Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schrijfrechten Externe schijf  (gelezen 908 keer)

Fijs

• Gast
Schrijfrechten Externe schijf
« Gepost op: 2007/12/23, 17:14:39 »
Blijkbaar heb ik geen schrijfrechten op m'n externe (netwerk-)schijf. Nogthans staan mijn rechten goed in fstab:

//192.168.1.5/Media                        /media/Media       smbfs        credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777  0  0
//192.168.1.5/Extern                       /media/Extern      smbfs        credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777  0  0
//192.168.1.5/Vista                        /media/Vista       smbfs        credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777  0  0

Waaraan kan dit liggen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/23, 17:49:36 »
Alles wat in fstab geladen wordt, is van root. Ik denk dat je in je smbfs lijn een optie zal moeten toevoegen om te zeggen dat het voor jou moet zijn (uid=, gid= ). Wat wellicht ook werkt is de eigenaar en groep van het mount point aanpassen.

Fijs

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/23, 17:55:42 »
Met mountpunt bedoel je dan waarschijnlijk /media/Extern.
Als ik probeer (vanuit /media): "sudo chown -hR  Extern" krijg ik de foutmelding: Bewerking niet toegestaan...

Fijs

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/23, 19:15:19 »
Citaat van: vanadium
Ik denk dat je in je smbfs lijn een optie zal moeten toevoegen om te zeggen dat het voor jou moet zijn (uid=, gid= ).
Bedoel je /etc/samba/smb.conf of heb ik het mis?

Het ligt idd aan smb vermoed ik aangezien ik mijn XP schijf (niet extern) wel van eigenaar kan veranderen...

Fijs

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/23, 20:11:42 »
Ok het is opgelost.
Hoe stom kon ik zijn: blijkbaar zijn de machtigingen van de twee gedeelde schijven op de externe pc niet op "volledig beheer" blijven staan na mijn laatste reboot...
Mag slotje op, en toch bedankt voor de hulp!