Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe OpenOffice en/of Ubuntu helemaal in Nederlands zetten?  (gelezen 3545 keer)

Offline Jenske

• Lid
Hoe OpenOffice en/of Ubuntu helemaal in Nederlands zetten?
« Gepost op: 2007/12/31, 14:51:49 »
Ik heb gemerkt dat mijn Ubuntu en zijn programma's hier en daar "half" Nederlands, half Engels zijn. Zo is bijvoorbeeld de 'help' van mijn Openoffice in het Engels. Erg vervelend als ik een bepaald commando wil opzoeken. Maar ik merk ook dat er in de bestandslijst van mijn computer nogal wat aanduidingen zitten die verwijzen naar andere talen.

Ik ben er me van bewust dat nog niet alle paketten en onderdelen volledig in het Nederlands beschikbaar zijn, dus ik verwacht niet dat HEEL mijn ubuntu volledig in het Nederlands draait, maar ....

Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle modules, onderdelen, programma's en dergelijke die wel degelijk in het Nederlands bestaan, effectief in het Nederlands worden weergegeven in mijn Ubuntu (7.10)?
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Htbaa

• Lid
    • http://blog.htbaa.com
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/31, 14:56:38 »
Ik heb een soortgelijk probleem. Spellingchecker kan ik bijv. niet instellen op Nederlands, terwijl deze pakketten wel zijn geïnstalleerd. Ik heb overigens ook Ubuntu 7.10, je bent dus niet de enige.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

Offline joop905

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/31, 15:01:09 »
via Systeem > Beheer > Taalondersteuning "dutch" aanvinken.
dan moet het toch echt in NL zijn.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/31, 15:04:18 »
Ik heb hier niet zoveel ervering in omdat ik in het engels draai, maar controleer alvast eens "Administration - Language support". Terwijl ik dat open, vraag hij om nog twee taalgerelateerde pakketten van Ooo te installeren. Het lijkt me dat die optie ook bij jou eventuele ontbrekende taalondersteuning zal aanvullen.

Offline Htbaa

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/31, 15:18:42 »
Heb dat onderdeel net opgestart en er zijn een aantal pakketten geinstalleerd. Moest opnieuw opstarten maar nu is het goed. Bedankt.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren

HP Pavilion M9060, Intel Core 2 Duo E4500 @2,2ghz 2GB ram, 2x 320GB SATA-II, Nvidia 8400GS 256MB, Windows Vista

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/31, 15:19:30 »
Ik heb inmiddels in mijn Synaptic "ontdekt" dat het Nederlandstalige onderdeel van de help voor Openoffice simpelweg niet was geïnstalleerd, vreemd genoeg. Nochtans ben ik niet het type om mijn software "in stukjes" te installeren, t.t.z. in het Nederlands met een Engelse hulpfunctie.

Maar goed, na effe te hebben gezocht op OpenOffice in mijn Synaptic heb ik dus ontdekt dat het NL-help pakket niet was geïnstalleerd. Toen ik dat aanvinkte, bleek Ubuntu trouwens ook ineens voor Thunderbird het NL-pakket te installeren.

Eind goed al goed dus (althans voor wat mij betreft)

Offline joop905

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/31, 15:21:57 »
mooi dat opgelost is.

grJ905.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/31, 15:23:51 »
Citaat van: Htbaa
Ik heb een soortgelijk probleem. Spellingchecker kan ik bijv. niet instellen op Nederlands, terwijl deze pakketten wel zijn geïnstalleerd. Ik heb overigens ook Ubuntu 7.10, je bent dus niet de enige.
Ik stel voor dat je in Synaptic eens zoekt naar alle OpenOffice-verwijzingen en ervoor zorgt dat alle verwijzingen, waarin NL staat, aanvinkt. Dit gaat over meerdere onderdelen, dus loop heel het resultatenlijstje van een zoekopdracht naar "openoffice" af en zorg ervoor dat alle verwijzingen naar NL staan aangevinkt.
Je zal dan ook ergens in OpenOffice zélf moeten aangeven dat Nederlands je standaardtaal is. Dit doe je (alvast in Writer) door bij het lettertype (sic!) de juiste taal te kiezen. Simpelweg: heel je document selecteren, lettertype en dan bij lettertype vind je op één van de tabbladen een verwijzing naar de taal.

LET OP: ik gebruik bewust de Nederlandse spellingsversie van Nederland en niet die van België. Ik heb al dikwijls gemerkt dat er problemen ontstaan met de Belgische sites en programma's, dus alvast op het internet doe ik me voor als een "ollander".

Offline Double12

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/31, 15:45:31 »
Wat sowieso handig is om te doen is in de Grub bootloader te checken of er staat, en anders toevoegen achter de opties van de kernel: locale=nl_NL
Toen ik dat had toegevoegd, werd mijn inlog-scherm en een aantal andere dingen ineens ook Nederlands. Ook begon hij toen ineens wat taalbestanden te downloaden toen ik op Language Support klikte.

EDIT: Die locale-nl_NL is natuurlijk voor Nederland bedoeld, in België is hij denk ik net iets anders.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/31, 16:06:16 »
Is bij mij al in orde.
Maar zoals gezegd draait inmiddels alles weer als een (Nederlandstalig) zonnetje.

Offline Htbaa

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/31, 16:16:01 »
Jenske, dat had ik al gedaan en daar stonden ze al aangevinkt als geïnstalleerd. Maar na die taal ondersteuning onder het beheer is het goed.
Htbaa
blog.htbaa.com
Brandweeruren