Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]Problemen van Userful Multiplier  (gelezen 4228 keer)

Offline rudolfk

• Lid
[Opgelost]Problemen van Userful Multiplier
« Gepost op: 2009/09/28, 15:57:29 »
Waarschuwing! Uiterste voorzicht met Userful Multiplier!
Ik heb puur uit onkunde Userful Multiplier van Userful op mijn duo-boot laptop-systeem geïnstalleerd omdat ik na verwijdering van het ook al niet perfect werkende dock van Avant Windows Navigator ook mijn multi-desktops kwijt was. Userful leek heel even een antwoord op mijn probleem omdat ik geen idee had wat het doet. Userful Multiplier is een desktop-systeem dat leden (10 max) van een groep gebruikers in staat moet stellen allemaal gebruik te maken van 1 enkele registratie. Nu het probleem: Op het moment dat je dit levensgevaarlijke stuk venijn hebt geïnstalleerd, neemt het de opstart van Linux over en nog voordat je aan je gebruikersnaam toekomt, krijg je een beeldvullend scherm waarop je met <F1> toetsenbord en muis moet initialiseren. Je kan de handeling echter afbreken met <Ctrl-Alt-Break>. En dan wordt het heel spannend want stel je hebt, zoals ik, een prima werkend extern MAC-toetsenbord aan je laptop hangen. <F1> kan je indrukken tot de toets versleten is, maar geen reactie van het programma. Dan <Ctrl-Alt-Break>... tja, dat zit niet op een gebruikelijke laptop of notebook. Zeg maar "Dag" tegen je Linux-installatie met al je werkbestanden, want je komt er gewoon niet meer in! En Windows 7 kan in het bestandssysteem van Linux Ubuntu niet verder kijken dan "ubuntu/boot/" en "/disks"... en daar niet verder dan "/grub". En ik zit er niet op te wachten om al mijn Linux-teksten kwijt te raken. HELP!!!
« Laatst bewerkt op: 2009/10/17, 21:24:53 door rudolfk »

Re: Problemen van Userful Multiplier
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/28, 16:07:33 »
kun je CTRL+ALT+F2 in drukken dan sluit je xserver af, en ga je in de shell.

hier vraagt die jou dan om in te loggen doet dat en probeer userful Multilier te verwijderen door middel van volgende commando

sudo apt-get remove userful-multiplier
hij verwijdert hem mocht je nog een bevestiging krijgen type j of y in om het te bevestigen als goed is zou die het verwijderen. ALs die klaar is
type

sudo /etc/init.d/gdm start
om terug te keren naar grafisch ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 16:09:11 door shinger »

Offline track

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/28, 16:22:56 »
Hoi Rudolf,

welkom op het forum !

Sja, het is niet voor niets dat er steeds met grote nadruk gweaarschuwd wordt voor
"software vanuit onveilige bronnen"   =D =D =D

Maar in jouw geval zou je nog steeds vanuit de live-CD op jouw systeem kunnen komen toch ?
En dan begint dat hele moeilijke werk om die rotzooi er weer af te krijgen.
En je mag blij zijn als er achter die mooie "Multiplier" niet nog een trojaan schuilt !
Dat moet je dus definitief ook nog in de gaten houden.  Definitief.

Hoe heb je die "Multiplier" geïnstalleerd dan ?  Was het en .deb-je of iets anders ?
In ieder geval zou ik nauwkeurig analyseren wat die geïnstalleerd heeft en waar.
Denk aan mogelijke backdoors ! 
Want dit is voorlopig de enige manier om een linux-systeem te kraken !!

