Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: a.out en dan?  (gelezen 2840 keer)

gerardvb

• Gast
a.out en dan?
« Gepost op: 2006/06/25, 13:26:18 »
Ik wil met C aan de slag. Heb gcc 4.0 ge"installeerd en later ontdekt dat er al een c++ compiler meege"installeerd was met Ubuntu Dapper.
Heb een  voorbeeld programmain de hallo wereld klasse overgetikt en in mijn persoonlijke map gezet vervolgens met gcc hallo.c gecompileerd.  Daarna staat er een bestand a.out van 7K met alle rechtenin dezelfde map.
Dit zou een uitvoerbaar bestand moeten zijn. Maar hoe voer ik dat uit?
Dubbelklikken doet niets. Rechtermuis en vervolgens Openen aanklikken ook niets.
Als ik met c++ compileer hetzelfde effect.
Welke fundamentele Linux weet zie ik over het hoofd?

budster

• Gast
a.out en dan?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/25, 13:36:03 »
./ ervoor, of het moet in een runpath staan.

Azalin

• Gast
a.out en dan?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/25, 14:22:07 »
In elk geval in een terminal opstarten... waarschijnlijk heb je een programmatje geschreven dat naar de stdin output (of hoe heet dat ook weer? naja, boeiend...) anyway, daar zal dus nog geen GUI aan hangen aan het programma dat jij hebt geschreven lijkt mij (?). Als je de terminal opent, daar het programma opstart dan zou je "hallo wereld" wellicht gaan zien :) Als je wil dat hij wat doet als je er op dubbelklikt zou je een soort msgbox() idee moeten maken. Hoe dat met gnome/kde/etc gaat weet ik helaas niet... daar moet je denk ik wat documentatie mbt jouw desktop zoeken...

gerardvb

• Gast
a.out en dan?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/25, 16:45:12 »
Jofel, hij doet het. Bedankt jongens.
Ik moet die terminal blijkbaar zien als de commandline in die andere systemen.
Nu kan ik weer een tijdje voort.
Nogmaals bedankt.
Gerard

kael

• Gast
a.out en dan?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/25, 18:59:12 »
Succes ermee.
Ik raad je aan als verder gaat met c programmeren bij het compilen de parameter mee te geven voor de bestandsnaam. a.out is de standaard naam, maar als al je programmatjes zo gaan heten wordt het erg ingewikkeld.
Daarnaast hoef je natuurlijk geen grafische interface te gebruiken. Als je helemaal beginner bent met programmeren kan ik je aanraden om gewoon net als bij het hello world programmatje dat je nu gemaakt hebt via de terminal te werken. Als je wat verder bent kan je je altijd nog in interfaces verdiepen ;)

Azalin

• Gast
a.out en dan?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/26, 08:55:49 »
Precies... alleen dan wel even vanaf de terminal (yep, soort van command line) starten anders zie je niet veel :)
(eerder bedoelde ik overigens stdout en niet stdin :) sufferd die ik ben)

gerardvb

• Gast
a.out en dan?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/26, 10:19:18 »
Ik heb inmiddels ook ontdekt hoe je de naam van het uitvoerbestand kunt bepalen met de toevoeging -o tijdens het compileren.
Maar er zal nog veel water door de Nieuwe Maas stromen voor het programma dat Sudoku's oplost klaar is ...
Please ,ga me nu niet vertellen dat er al zo'n programma is.

Offline gercokees

• Lid
a.out en dan?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/26, 11:10:25 »
Een programma dat sudoku's oplost? Dat is er toch al? ;-)
Groet,
Gerco-Kees
<><

a.out en dan?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/26, 18:02:29 »
Ehrm, al tientallen zelfs...

kael

• Gast
a.out en dan?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/26, 18:08:56 »
Inderdaad bestaan heel veel programmatjes voor. Tis een veel gebruikte opdracht bij informatica opleidingen.
Bijvoorbeeld deze opdracht van de UVA:  http://www.science.uva.nl/~arnoud/education/ZSB/2005/Experiment/Sudoko/home.html.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
a.out en dan?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/26, 18:26:20 »
Wat is sudoku? Een nieuw commando voor de Terminal.

ps: Ik ben net terug van 5 jaar Guantanamo

:D
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

kael

• Gast
a.out en dan?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/26, 21:19:17 »