Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu-manier voor "Folder redirect"  (gelezen 1830 keer)

Ubuntu-manier voor "Folder redirect"
« Gepost op: 2007/11/20, 14:32:29 »
Dag samen,

Weer een uitdaging; wie helpt ?

Ik hád een netwerk helemaal op MS (W2K3 SBS server en XP clients). Dat is nu allemaal passé; alles draait op Ubuntu (met uitzondering van een laptop die nog dual boot is).

Dit is een ruw schetsje van de configuratie:

Omdat er méérdere clients zijn, en meerdere gebruikers per client, zou ik de Ubuntu-variant van "Folder redirect" willen inzetten.
Als een gebruiker inlogt in een client, bijvoorbeeld clnt1, zou zijn/haar "Persoonlijke map" moeten verwijzen naar een directory op de NAS (dus zoiets als nas1://data/users/. Maar als dezelfde gebruiker inlogt in clnt2, zou ook hier de "folder redirect" moeten plaatsvinden.

Wie kan me vertellen hoe ik dat voorelkaar krijg ?

Via fstab niet, denk ik, want dan maak ik alle directories zichtbaar voor alle gebruikers en dát zou ik willen voorkomen.

Alvast bedankt voor de hulp !

Offline joop13

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/20, 16:44:32 »
Volgens mij moet de /home partitie op de Nas zijn dan kan elke gebruiker, vanwaar hij ook inlogt altijd bij zijn eigen persoonlijke map in /home/user. En afhankelijk van de rechten die jij hebt gegeven aan elke gebruiker kan hij dan andere partities/drives zien.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/21, 18:50:50 »
Dag Joop,

Dank voor je reactie ! Ik zat er nog even over na te denken, maar bij het "verleggen" van de /home partitie naar de nas zou de consequentie zijn dat de clients alléén kunnen werken als ze verbonden zijn met de nas, toch? Een laptop zou dus niet meer buiten het netwerk te gebruiken zijn.

Of zie ik iets over het hoofd ?

Ik moet me er nog helemaal inlezen, maar ik zat aan LDAP-server te denken, om op die manier in ieder geval de gebruikers centraal te administreren. Als ik dat kan combineren met zo'n "folder redirect", dan word ik wel blij :-)

De gedachtegang is overigens, dat gebruikers in beginsel al hun data op de nas opslaan (die draait RAID5), zodat de data beter beschermd is en beter gebackuped kan worden. Daarmee wordt ook verkomen, dat er diverse versies van één document rondzwerven, waarbij je altijd moet zoeken welke nu het juiste document is.

Dat een laptopgebruiker zijn gegevens tijdelijk lokaal heeft om ze uiteindelijk weer centraal te plaatsen, is natuurlijk acceptabel.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/21, 21:48:15 »
Kan dat niet eenvoudig opgelost worden door de betreffende nas folder te mounten in de home folder op de client? (beter: met een symbolische link naar het mount punt)

Inderdaad, klassiek in Unix werd meteen de ganse /home  van de gebruiker op een NAS gemount, maar dan ben je volledig afhankelijk van de netwerkconnectie.

« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/21, 23:33:46 »
Citaat van: vanadium
Kan dat niet eenvoudig opgelost worden door de betreffende nas folder te mounten in de home folder op de client? (beter: met een symbolische link naar het mount punt)

Inderdaad, klassiek in Unix werd meteen de ganse /home  van de gebruiker op een NAS gemount, maar dan ben je volledig afhankelijk van de netwerkconnectie.
Yep, precies, maar kan dat -ik ben een beginnende Linuxer- user-specifiek:

op de NAS is de folderstructuur voor de users zo:

Users
   ---> User1
   ---> User2
   ---> User3
   ---> UserN

En dan user-specifiek mounten op de clients; dus als User1 inlogt, wordt de folder /Users/User1 gemount, als User2 inlogt, /Users/User2, enzovoort.

Thanks !

