Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenOffice in 7.10 onthoudt printerpapierformaat niet  (gelezen 5034 keer)

OpenOffice in 7.10 onthoudt printerpapierformaat niet
« Gepost op: 2007/11/19, 16:25:28 »
Ik heb deze week Ubuntu 7.10 geinstalleerd. Waar ik al eerder last van had in 5.10 is er nog steeds; als ik printen wil vanuit OpenOffice.org moet ik steeds het papierformaat op A4 zetten, OpenOffice onthoudt dit niet. Ik denk dat hier een eenvoudige oplossing voor is, maar waar??
Bij de ubuntu printerdefinities onder System/administration/printing staat alles op A4 (twee verschillende printers).

« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/20, 21:08:11 »
Allereerst, welkom op dit forum !

Waar en hoe zet jij dat formaat op A4 ?  Als je de volgorde doet Bestand-->afdrukken-->Eigenschappen(van de printer) en dan kiezen voor A4.
Of doe je het via Bestand-->Printerinstellingen-->Eigenschappen(van printer) en dan kiezen voor A4.

Misschien dat in het eerste geval de grootte enkel wordt bijgehouden voor het ene document en in het tweede geval voor altijd.

Gewoon een idee :) lukt het niet, is er niks verloren.

Succes :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/20, 21:15:09 »
Prosper, bedankt voor je antwoord. Maar wat ik wil is dat het printpapierformaat default op A4 staat.
Ik heb op diverse andere forums gezocht en de "oplossing" die ik daar vind is het (als root) aanpassen van  /etc/openoffice/psprint.conf (met een link in /usr/lib/openoffice/share/psprint ). In die file heb ik de comment verwijderd van de regel

PPD_PageSize=A4

Maar het helpt niet; telkens als ik een file wil printen moet ik in de print dialog op "properties" klikken en het papierformaat van letter in A4 veranderen.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/20, 21:23:39 »
Meschien is het een idee om in pakket beheer " office"  op te laten zoeken en dan te herinstalleren.
dan worden de pakketten weer opnieuw gedownload en geïnstalleerd.

« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/20, 21:25:50 »
Bobbie, ja dat zou kunnen, maar het was een verse installatie deze week; ik verwacht niet dat dit het oplost.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/20, 21:29:14 »
Ik weet niet hoe je printerinstellingen zijn, maar als het goed is heb je bij de eigenschappen van je printer A4 ingesteld. Standaard staat dat op 'letter' formaat. Aanpassingen kun je dus beter daar doen. Bij Gnome weet ik het even niet uit mijn hoofd, maar bij KDE zit dat bij Kprinter.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/20, 21:32:40 »
Misschien een domme opmerking, maar heb je ook de spatie vooraan verwijderd ?  
Verder heb ik geen ideeën meer :(
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/20, 21:33:40 »
Woteb, mijn twee printers staan beide op A4, daar ligt het helaas niet aan.
In gnome: (System /administration / printing [kies printer] /printer options /page size )

« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/20, 21:34:50 »
Prosper, helaas, daar ligt het kennelijk ook niet aan. Het zal nochtans wel iets heel doms moeten zijn ...

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/20, 22:20:38 »
het idee kwam bij mij op, dat ik een probleempje had met kopiëren en plakken vanuit een site, dit deed hij niet ondanks een verse installatie en toen een herinstalatie gedaan van office en was opgelost

Offline Thom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/21, 10:24:42 »
Ter suggestie: Open Open Office, ga naar opmaak en vervolgens pagina, stel pagina in op A4 en save de standaard blanco pagina (naamloos 1). Elke keer als je Open Office opstart wordt deze pagina geladen. Je kunt overigens ook meerder paginaprofielen aanmaken, maar die moet je wel apart laden. Als de printer ook standaard op A4 staat ingesteld, dan zou dit moeten werken. Bij mij in ieder geval wel (gebruik een Brother 9660 laserprinter).
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/21, 13:58:41 »
Bobby, ik ga dat zeker proberen, maar eerst zal ik kijken of de keyboard definitie er mee te maken heeft. Volgens een ICT collega hier worden de printereigenschappen afgelezen aan de keyboard definitie. Die van mij staat op US-engels (bijna al mijn werk is in die taal) en in dat land is letter de standaard. Ik zal proberen dat te veranderen, hoewel ik uit mijn hoofd niet weet hoe. Vanavond zie ik hem weer, de PC waarop dit zich afspeelt.

Thom, dat idee kwam ook langs op de andere plekken waar ik zocht, maar ten eerste, ik werk meestal aan documenten die anderen aanleveren, en ten tweede, het paginaformaat daarvan staat altijd al op A4.

