Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu gutsy desktop issues  (gelezen 1413 keer)

Offline Rob

• Lid
ubuntu gutsy desktop issues
« Gepost op: 2008/01/23, 16:09:31 »
Newby die ik ben, heb ik de desktop link veranderd van bureaublad naar Home met als gevolg dat ik nu mijn complete home folder op mijn bureaublad heb staan... Heeft iemand enig idee hoe ik deze link weer terug krijg bij /home/bureaublad?

Dank voor het lezen!

Rob de Boer

Ubuntu Gutsy Gibbon User
ASUS P4PE/P4 running@2800MHz/512MB
ASUS P4PE/P4 running@2800Mhz/2048MB

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/23, 16:21:22 »
Het moet er ergens inzitten, anders had je het niet kunnen veranderen.   Alleen weet ik niet zo direct waar.  Wat ik wel weet, is dat je via Synaptic gtweakui kunt istalleren.  Dat komt dan onder Systeem Voorkeuren gTweakUI Nautilus en daar kan je aan- of afvinken: "use home folder as desktop".

In principe zou je het ergens onder Configuratie Gnome nu al moeten kunnen vinden... maar de methode van hierboven weet ik zeker.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Rob

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/23, 16:34:29 »
Citaat van: Prosper
Het moet er ergens inzitten, anders had je het niet kunnen veranderen.   Alleen weet ik niet zo direct waar.  Wat ik wel weet, is dat je via Synaptic gtweakui kunt istalleren.  Dat komt dan onder Systeem Voorkeuren gTweakUI Nautilus en daar kan je aan- of afvinken: "use home folder as desktop".

In principe zou je het ergens onder Configuratie Gnome nu al moeten kunnen vinden... maar de methode van hierboven weet ik zeker.
Ik zou willen dat het werkt maar helaas, doet dat het niet. Want use homefolder staat afgevinkt...

"Pessisme is volgens mij een anagram van meepisssm en aangezien dat niet bestaat zal pessimisme ook wel niet bestaan"

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/23, 16:46:15 »
alt-f2 > uitvoeren gconf-editor
onder apps > nautilus > preferences > desktop is homedir

Offline Rob

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/23, 17:22:16 »
Citaat van: siegi
helaas ook deze oplossing werkt niet... ik zou ook niet weten wat er gebeurd is. Het gaat om de desktop van mijn vriendin en die heeft iets gedaan maar weet niet wat.

Ik heb gekeken naar instellingen van haar t.o.v. die van mij en ik zie nergens verschillen...

« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/23, 17:27:20 »
Citaat van: siegi
@brancard:
Het is dus wel de bedoeling dat je dat vierkantje daarachter UIT-vinkt (leeg maken dus)

Merci, Siegi, nu weet ik het ook weer.  Wist jij overigens dat je ooit de zestigduizendste bijdrage leverde in dit forum ?
Kijk hier !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Rob

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/23, 17:49:16 »
sorry had ik even moeten zeggen... dat heb ik uiteraard gedaan. Sterker nog ik hoefde het niet te doen want het vierkantje was niet aangevinkt

« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/23, 17:52:12 »
Misschien moet je de grafische omgeving terug opstarten om het verschil te zien ?

Probeer anders die gtweakui eens, hoewel die waarschijnlijk enkel een gui is voor net hetzelfde commando.

Offline Rob

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/23, 18:41:50 »

Dit is de situatie zoals ie is na herstarten...

Offline Rob

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/24, 20:00:54 »
ik heb nu maar gewoon alt-f2 > uitvoeren gconf-editor
onder apps > nautilus > preferences > show desktop afgevinkt (blanco hokje)

ik kan alleen geen files op d'r desktop zetten om even snel te pakken, want die zijn gewoon niet zichtbaar. Sterker nog de persoonlijke mappen. komen ook niet in beeld als ik ze aanklik onder locaties. De vraag blijft dus... wat is er aan de hand?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/24, 20:11:46 »
Probeer eens een map aan te maken met al naam Desktop in je homedir.

Offline Rob

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/25, 13:43:01 »
Het probleem is opgelost... ik heb de gebruiker verwijderd en opnieuw geinstalleerd... tussentijdse niet werkende oplossingen. Bureaublad gewist en opnieuw aangemaakt, in root complete home directory andere naam gegeven en opnieuw aangemaakt (niet aan te raden, het account functioneert dan niet meer)

Vriendelijk dank voor jullie respons Siegi en Prosper!