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 16:28:01 door track »

Offline rudolfk

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/28, 19:07:46 »
Hi jongens, hartverwarmend! Beginnend met Shinger: Dank je wel. Heel mooi, echt waar, maar zo eenvoudig hebben ze het niet gemaakt. Als ik de boot gewoon laat lopen en in Userful Multiplier terecht kom, voordat ik ook iets anders ben tegen gekomen, dan heb ik feitelijk alleen nog maar een toetsenbord dat <F1> en <Ctrl-Alt-Break> kent, als het goed is, want wil het programma werken zoals de slemielen het hebben bedacht, kan ik pas verder als ik de juiste toetsen heb aangeslagen, namelijk <F1> om te initialiseren of <Ctrl-Alt-Break> om de initialisatie af te breken. Tot dan is toetsenbord en muis van Userful en kan ik verder niets. Het enige wat ik kan doen is, bij het opstarten van Linux <Esc> te kiezen, want dan kan ik de bootlijst "menu.lst" handmatig aanpassen met een handjevol standaard-commando's waarvan ik het merendeel niet begrijp. Zover Shinger.
En nu tot track: Ook hier mijn hartelijke dank! Tja, de Life-CD... Ik heb ooit een installatie-cd aangemaakt waar ik een soort versmalde versie van Linux kan draaien, waarmee ik alle bestanden op de Windows-afdeling kan zien, namelijk via "media/disks/" maar de bestaande Linux-installatie zie je niet verder dan Windows hem ook ziet. Is ook een beetje logisch, want iemand zou dan met zijn Live-CD op mijn computer kunnen kijken en dingen veranderen of wissen. Het is zelfs nog erger: Omdat ik niet bij de bestaande installatie kan komen, kan ik ook niet opnieuw installeren omdat Linux een bestaande installatie ziet die ik dan eerst moet wissen. Mogelijk ben ik dan alle bestanden ook kwijt. Nee, ik ben heel blij met het product van Userful en zijn nog niet van mij af. Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 2009/09/28, 19:10:53 door rudolfk »

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/28, 20:24:27 »
Wacht even Rudolf,

vanaf een gewone Uby-life-CD kun je uiteraard in jouw Linux komen (zelfs zonder paswoord !)
En uiteraard is de Uby- partitie evengoed zichtbaar als iedere andere partitie ook.
Je hoeft maar even de partities handmatig aankoppelen en je bent er.

Hoezo denk je dat dat niet gaat ?  Heb je een speciale installatie met een gemodificeerd BIOS dan ?
Of een speciale RAID ?   Anders moet dat lukken.  Heb je het tenminste geprobeerd ?

track

« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/28, 20:33:32 »
mocht je op die manier niet in de shell komen probeer dan bij het opstarten ESC toets te drukken en dan voor veilige modus te kiezen en daar heb je dan wel dat je de keuze krijgt om in de shell te gaan en die commando die ik je had gegeven uit te voeren dan bedoel ik alleen de eerste commando niet de 2de dus

apt-get remove userful-multiplier
Je bent in dit geval al standaard root dus hoef je sudo (SuperUserDO) te gebruiken (dit is zeg maar te vergelijken met administrator rechten.)

Offline rudolfk

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/29, 01:09:01 »
Ik start op via een duo-boot-menu onder Windows 7, dus de Linux-Ubuntu-distributie zit in een apart en beschermd bestandsgebied op mijn harde schijf, niet in een aparte partitie. Ik kan vanuit de Linux-distributie wel lezen en schijven op de Windows-sectie maar niet andersom. Als ik Linux opstart vanaf de installatie-cd, zit ik in een soort Ubuntu demo-distributie van waaruit ik wel alle onderdelen van het Windows-bestandssysteem kan zien (onder /media/disks/) maar niet het gedeelte van het geïnstalleerde Linux. Daar houdt het op bij /grub.  De suggestie om tijdens de start van Linux <Esc> te hanteren, heb ik natuurlijk ook geprobeerd. Dan vliegt er van alles voorbij maar Userful neemt desondanks over en dan kan het maar twee kanten uit: Userful start op met zijn beeldvullend scherm waar een 3D-lijntekening van 2x5 computers op staat en de dringende opdracht om <F1> te toetsen, meer niet. De escape via <Ctrl-Alt-Break> komt uit hun documentatie die er eigenlijk niet van uitgaat dat het programma weleens niet zou kunnen werken zoals bedoeld. Mijn geïrriteerde berichten naar Userful hebben inmiddels effect gesorteerd. Ze zullen proberen het probleem voor me op te lossen. Wordt vervolgd...

« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/29, 01:38:03 »
Hmz ik begrijp uit dit laatste verhaal dat je een WUBI installatie hebt gedaan in W7 ?

Word wel lachen, W7 is brak stuk software en dan nog Wubi erin , mja da's slechte stoffen mixen.
Komt nix goeds uit vrees ik  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline track

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/29, 01:47:12 »
Rudolf, je hebt een wubi- installatie !    Een eindeloze bron van ellende.
( http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/wubi-problemen/
Ik vrees dat de mensen bij Userful je in dit geval misschien ook niet kunnen helpen.

Jouw data staat niet in een beschermd gebied op de schijf zoals je denkt,
maar gewoon in het bestand  C:\ubuntu\root.disk  (of zo).

Het enige dat ik kan bedenken is dit bestand voorzichtig naar een echte Ubuntu
te extraheren en dan met een echte Uby- installatie de boel op te lossen.
edit:  IN IEDER GEVAL DIT BESTAND NIET AANRAKEN en OOK GEEN NIEUWE wubi-INSTALLATIE AANMAKEN !
Anders ben je definitief ALLES KWIJT !!!

Maar, dat is een echte klus.
Sorry.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 02:21:06 door track »

« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/29, 02:03:49 »
Ik blijf erbij,
Wubi is gemaakt om Ubuntu te proberen, en niet om serieus mee te werken.

Het is geen virtualisatie maar slechts een test omgeving die niet betrouwbaar is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rudolfk

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/29, 02:29:24 »
Hello Gandyman en track, wubi deed het op zich prima zolang je geen wilde dingen doet. Ik had eerst Windows Vista. Over ellende gesproken! Toen installeerde ik Linux en daarin CrossOver en een virtuele Windows-XP-installatie via Win4Lin, want ik teken professioneel en op dat punt heeft Linux niets te bieden. Maar zowel onder CrossOver als in de virtuele versie van XP werkten mijn programma's niet, daarom de wubi. De narigheden begonnen pas echt na de installatie van Avant Windows Navigator. Na uninstall waren ook delen van mijn balk weg, zoals de multi-desktop en zo kwam ik per ongeluk bij Userful terecht. En wat de bestanden onder Wubi aangaat: ze zijn in zover beschermd dat je vanuit Wubi wel naar Windows kan maar niet omgekeerd. Bij /grub houdt alles op. Het prettige is juist dat je vanuit wubi wel naar de Windows-bestanden kan want dan kan ik b.v. van beide kanten naar mijn Open-Office-bestanden, want het bestandssysteem is in beide gevallen NTFS. Met een Windows-installatie via Win4Lin is dat veel lastiger, want vanuit die installatie kom je helemaal nergens, die herkent niet eens je usb-stick. Dus op zich was ik redelijk tevreden met wubi al kon ik veel programma updates niet installeren omdat ik niet weet hoe het moet met alle onderdelen los in een tar.gz geflikkerd en zoek het dan maar uit. Wat mij aangaat, had het DOS mogen blijven met als hulpmiddel GeoWorks dat bij zijn geboorte gelijk zo Amerikaans onsportief door Microsh... werd gewurgd. Wordt vervolgd...

« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/29, 13:27:42 »
Het prettige is juist dat je vanuit wubi wel naar de Windows-bestanden kan want dan kan ik b.v. van beide kanten naar mijn Open-Office-bestanden, want het bestandssysteem is in beide gevallen NTFS.

Rudolfk,
Bovenstaande (citaat) is ook zo, als een normale dual-boot installatie doet. Ook dan kun je gewoon bij je Windows-partities en dus je bestanden.
Deze Wubi heeft al voor menig probleem gezorgd - en bovendien maakt het het moeilijker iets grondig op te lossen.

