Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tweaktools  (gelezen 1703 keer)

nom001

• Gast
tweaktools
« Gepost op: 2007/11/23, 12:37:01 »
Hallo allemaal,

Zijn er voor Ubuntu tweaktools in de trant van TuneUp Utilities of TweakUI beschikbaar?

Ron.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
tweaktools
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/23, 13:06:17 »
Die zijn er niet volgens mij en je hebt ze ook niet nodig.
Wat wil je precies tweaken dan?

nom001

• Gast
tweaktools
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/23, 14:55:59 »
Citaat van: Johanvd
Die zijn er niet volgens mij en je hebt ze ook niet nodig.
Wat wil je precies tweaken dan?
wat ik wil tweaken indien mogelijk natuurlijk:

netwerk/internetverbinding
geheugenoptimalisatie
schijfgebruik optimalisatie

dat soort dingen.
maar als het niet nodig is of niet echt nodig is.....
ik bedoel windows is niet heilig, maar Linux ook niet.

wat valt er onder de motorkap wel en niet te optimaliseren met tools?

Offline nicolas

• Lid
tweaktools
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/23, 14:59:18 »
Volgens de Microsoft site

Citaat
Tweak UI]
This PowerToy gives you access to system settings that are not exposed in the Windows XP
default user interface, including mouse settings, Explorer settings, taskbar settings, and more.
Tsja, er is ontzettend veel te configureren in Ubuntu. Begin maar eens met gconf. hiermee kun je zowat alles aan je systeem  vernaggelen ^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H^H   instellen. ;)
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
tweaktools
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/23, 15:03:21 »
netwerk/internetverbinding : dit zou automatisch goed moeten zijn. Als dat niet het geval is, vertel dan duidelijk wat het probleem is.
geheugenoptimalisatie: daar valt weinig aan te optimaliseren.
schijfgebruik optimalisatie: wat wil je daar aan optimaliseren?

Als je wil kan je van alles veranderen. De mogelijkheden zijn bijna onbegrensd. Alleen als alles al goed is ingesteld valt er weinig meer te optimaliseren.

Als alles werkt zoals het hoort zou ik het zo laten. Zeker als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Dat je in Windows een netwerk optimizer, een defragmentatieprogramma, een registerschoonmaker en dergelijke nodig hebt wil natuurlijk niet zeggen dat je dat in Linux ook nodig hebt ;)

nom001

• Gast
tweaktools
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/23, 15:08:49 »
Citaat van: nicolas
Volgens de Microsoft site

Tweak UI
This PowerToy gives you access to system settings that are not exposed in the Windows XP default user interface, including mouse settings, Explorer settings, taskbar settings, and more.
Tsja, er is ontzettend veel te configureren in Ubuntu. Begin maar eens met gconf. hiermee kun je zowat alles aan je systeem instellen.
nicolas,
eerst goed lezen voordat je reageert!
slim zijn en slim doen zijn 2 aparte werelden....
ik vroeg om programma's voor linux die qua opzet ongeveer hetzelfde zijn als tweakui of tuneup utilities.

johanvd begrijpt me in ieder geval wat ik bedoel.

nom001

• Gast
tweaktools
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/23, 15:25:09 »
Citaat van: Johanvd
netwerk/internetverbinding : dit zou automatisch goed moeten zijn. Als dat niet het geval is, vertel dan duidelijk wat het probleem is.
geheugenoptimalisatie: daar valt weinig aan te optimaliseren.
schijfgebruik optimalisatie: wat wil je daar aan optimaliseren?

Als je wil kan je van alles veranderen. De mogelijkheden zijn bijna onbegrensd. Alleen als alles al goed is ingesteld valt er weinig meer te optimaliseren.

Als alles werkt zoals het hoort zou ik het zo laten. Zeker als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Dat je in Windows een netwerk optimizer, een defragmentatieprogramma, een registerschoonmaker en dergelijke nodig hebt wil natuurlijk niet zeggen dat je dat in Linux ook nodig hebt ;)
johan,
je zegt het zelf al:

".....alleen ALS alles al goed is ingesteld valt er weinig meer te optimaliseren...."

dus er valt genoeg te verbeteren in linux wat betreft prestaties e.d.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
tweaktools
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/23, 15:27:15 »
In gconf-editor kan je wel een heleboel instellen.
Hier staan ook een hoop "verborgen" instellingen in, naast de instellingen die je ook op een normale manier kan doen.
Het is alleen niet echt overzichtelijk (een beetje vergelijkbaar met het register in Windows).

gconf-editor is wel veiliger dan het register. Als je in gconf-editor de boel sloopt, heb je dat alleen voor jouw gebruiker gedaan. De andere gebruikers hebben er dan geen last van.
Ook staan er bij de gconf-editor korte beschrijvingen bij elke sleutel, zodat je ongeveer weet wat het doet.
Het blijft alleen wel gevaarlijk voor jouw gebruiker, dus ik zou het eerst uitproberen onder een test account of iets dergelijks.

Verdere tweaks kan je toepassen in allerlei config bestanden in bijv. /etc/ Maar dit is mogelijk wel schadelijk voor je systeem. En bovendien is het in de meeste gevallen niet nodig.

Wil je van alles gaan tweaken, bepaal dan eerst WAT je wil tweaken. Ga dan op zoek naar handleidingen hiervoor op internet. In bijzondere gevallen valt er zeker veel te tweaken, maar of het een verbetering is...
Kijk dus ook altijd naar de voor- en nadelen.

artvds2708

• Gast
tweaktools
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/23, 16:10:47 »
Probeer eens Ubuntu-tweak, staat gewoon in (gutsy) Synaptic !!!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
tweaktools
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/23, 16:17:04 »
Geen idee welke repo's jij allemaal toegevoegd hebt, maar bij mij staat die niet in Synaptic.

Offline joop905

• Lid
tweaktools
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/23, 17:02:13 »
die is er wel maar voor iets anders denk ik ( hex editor)

an efficient hex editor
Tweak is a hex editor. It allows you to edit a file at very low
level, letting you see the full and exact binary contents of the
file. It can be useful for modifying binary files such as
executables, editing disk or CD images, debugging programs that
generate binary file formats incorrectly, and many other things.

Tweak runs under any terminal emulator using the curses library.  It
has customizable keybindings, but the default keybindings are similar
to emacs.

Homepage: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/tweak/