helloworld
nu moet je "hello world" in je terminal zien verschijnen.

Zo niet, schroom niet verder te vragen!

Vriendelijke groet,
Paul.
Hoera Paul,

Het is opgelost met deze stap voor stap methode. Ik liep nog tegen twee fouten aan die ik maakte. Ten eerste sloeg ik het progje op als "helloworld" i.p.v. "helloworld.c" en ten tweede moet de inkleuring ingesteld worden op "C#". Daarna werkte het.
Heel erg bedankt voor je hulp en alle tijd die je er in hebt  gestoken.

Met vriendelijke groet,
Albertus
p/s Ook alle anderen bedankt, die de moeite hebben genomen, mij oplossingen aan te reiken.

Compileer probleem
« Reactie #22 Gepost op: 2008/01/31, 10:29:29 »
Albertus, welkom!
Veel plezier (en ongetwijfeld ook even zoveel hoofdbrekens :-) met C.

Paul.