Ik raad je dringend aan, om het advies dat je hier gekregen hebt, ook daadwerkelijk op te volgen en die Wubi om te zetten naar een gewone dual-boot.
Het beste is eigenlijk nog, met een rescue-cd een backup te maken van je persoonlijke data in die Wubi.
En daarna een verse installatie van Ubuntu te doen.

Groetend en succes,

Steven

Offline track

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/29, 13:42:57 »
Voorzichtig !  Een  rescue-CD haalt hier niets uit ! 
In tegendeel, iedere poging om de installatie te "redden" die de virtuële partitie aantast
zal eerder alles vernietigen !!

Het enige dat je kunt doen, en wat ook echt is aan te raden, is dat je de bestanden
onder C:\ubuntu\disks\  allemaal netjes backupt.  Zonder hen verder aan te tasten !
Want daar zit het gehele Ubuntu in.  En alleen als je deze bestanden redt kun je de gegevens
daar uit halen.

Dat moet dus de aanpak zijn !

track

« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/29, 13:55:54 »
Track, excuus, dat wist ik niet.

Weer wat geleerd.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/29, 14:16:26 »
Voorzichtig !  Een  rescue-CD haalt hier niets uit ! 
Hoezo? Het is met de LiveCD of andere Linux rescue-CD mogelijk de virtuele schijf te koppelen:
sudo mkdir /win
sudo mount /dev/sda1 /win
sudo mkdir /vdisk
sudo mount -o loop /win/ubuntu/disks/root.disk /vdisk

Engelstalig: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/29, 22:40:44 »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/30, 13:11:05 »
Rudolf:  heb je inmiddels jouw data kunnen redden ?
En, was er enige nuttige reactie van Userful ?

Anders is er ook een mogelijkheid om de boel via een live-CD best wél te kunnen repareren.

track

Offline rudolfk

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/01, 19:44:50 »
Hallo jongens, heren, daar ben ik weer, had het druk met werk en moest Ubuntu even laten voor wat het was. Ik heb nog geen duidelijk bericht gehad van Userful, hoewel ze berichten hebben gestuurd, maar iets nuttigs is er nog niet uit gekomen, al betuigen ze spijt. Om de problemen te lijf te gaan, heb ik een extra toetsenbord gekocht waar de vereiste toetsen op staan, zoals de Break-toets. Maar het programma herkent gewoon de toetsenborden niet, tot dat je een hengst op de uit-knop geeft en dan wordt de boel ineens herkend maar ook onmiddellijk afgesloten. Mijn dochter is nu blij met een extra toetsenbord bij haar laptop! Ik heb nu het volgende bedacht: Sinds Linux (Wubi) dus niet meer werkt, heb ik alle bijbehorende bestanden in een aparte directory geflikkerd om te voorkomen dat Linux bij een eventuele nieuwe installatie de oude onmiddellijk herkent en om de-installatie gaat zeuren. En dan ga ik mij verdiepen in de installatiemogelijkheden naast Windows omdat ik in feite voor mijn werk Windows meer nodig heb dan Linux. Sorry jongens, maar zo is dat nu eenmaal. Ik had ook anders gewild maar als ik een Mac had gekocht, was ik nog verder van huis. I'll keep you posted! Many, many thanks so far. Rudolf @ http://www.rudolfkahl.nl

Offline track

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/01, 19:55:22 »
Hoi Rudolf,

hoe heb je het bestand er uit kunnen halen als de boel niet meer opstart ?

Er is trouwens wél een mogelijkheid om de wubi- bestanden via een echte Uby (op een eigen partitie dus)
te kunnen redden.  Die heb ik zelf pas enkele dagen geleden gevonden.
Per commandolijn kun je hen wél aankoppelen: 
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How%20can%20I%20access%20my%20Wubi%20install%20and%20repair%20my%20install%20if%20it%20won't%20boot?

