Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: User en Password beheer in Linux  (gelezen 972 keer)

basgoossen

• Gast
User en Password beheer in Linux
« Gepost op: 2007/12/20, 13:51:13 »
Hallo Allemaal,

Voor een klein bedrijf draai ik een ubuntu server, de server doet opzich niet heel veel spannends maar hij verzorgd hier een gedeelde data map via SMB, een MySQL server voor klantenbestand en agenda e.d, SSH voor remote toegan (sftp en mysql tunnel). en een LAMP server.

Elke user heeft zijn eigen account met een vast wachtwoord. Nu lijkt het mij handig om de gerbuikers de mogelijkheid te geven om hun eigen wachtwoord aan te kunnen passen, zo af en toe bijvoorbeeld i.v.m. veiligheid en zodat er niet altijd iemand hoeft te zijn die alle passwoorden weet.
De gebruikers maken allemaal gebruik van een windows werkstation (xp home, professional en mce dus domein server gebruiken gaat niet werken). zij kunnen steeds met hetzelfde wachtwoord inloggen alleen achter de schermen zijn het er een aantal. namelijk voor ssh(unix wachtwoorden) voor smb(via smbpappwd) en voor MySQL.
Nu ben ik opzoek naar een manier om dit op een fatsoenlijke manier te beheren en de gebruikers zelf de mogelijkheid te geven in een keer al hun wachtwoorden voor de server te veranderen.

Laus

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/21, 12:10:38 »
je moet een soort van eenvoudige versie van Webmin hebben... geen idee verder. Maar is toch wel zoiets? Er zijn toch veel webhosters die dergelijke dingen aanbieden? Welke progsels gebruiken zij daarvoor?

basgoossen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/21, 13:37:57 »
Ik heb ooit ook wel eens wat gehoord van usermanagement via LDAP? gaat dit voor mij een oplossing zijn en zo ja waar kan ik informatie vienden over LDAP met betrekking tot gebruikersbeheer?

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/21, 17:10:58 »
LDAP lijkt me in dit geval met een kanon schieten op een mug. Installatie en configuratie ervan is vrij lastig en bovendien moeten je "client" programma's ook LDAP begrijpen.

Zelf heb ik heel goede ervaringen met een simpel CGI script dat op de server draait. Het script controleert hoe je bent ingelogd via de (Apache) web server. Het presenteert een simpel formulier met twee lege velden voor het wachtwoord (toont alleen sterretjes bij intypen) en het script dat door dat formulier wordt aangeroepen logt met public key via SSH in als root (liever niet) of de betreffende gebruiker al naar gelang de applicatie en update de betreffende wachtwoorden.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl