Beste mensen,
even de situatie schetsen. Ik ben een 27-jarige leerkracht frans, engels en geschiedenis. In mijn vrije tijd een beetje een computer hobbiest.
Momenteel draai ik een triple boot op mijn laptop met Ubuntu. Op de school waar ik werk heb ik zo reclame gemaakt voor Ubuntu dat de directeur me de opdracht heeft gegeven om een deel van de computers om te zetten naar Ubuntu ipv Windows. Er is net een nieuwbouw klaar en in elke klas komen achteraan 3 computers zodat de lln ten alle tijden iets kunnen opzoeken, office maken enz...
De vereisten waren dat de pc's vlot moeten lopen en de installatie moest gekuist en goed beschermd zijn.
Het is Ubuntu 7.04 geworden (pc zijn niet zo nieuw en sterk) en alles is gekuist; er staat firefox en openoffice op. Wss komt daar nog VLC bij een Oxford dictionnary, heb daar de officiêle cd van en daar zit een installatiemap linux bij, dus...
Nu komt mijn probleem: voor de leerlingen zouden alle rechten afgesloten moeten zijn. Zij mogen bv aan geen enkel menu kunnen: als zij met de muis op het bureaublad rechtermuis klikken moet dat bv niet gaan, zodat ze het bureaublad niet kunnen veranderen.
Het enige wat ze wel moeten kunnen is een bestand op het bureaublad op te slaan om het daarna te uploaden (zij hebben van school uit een soort webspace).
Na enig zoeken was ik terecht gekomen bij het programma Sabayon om de rechten in te stellen, maar dat bewaart geen profiel en geeft foutmeldingen. Als ik dat op internet opzoek, komt die foutmelding vaker voor, maar geen oplossing.
Kent er iemand een andere manier om alles mooi af te sluiten?
Mvg, Tamara