Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: versnel je grafische omgeving: X  (gelezen 829 keer)

Offline erLin

• Lid
versnel je grafische omgeving: X
« Gepost op: 2007/11/17, 21:03:41 »
Hallo,

een probleem waar ik sinds het gebruik van ubuntu tegenaan loop is het naar mijn smaak te traag verwerken van alles wat grafisch is. Dit gaat van de windowmanager, het scrollen van webpagina;s tot het werken in gimp.

Door het volgende trucje uit te halen behaalde ik een veel betere respons van de X-server, dus alles wat grafisch is.

Zet de hoffelijkheid van de X-server standaard op -10. Ik ben erachter gekomen door het programmatje Gkdebconf, gewoon via synaptic of zelf de 'add programs' te installeren.

Na de prioriteitsverandering werkt de X-server een stuk soepeler, een aanrader voor mensen met wat oudere hardware!

groeten, Erwin

cpu = 780 Mhz
nvidia geforce 4
512 mb sdram

Offline woteb

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/17, 21:22:28 »
Euhhh niet helemaal wakker. Heb niet goed gelezen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

abartels

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/17, 22:41:04 »
Ik ben eigenlijk benieuwd wat de (nadelige) gevolgen ijn van het aanpassen..

Ik ben een newbie en durf dus niet zomaar een  instelling, die door Ubuntu op een bepaalde waarde is ingesteld, te veranderen..

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/17, 22:54:33 »
erLin: als scrollen standaard al traag gaat moet je misschien eens proberen om het beperkte stuurprogramma van nvidia te installeren indien je dat nog niet hebt gedaan (hoewel de openbron nvidia driver 2D scrollen ook wel zou moeten kunnen)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline erLin

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/18, 15:51:47 »
profoX

dat heb ik (natuurlijk) al lang gedaan maar bij website met bv. veel plaatjes gaat het soms wat schokkerig. Als je btw daar nog een andere oplossing voor weet....

nadelige gevolgen voor dit geintje heb ik nog niet ondervonden. Theoretisch zullen andere processen dan de X-server minder prioriteit krijgen, maarja geef mij dan maar een GUI die gewoon soepel werkt.

gr, erwin