Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Ubuntu 7.10] GPU temperatuur in sensors-applet  (gelezen 1932 keer)

Offline jolo

• Lid
[Ubuntu 7.10] GPU temperatuur in sensors-applet
« Gepost op: 2007/11/04, 14:20:04 »
Ik maak nu in Ubuntu 7.10 gebruik van Gnome sensors-applet. Deze toont nu de toerental van de fans, de temperaturen van het systeem, de CPU en van de harddisk. Maar ik zou via die sensors-applet ook de temperatuur van de GPU willen aflezen.  Check ik echter op de site van Gnome Sensors Applet, dan zie ik daar bij Supported interfaces
Citaat
NVIDIA graphics cards via libNVCtrl (supplied with nvidia-settings)
Dus Gnome Sensors Applet zou het weergeven van mijn 7900GS wel behoren te ondersteunen. De sensors-applet van Ubuntu 7.10 bied deze mogelijkheid echter niet. Via google met de zoekwoorden sensors-applet gutsy gpu vond ik deze bug melding. Gnome Sensors Applet patchen of handmatig een deb package installeren, doe ik liever niet. Omdat deze bug al bekend is, vraag ik me af of het zinnig is, deze nogmaals te melden via https://bugs.launchpad.net/ubuntu

Overigens als ik in een Terminalvenster typ  nvidia-settings[Enter] en klik op Thermal Monitor, dan toont deze wel de GPU temperatuur. Maar ik heb 'm liever in de Gnome Sensors Applet.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jolo

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/07, 21:06:01 »
Blijkbaar is Ubuntu niet de enige distributie waarin de ondersteuning van het aflezen van de GPU temperatuur via Gnome Sensors Applet. Bij Wishlist Gnome op de site van opensuse staat
Citaat
openSUSE currently ships with GNOME Sensor Applet, but does not include support for nVidia graphics cards (--with-nvidia flag)
Zelfs in Fedora 7 ontbreekt de GPU temperatuur in Gnome Sensors Applet. Op de Gnome Sensors Applet site staat daarover
Citaat
To enable support for NVIDIA GPUs GNOME Sensors Applet requires the standard X11 headers as well as libNVCtrl (supplied by nvidia-settings), and needs to be compiled with support for NVIDIA GPUs as: ./configure --with-nvidia
Als het nvidia niet mee gecompileerd wordt door Ubuntu voor Gnome Sensors Applet, dan is het toch geen bug. Of was het wel mee gecompileerd, maar het werkt niet.

Hoewel dat eigenlijk niet de bedoeling is, zou ik Gnome Sensors Applet eventueel wel zelf kunnen proberen te compileren met nvidia support. Want het zou "out of the box" behoren te werken.

Bovendien is compileren wel lastig onder Ubuntu. Ik heb het geprobeerd, maar na een aantal vereiste devel packages te hebben geïnstalleerd
jolo@core2-gutsy-pc:~/sensors-applet-1.8.2$ ./configure --with-nvidia

checking for NVCtrl/NVCtrl.h... no
checking for NVCtrl/NVCtrlLib.h... no

configure: error: The NV-CONTROL header files cannot be found! make sure you have installed nvidia-settings.
nvidia-settings is geïnstalleerd.

Overigens volgens de info op de GNOME Sensor Applet site, komt deze applicatie uit de universe repositories, die volgens /etc/apt/sources.list "entirely unsupported by the Ubuntu
team."

Offline jolo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/09, 15:25:25 »
Het compileren is in Ubuntu 7.10 nog niet gelukt. Ik ben niet verder gekomen dan die laatst genoemde compile error. Blijkbaar is Ubuntu toch niet de ideale distributie om applicaties zelf te compileren. Wat kan ik bij het compileren over het hoofd gezien hebben? Of is er wellicht een andere manier om de GPU temperatuur beschikbaar te krijgen in Gnome Sensors Applet van Gutsy Gibbon.

Intussen heb ik wel op een andere partitie Fedora 8 kunnen installeren. Na het installeren van de nvidia drivers, was de GPU temperatuur beschikbaar in Gnome Sensors Applet. Daar staat tegenover dat ik in Fedora 8 hddtemp niet in Gnome Sensors Applet heb kunnen toevoegen. Terwijl commando hddtemp /dev/sda[Enter] wel werkt.

Echter ik in mijn openingspost al had gemeld, dat hddtemp wel in Gnome Sensors Apple van Ubuntu werkt.