Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu boot niet meer na verandering configuratie.  (gelezen 586 keer)

Hagar55

  • Gast
Ubuntu boot niet meer na verandering configuratie.
« Gepost op: 2007/11/04, 16:35:32 »
Ik had mijn 7.04 geupgrade naar 7.10.
Alles ging netjes, maar het duurde lang tussen het aanlogscherm en het verschijnen van de desktop.
Op het engelstalig forum was dit aangeduid als een bug van Gutsy.
Een mogelijke oorzaak en oplossing lag in /etc/usplash.conf.
Als de daar in vastgelegde resoliutie verschilde van de gebruikte resolutie.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3568252&postcount=2
Dit was dus bij mij ook zo, ik veranderde de resolutie en paste het script toe.
Met als gevolg de volgende melding bij rebooten :
Kernel Panic - not syncing: VFS Unable to mount root FS on unknown block (0.0)
Ook in recovery mode opstarten geeft dezelfde foutmelding.
Bij het opstarten krijg ik in Grub twee opties:
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22.14- generic en
Ubuntu 7.10 kernel 2.6.22.16-generic , dan ook beide recovery modes.
Bij het eerste enkel de bovengenoemde foutmelding, bij de tweede werkt enkel de recovery mode an dan krijg ik een textlogin met root en mijn gebruilkersnaam.
Ik heb geprobeerd om op te starten met de live CD van 7.04 maar dat werkt niet (door rescue toe te voegen aan bootcommando).
Opstarten met een live CD van 7.10 werkt hoegenaamd niet, het opstarten begint en dan krijg ik een zwart scherm, waarbij de LCD monitor duidelijk aangeeft dat er geen signaal meer binnenkomt.
Dus ik kan booten van een live cd met 7.04, Kubuntu 7.10 werkt ook, Ubuntu 7.10 werkt niet ??

Maar wat ik ook doe ik kan niet booten met de nodige rechten om usplash.conf opnieuw te veranderen naar de oorspronkelijke waarde.

Is er een manier om deze zooi weer op te lossen, of moet ik herinstalleren, en hoe doe ik dat aangezien live cd met 7.10 niet werkt.
En als ik herinstalleer, is er een mogelijkheid om de home partitie met mijn gegevens en documenten nog terug te gebruiken ?

.....voor de moment ben ik zéér gelukkig dat ik een dual boot met XP heb geïnstalleerd....

Offline jw

  • Lid
Ubuntu boot niet meer na verandering configuratie.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/05, 10:31:30 »
Je kunt als het goed is kiezen die home partitie te laten staan als je de andere partitie waar ubuntu op staat nieuw installeert.

Maar ik zou eerst proberen een backup te maken van je home folder/gegevens die niet weg mogen.

ronnyvb

  • Gast
Ubuntu boot niet meer na verandering configuratie.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/28, 20:41:49 »
Ik heb net hetzelfde probleem, weet er iemand een oplossing zonder terug te moeten installeren ?

Ik heb dacht ik de richtlijnen in tips en trucks nauwkeurig gevolgd (zie einde van dit bericht)

Ik vind volgende regel echter verdacht: sudo update-initramfs -u
Niet dat ik er iest van begrijp, maar ik lees dit als iets dat iets met een ram filesystem ofzo vandoen heefty, maar dat heb ik eerder niet ergens ingesteld of zo, ik heb helemaal geen ramdisk ofzo gedefinieerd

Iemand die een poging wil doen om mij wat wijzer te maken ?

Hierna volgt knipsel van de tips en trucks dat ik heb uitgevoerd:

Opstarten duurt lang en het scherm blijft donker gedurende de opstart
Dat is een vervelend foutje, veroorzaakt doordat Ubuntu probeert om het opstartscherm aan te passen aan uw schermresolutie. In vorige versies was dat altijd 800x600, maar nu willen ze het mooier doen. En daardoor gaat het bij sommige hardware fout...

Zo lost u het op:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik in:

sudo gedit /etc/usplash.conf
wachtwoord blijft onzichtbaar, dat hoort zo (zelfs geen sterretjes)

en wijzig de waarden van de xres en yres als volgt:

xres=1024
yres=768
Bestand opslaan en sluiten.

Daarna in de terminal:

sudo update-initramfs -u
Herstart nu uw computer.