Hallo Allemaal,
Voor een klein bedrijf draai ik een ubuntu server, de server doet opzich niet heel veel spannends maar hij verzorgd hier een gedeelde data map via SMB, een MySQL server voor klantenbestand en agenda e.d, SSH voor remote toegan (sftp en mysql tunnel). en een LAMP server.
Elke user heeft zijn eigen account met een vast wachtwoord. Nu lijkt het mij handig om de gerbuikers de mogelijkheid te geven om hun eigen wachtwoord aan te kunnen passen, zo af en toe bijvoorbeeld i.v.m. veiligheid en zodat er niet altijd iemand hoeft te zijn die alle passwoorden weet.
De gebruikers maken allemaal gebruik van een windows werkstation (xp home, professional en mce dus domein server gebruiken gaat niet werken). zij kunnen steeds met hetzelfde wachtwoord inloggen alleen achter de schermen zijn het er een aantal. namelijk voor ssh(unix wachtwoorden) voor smb(via smbpappwd) en voor MySQL.
Nu ben ik opzoek naar een manier om dit op een fatsoenlijke manier te beheren en de gebruikers zelf de mogelijkheid te geven in een keer al hun wachtwoorden voor de server te veranderen.