Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sitecom w-lan netwerk kaart met Ralink rt2500 chipset driver instalere  (gelezen 2785 keer)

anticrust

• Gast
Hoi, ik ben net begonnen aan het LINUX avontuur, tot nu toe gaat het niet echt lekker, omdat ik de gevonden driver van men netwerk kaart (een sitecom dus met ralink rt 2500 chipset) niet kan instaleren. Hopelijk kan een van julie mij helpen om mijn LINUX ervaring positief te maken, ik ben overigens wel erg tevreden over het no nonsense opstarten van linux ten opzichte van windows en al zijn voor ingestelde opstart modules... Verder herkent Ubuntu al men hardware (op men printer na) en werkt het lekker makkelijk en overzichtelijk.

Sitecom w-lan netwerk kaart met Ralink rt2500 chipset driver instalere
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/21, 13:20:55 »
Welkom :)
Kijk eerst of je de kaart aan de gang krijgt via systeem >> beheer >> beperkt ondersteunde stuurprogramma's daar kan je soms iets aankruisen.
Als dat niet werkt moet je zoeken naar de driver op het internet, die staat meestal in het tar.gz formaat (ook wel tarball genoemd). Om deze de installeren:

1) download de tar.gz en kopieer hem naar de eigen map (of naar een andere map naar keuze, ik gebruik dit als voorbeeld)
2) Pak de tar.gz uit
3) lees het readme bestand
4) installeer al de afhankelijkheden die in de readme staan en installeer het pakket build-essential in de synaptic pakketbeheerder
5) Open een terminal en typ
cd /home//6) controleer of je in de juiste map zit met het commando       ls
7) Volg de instructies in de readme om het te installeren, meestal is dit zo(elke lijn is een ander commando)
./configure

make

sudo make install
als je fouten krijgt bij ./configure of make post je de uitslag hier maar :)

Succes Q.

« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/21, 17:18:01 »
Citaat van: anticrust
Hoi, ik ben net begonnen aan het LINUX avontuur, tot nu toe gaat het niet echt lekker, omdat ik de gevonden driver van men netwerk kaart (een sitecom dus met ralink rt 2500 chipset) niet kan instaleren. Hopelijk kan een van julie mij helpen om mijn LINUX ervaring positief te maken, ik ben overigens wel erg tevreden over het no nonsense opstarten van linux ten opzichte van windows en al zijn voor ingestelde opstart modules... Verder herkent Ubuntu al men hardware (op men printer na) en werkt het lekker makkelijk en overzichtelijk.
Ik heb ook een kaart met een rt25oo chipset en die werkte out of the box!
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Youngone

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/21, 20:18:15 »
Citaat van: anticrust
Kun je via een vaste ethernet verbinding wel het internet op?

Hier een Howto:

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3595458&postcount=6

vervolgens onder etc/network/
het bestandje interfaces aanpassen, met de volgende inhoud voor WPAPSK AES encryptie:

==========================================================

auto lo
iface lo inet loopback

auto wlan0
iface wlan0 inet static
address 192.168.1.100
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

pre-up ifconfig wlan0 up
        pre-up ifconfig wlan0 down
        pre-up ifconfig wlan0 up
        pre-up ifconfig wlan0 down
        pre-up iwconfig wlan0 essid ssid
        pre-up iwconfig wlan0 mode Managed
        pre-up iwpriv wlan0 set AuthMode=WPAPSK
        pre-up iwpriv wlan0 set EncrypType=AES
        pre-up iwpriv wlan0 set WPAPSK=sleutel
        pre-up ifconfig wlan0 up
        wireless-essid ssid

==========================================================

Uiteraard voor "sleutel" & "ssid" die van jou invullen.
En je eigen netwerkadressen.

Ik heb zelf ook een sitecom kaartje met RT2500 chipset, dit werkt perfect.

Success!

anticrust

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/23, 15:38:25 »
Iedereen bedankt voor de hulp, na lang aankloten is het me gelukt, ik ben nu aan het surfen onder linux!!!!!!!!!