Bedankt voor het meedenken, allen.

Offline Thom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/21, 16:12:22 »
Of de keyboard definitie een probleem zou kunnen zijn betwijfel ik. Ik gebruik op een PC een US-engels en op de andere een UK engels keyboard. Maar ik ben geen ICT expert.

« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/21, 18:20:34 »
@arnoldk

Ik heb het gevonden !  't Is te zeggen, ik ben erin geslaagd om OO nu bij mij altijd te laten aangeven bij de printer dat het standaardformaat "legal" is (nu hoop ik wel dat ik het straks weer kan veranderen in A4 ... :) )

Het zit 'm in de sjablonen (bij mij was het nog iets ingewikkelder, want ik gebruik zowiezo al een eigen sjabloon als standaard sinds ik een keer een fout met een lettergrootte heb gereproduceerd, om ze -gelukkig- te kunnen oplossen :) )

Je opent OO
Je klikt op Bestand-->Printerinstellingen-->Eigenschappen en verandert de papiergrootte
OK en sluiten
Kies weer voor Bestand-->Sjablonen-->Opslaan
Geef een nieuwe naam aan dit sjabloon (bvb MijnstandaardA4), klik op OK
Kies terug Bestand-->Sjablonen-->Beheren
In de linkse kolom staat bovenaan "mijn sjablonen"
Dubbelklik: je nieuwe sjabloon zou nu moeten verschijnen
Rechtsklik daarop en kies "Als standaardsjabloon instellen"
Sluit het venstertje "sjablonen beheren"

Van het volgende ben ik niet honderd % zeker dat het noodzakelijk is, maar je verliest er niks mee, tenzij een minieme hoeveelheid schijfruimte.  
Typ een paar woorden of letters, kies Bestand-->Alles opslaan, (kies desnoods een map waar je dit bestand nooit meer zult tegenkomen) geef dat een naam en opslaan maar.
Sluit OO
Open OO
Het is niet zeker dat hij direct dit nieuwe sjabloon als standaard heeft genomen, tenminste bij mij moest ik het in twee keer doen.  Kijk onder Bestand-->Eigenschappen onderaan (laatste regel in dat nieuwe venstertje) of er naast sjabloon nu ook staat MijnstandaardA4.  Indien niet, kies dan nog eens voor Bestand-->Sjablonen-->beheren
Weer dubbelklikken op Mijn sjablonen, rechtsklikken op MijnstandaardA4 en kiezen voor "Als standaardsjabloon instellen".
Sluit OO
Open OO (of als je van de eerste keer in "Eigenschappen" had gezien dat hij "MijnstandaardA4" als sjabloon heeft gekozen)
Verifieer bij Bestand-->Printerinstellingen-->Eigenschappen dat hij nu (hopelijk) A4 heeft staan... :D
Bij mij staat daar nu tenminste "legal" (want ik had A4, en het is verd... moeilijk geweest om die daar weg te krijgen.  Nu hoop ik maar dat ik die daar terugkrijg ! )

Succes

Edit= typo's

Edit bis: ik heb mijn A4 terug... :)

Offline Thom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/21, 19:17:58 »
Nu ik de oplossing van Prosper lees, bedacht ik mij dat mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn met welke taal je de eerste installatie van Ubuntu doet. Mogelijk dat als je Ubuntu in de Engelse taal installeert, OO standaard het letter formaat installeert. Ik heb bij de installatie direct voor de Nederlandse taal gekozen en OO staat bij mij standaard op A4. Het is maar een gedachte.

« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/21, 21:03:59 »
Prosper, dit werkt voor nieuwe documenten! Mijn hartelijke dank. Echter, als ik een bestaand document open ("meestal" een ms-word document) dan staat het printpapierformaat (file/print/properties) weer op "letter", terwijl in het bestand bij format/page netjes A4 staat.

Ik voel wel wat voor de suggestie van Thom, maar eerlijk gezegd vind ik het erg onsmakelijk als de taalkeuze invloed heeft op het default printpapier! Als plaats (voor de tijdzone) heb ik toch echt voor Amsterdam gekozen.
Ik ben erg gewend aan engels als computertaal en de meeste software is in het engels en de meeste documenten die ik bewerk zijn in het engels. Misschien moet ik UK/english ipv US/english
kiezen. Maar alleen het keyboard instellen is daarvoor kennelijk niet genoeg.

We zoeken verder!

(edit) ik keek nog even in de .ppd files van de printers (canon i560 en HP photosmart 3170), daarin staan ook de papierformaten op A4.

« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/21, 22:11:55 »
Ben alvast blij dat het werkt voor nieuwe documenten :)  :)

Voor die "oude" documenten ...

Een suggestie: kijk in zo'n document ook eens onder Bestand-->Eigenschappen op dat laatste lijntje.  Normaal staat daar zoiets als "Normal"

Je zal dus de grote middelen moeten inzetten en het standaardsjabloon "Normal" moeten aanpassen.  
Ik weet nog uit mijn vorig leven dat het in Word te pas en te onpas werd aangepast.  In OO lijkt het een beetje alsof je het enkel kunt vervangen door je eigen fabrikaat.
Ik dènk dat het ongeveer kan op dezelfde manier als hiervoor:
Je opent zo'n document.
Je verandert de printerinstellingen
Je kiest voor Sjablonen --> opslaan
Maar nu kies je om als naam in te geven "Normal"
Nadien kies je weer om dat in te stellen als standaardsjabloon.

Nu heeft dat nieuwe (want het is een nieuw sjabloon) sjabloon dezelfde naam als het oude (echte) Normal sjabloon. 'k weet echter niet of OO er gaat intrappen, want je eigen sjabloontjes staan in een aparte map, en daar staat die "Normal" niet tussen.  (Let overigens ook op het gebruik van hoofdletters..)
Wie niet probeert...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/21, 23:54:53 »
Wat staat er in /etc/papersize ?
Daar zou a4 moeten staan.
Aanpassingen kan je maken met gksudo gedit /etc/papersize

« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/23, 14:14:18 »
Johanvd, ik kan het bijna niet geloven maar het werkt. Alle andere ingewikkelder suggesties hadden geen of maar gedeeltelijk effect, Dit werkt.
Samenvatting:
OpenOffice (1:2.3.0-1ubuntu5.1) onthoudt print papersize niet. Het staat steeds op "letter"

oplossing:
-Voor nieuwe documenten: maak template waarin A4 staat
-Voor alle documenten: Zet
 sudo gedit /etc/papersize
verander letter in A4, save.

Offline Thom

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2007/11/23, 15:00:24 »
Ik heb nog even mijn papersize instelling gecontroleerd en daar staat reeds A4. Sterkt mij in de gedachte dat de taalinstelling de echte oorzaak is.

« Reactie #20 Gepost op: 2007/11/23, 21:40:34 »
@arnoldk
Ben blij dat het nu ook werkt voor "oude" documenten ;)

@Johanvd
Heb weeral wat bijgeleerd ! :)

@Thom
Zonet heb ik even bij één van mijn testusers de taalinstelling op US-Engels gezet, en OO geopend. OO werkt dus mooi in het Engels (uiteraard).  Maar: nog altijd staat het printerpapierformaat op A4, zoals het hoort.  De taalinstelling doet er dus echt niks aan.  Overigens: die file /etc/papersize is voor elke gebruiker hetzelfde...
Daarom overigens dat ik die niet vond: ik zocht alleen in de mappen van OO...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2007/11/26, 16:02:13 »
Als je wil dat nieuwe documenten standaard A4 zijn, dan kan je dat eenvoudiger door in Options - Language settings je 'locale' te verzetten naar Nederland of Belgie, of UK English. Je default 'taal' kan je hier ook zetten naar keuze. Dan kan je het "ingebakken" default template blijven gebruiken en hoef je geen eigen template aan te maken en als default te zetten.

[edit]Volgende paragraaf is niet juist: het is inderdaad gksudo gedit /etc/papersize die het hem doet. Typische Linux quirck hier!
[/edit]

Ik vermoed dat OOo steeds het bladformaat van het document zal vragen aan de printer. Als je de blandinstellingen van een bestaand document voor goed wil veranderen, dan pas je dat aan in de paginastijl (of stijlen als je er meerdere gebruikt).

« Reactie #22 Gepost op: 2007/11/27, 10:48:15 »
Aanvulling: In de oudere OOo versie 1.9.129 op mijn werkmachine heeft juist /etc/papersize geen effect, daarop geeft editen van de ppd file, in mijn geval
/etc/cups/ppd/LaserJet-4050.ppd
het gewenste resultaat.
Ik heb de regels waarin "default" en "letter" voorkwam veranderd:

*DefaultPageSize: A4
*DefaultPageRegion: A4
*DefaultImageableArea: A4
*DefaultPaperDimension: A4

Ik weet niet of al deze veranderingen nodig zijn, maar het was een kleine moeite om ze alle vier aan te passen.

Het probleem is nu dus wat mij betreft volledig opgelost.