Jouw Win.. start dus zonder foutmelding op ?  Dan kun je meteen vanuit Win.. de bestanden onder
C:\ubuntu\disks\root.disk  enz.  hernoemen.  Anders zouden zij in ieder geval bij een nieuwe wubi-
installatie botweg worden overschreven !  (bij een installatie op een eigen partitie is er geen gevaar)

edit: dat heb je dus al gedaan, had ik eerst over heen gelezen !

track

p.s.: Uiteraard zal je niet jouw Win.. er af slopen.  Maak gewoon een echte Dual Boot aan volgens deze handleiding:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren  (op die site van Pjotr staan nog vele goede tips ... gewoon rondneuzen !)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/01, 20:03:32 door track »

Offline rudolfk

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/04, 14:53:43 »
Hello boys, door de wubi-bestanden naar een andere locatie te kopiëren en de originele installatie te de-installeren, kon ik een nette Ubuntu-installatie op een aparte partitie kunnen maken, zoals het hoort. Het ging niet helemaal zonder slag of stoot omdat de beschikbare informatie in principe verouderd is en sommige zaken bij 9.04 net even anders werken als beschreven. Maar het staat er en het werkt. Als ik de bestanden en mappen in de oude wubi-installatie wil los weken, probeer ik dat met een mount-opdracht (ik heb geen idee waarmee ik bezig ben; ik doe ook maar wat, net als Balkenende). Ik kon via mount wèl in de Windows-installatie komen. Nu hoef ik in Gnome Commander alleen maar bij "media van 277,0GB" rechts te klikken (of in "Locaties" for that matter) en ik ben er in. Maar bij de wubi-afdeling kom ik niet verder dan "root.disk". Daar houdt de lol voorlopig op. Als ik een gedocumenteerde mount-instructie er op los laat, krijg ik volgende boodschap voor m'n kiezen: "mount: kan /media/disk/Wuboud/ubuntu/disks/vdisk/root.disk niet vinden in /etc/fstab noch in /etc/mtab". De aangegeven locatie is de locatie waar ik de zooi zolang heb in gepleurd. Maar Ubunti ziet het niet en wil het ergens anders zien.
Van Userful Multiplier heb ik nooit meer iets gehoord. Hebben waarschijnlijk massaal zelfmoord gepleegd daar in Canada. Ach, het wordt toch winter binnenkort en dan is daar het leven geen moer meer waard. Het gaat daar eerdaags niet meer echt sneeuwen maar ze krijgen daar mogelijk alleen nog maar eisel door de global warming en volgens Discovery dat op de kabels vast vriest, waardoor de bovenleidingen afbreken en dan is er geen stroom meer en valt er ook niets meer te computeren... Rest mij jullie weer een prettige dag toe te wensen en ga ik weer aan het werk.

Offline track

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/04, 15:26:29 »
Hoi Rudolf,

fijn dat je het nu zelfstandig zover onder de knie hebt dat je met je die echte Dual Boot
kunt werken en ook in het systeem rond weet te neuzen.

Bij het mounten van zo'n wubi-"root.disk" is er dit trucje dat ik in mijn laatste post vermeldde:
die speciale "mount"-opdracht om een bestand in plaats van een partitie te kunnen mounten,  via de optie  -o loop :
sudo mount -o loop /media/disk/Wuboud/ubuntu/disks/vdisk/root.disk  ~/vdiskDe map "vdisk" in jouw thuismap moet er bij voorbaat al bestaan uiteraard.

Het gaat dus niet met een rechtsklik, maar wél via commandolijn.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/04, 15:30:53 door track »

Offline rudolfk

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/04, 23:01:39 »
Hi track, YES! Ik ben binnen! "boot.disk" staat als toegankelijke schijf op mijn desktop. We hebben het gehaald! =D! Nu kan ik beginnen, mijn bestanden bij elkaar te zoeken. Hartelijk dank voor jouw hulp - and everybody else.
Op naar een nieuwe week en herfst.
Rudolf