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/22, 11:03:12 »
De klassieke manier om dit te doen: in /etc/passwd: per user kan de home-dir aangegeven worden, b.v. verwijzing naar /mnt/nas/home/
Daarvoor moet de nas dus eerst gemount zijn onder /mnt/nas
Op het nas krijg je per gebruiker een aparte map.

Uiteindelijk heb ik deze methodiek niet toegepast opdat Wine alle bestanden in de home-folder zet. Het gevolg is dat als je dan een wine-programma wilt opstarten, deze vanaf het netwerk moet komen, niet echt wenselijk dus.

Ik heb nu binnen de home-folder een symlink ('Mijn Documenten') naar een gemounte folder op de nas. Gebruikers die dus documenten in die map zetten, zetten ze eigenlijk op de fileserver (zonder dat ze het weten). Dit werkt prima. Ik heb zelfs de map van 'Mijn Documenten' van XP (jawel, ik heb nog een dual-boot met Windows....) verwezen naar dezelfde map op de fileserver. Dus of je nu werkt met ubuntu of Windows, altijd worden alle documenten in 'Mijn documenten' op de fileserver geplaatst, volledig transparant voor de gebruiker (vrouw en kinderen).

Voor mijn eigen laptop heb ik een iets andere oplossing: de home-folder van mijn laptop copieer ik op geregelde tijden met een rsync-scriptje.

- Wine plaatst alles onder .Wine, incl. applicaties, kan oplopen tot meerdere GB's!

Offline joop13

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/22, 13:03:25 »
Dank je wel, nu kan ik daar ook mee verder. Ik begreep dat je server altijd aanstond. Maar zo kom ik gelukkig steeds verder in het omgaan met Linux en zijn instellingen.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/27, 15:08:12 »
Dag samen,
Ik ben er bijna uit (en zal -als het helemaal klaar is- mijn scriptje hier posten "ter leering ende vermaeck".

Bij het mounten van de mappen op de nas loop ik nog tegen een probleem aan; even toelichten.
1) Ik heb een script geschreven dat op een client gedraaid kan worden. Het script maakt mountpoints aan in de /home/%gebruiker% map. Daarbij maak ik zoveel mogelijk gebruik van de standaardmappen die voor een gebruiker worden aangemaakt bij het eerste gebruik van Ubuntu, zoals "Afbeeldingen", "Documenten", "Openbaar".
2) Er is een map "Video's" (let op de apostrof !!!
3) In mijn script voeg ik aan fstab de diverse mounts toe, maar bij "Video's" gaat het mis, door die apostrof. Dit is de regel uit het script:

Citaat
echo nas1:/mnt/nas1/APV/Video      /home/administrator/Video's   nfs   rsize=32768,wsize=32768,timeo=14,intr >> /etc/fstab
Nu is de vraag; hoe moet ik deze parameter in het script doorgeven aan fstab zodat deze het snapt (ik moet a.h.w. die apostrof op een andere manier doorgeven, zoals %20 een spatie is.

Wie weet het antwoord !

Zeer vriendelijk dank !

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/27, 15:37:10 »
Twee mogelijkheden:
1. Pad omvatten door dubbele quotes, dus "/home/..../Video's"
2. Apastroph vooraf laten gaan door een \, dus /home/..../Video\'s

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/27, 16:05:42 »
Jullie maken het volgens mij iets te moeilijk. Als je gebruik maakt van Samba kan je voor je Samba-user instellen welk het home-path is bv \\server\user1. Het enige dat je daarvoor moet doen is een share aanmaken met een variabel path zodat het bruikbaar is voor alle users (ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben :)). De variabele die je gebruikt kan bv. de usernaam zelf zijn, dus hoef je niet eens iets te wijzigen in je huidige structuur.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/27, 17:00:06 »
Markba,

Dank voor je inbreng !
De eerste optie probeerde ik wel (dus met dubbele quotes), maar dat werkt helaas niet. De tweede, met de backslash werkt zoals het moet ! Super ! Dankjewel.