Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp Ubuntu rechten instellen  (gelezen 5049 keer)

NasT

• Gast
Hulp Ubuntu rechten instellen
« Gepost op: 2007/11/10, 10:29:19 »
Beste mensen,

even de situatie schetsen. Ik ben een 27-jarige leerkracht frans, engels en geschiedenis. In mijn vrije tijd een beetje een computer hobbiest.

Momenteel draai ik een triple boot op mijn laptop met Ubuntu. Op de school waar ik werk heb ik zo reclame gemaakt voor Ubuntu dat de directeur me de opdracht heeft gegeven om een deel van de computers om te zetten naar Ubuntu ipv Windows. Er is net een nieuwbouw klaar en in elke klas komen achteraan 3 computers zodat de lln ten alle tijden iets kunnen opzoeken, office maken enz...

De vereisten waren dat de pc's vlot moeten lopen en de installatie moest gekuist en goed beschermd zijn.

Het is Ubuntu 7.04 geworden (pc zijn niet zo nieuw en sterk) en alles is gekuist; er staat firefox en openoffice op. Wss komt daar nog VLC bij een Oxford dictionnary, heb daar de officiêle cd van en daar zit een installatiemap linux bij, dus...

Nu komt mijn probleem: voor de leerlingen zouden alle rechten afgesloten moeten zijn. Zij mogen bv aan geen enkel menu kunnen: als zij met de muis op het bureaublad rechtermuis klikken moet dat bv niet gaan, zodat ze het bureaublad niet kunnen veranderen.

Het enige wat ze wel moeten kunnen is een bestand op het bureaublad op te slaan om het daarna te uploaden (zij hebben van school uit een soort webspace).

Na enig zoeken was ik terecht gekomen bij het programma Sabayon om de rechten in te stellen, maar dat bewaart geen profiel en geeft foutmeldingen. Als ik dat op internet opzoek, komt die foutmelding vaker voor, maar geen oplossing.

Kent er iemand een andere manier om alles mooi af te sluiten?

Mvg, Tamara

Offline siegi

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/10, 11:54:40 »
Ik zou denken als de configbestanden in de homedir niet eigendom zijn van de user.  Dat hij zowiezo niets kan veranderen.  Ik weet niet in hoevere zoiets zou kunnen werken.

Robienske

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/10, 12:06:09 »
Veranderen van eigenaar kan met het "chown" commando. Hoe het precies werkt kan je hier vinden:

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/terminal/#head-1ad89a9c60d49d7b72e332df63fe9c9ed837b95d

« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/10, 12:21:43 »
Volgens mij,
In het leerlingen account:
Nautilus openen, view, > show hidden files files aanvinken en dan alle folders met een puntje (.) ervoor rechts aanklikken , eigenschappen kiezen en dan permissies, en dan file acces  instellen op read only.

Ik zou  wel een aparte user account aanmaken voor de scholieren in system > administration > users en groups zodat je eigen gebruikersaccount (met sudo rechten ) in ieder geval behouden blijft .

Mocht het toch een zooi worden in de leerlingen account doe je gewoon:
In het leerlingenaccount : rm -rf ~/.  om alle verborgen bestanden te wissen.
Alle configuratie bestanden en instellingen gaan dan weer terug alsof het account nog nooit gebruikt is. (default)

NasT

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/10, 12:33:43 »
Ok alvast bedankt voor alle zeer nuttige tips. Wel een vraagje over het leerlingenaccount. Kan ik het zo instellen dat het bij het booten automatisch opstart zonder dat er iets moet worden ingegeven, zoals een paswoord of een loginscreen?

Mvg, Tamara

« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/10, 12:59:38 »
dat kan:
gksu gdmsetup
dan bij security: enable automatic login
en in dropdownmenu gebruikersnaam kiezen voor automatisch inloggen

NasT

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/10, 21:36:16 »
Zo, het is al even geleden, voorlopig heb ik alles zoals ik zou willen, slechts nog enkele dingen om het systeem helemaal te tunen:

Hoewel ik Ubuntu in het Nederlands heb geïnstalleerd, zijn er toch nog een aantal zaken die in het Engels staan (OpenOffice + FireFox) en bv bij het afsluiten (switch user,...)

Is dit normaal of hoe kan ik dit voleedig in't Nederlands zetten?

Kan het zijn omdat ik de updates nog niet heb gedaan?

Alvast bedankt voor alles,

Mvg, Tamara

Offline siegi

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/10, 22:50:09 »
als je tijdens de installatie geen internet had zijn de taalpakketten niet gedownload.
Dan moet je via systeem > beheer > taalondersteuning deze alsnog binnenhalen.

« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/11, 03:12:26 »
of in Terminal deze opdracht ingeven:

sudo mozilla-firefox-locale-nl-nl language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base language-pack-nl language-pack-nl-base language-support-nl mozilla-firefox-locale-nl-nl openoffice.org-l10n-nlWanneer dit allemaal geinstalleerd is doe je in Terminalvenster:
sudo apt-get updatedan
sudo apt-get dist-upgradeff voor alle zekerheid  nu opnieuw opstarten en alles wat in het Nederlands kan zijn is echt in het Nederlands.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D