Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software installatie probleem(conflict?+dependancies)  (gelezen 676 keer)

mobiusace

• Gast
Software installatie probleem(conflict?+dependancies)
« Gepost op: 2007/11/09, 11:55:37 »
Goede dag!

aangezien de groote van deze post deel ik het in in delen
1 Inleiding
2 problemen
3 Specificaties systeem+OS

ik heb sinds een paar dagen Linux Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon geinstaleerd op mijn oude laptopje waar voorheen windows XP pro op stond, het betreft een Dell Latitude D400 van wat jaartjes terug. aangezien mijn opleiding (Albeda ICT academy) leek het mij interresant om meerdere OS'en te verkennen om zo een breeder zicht te krijgen. Dus ik Ubuntu gedownload en gebrand op een DVD'tje even checken op errors*0 errors found* de exterene DVD lezer aan de laptop hangen DVD erin en starten maar, de live versie laaden wat langzaam maar dat was normaal hoorde ik, dus dan maar installeren.
installatie ging vlekken loos(alhoewel er geen internet verbinding was met tijdens de installatie mischien dat dit een deel van het probleem is geweest?) even alles instellen zoals naam en admin pass/root pass en ik kon beginnen binnen een half uur was de klus geklaard. even de updates downloaden, gekgenoeg waren er GEEN updates en mijn system was "up to date" het was Engels terwijl ik toch echt Nederlands bij alles heb ingesteld (ook een beetje vreemd) en dat was het einde van de installatie.

2 Problemen

het begon gelijk goed, de onboard netwerk kaart die in de laptop zat wou het voortouw nemen en dacht het aan te kunnen om de draadloze netwerk verbinding te nemen, helaas heeft deze nooit goed gefunctioneerd wegens een defecte werking met onze router thuis dus heb ik altijd een Sweex PCMCIA kaart gebruikt met een atmel chip deze werd ondersteund door Ubuntu 7.10 dus dat was geen probleem. de wep key invoeren en ik zou verbinding moeten hebben(dat was het idee tenminste) maar wat voor key was het een passphrase? HEX? ASCII? mijn oude vadertje was er van overtuigd dat het ASCII was helaas werd het "connect" knopje niet clickbaar bij het invoeren van het 10 cijferige code. Geslagen door stomheid zonder error melding van wat er fout was? een nacht overgeslapen. volgende dag blijkt het gewoon een HEX key te zijn en we hebben verbinding thuis.
op school echter waar ik de laptop vooral gebruik als schijf station en gewoon de school opdrachten maken werkte mijn ATMEL KAART simpel weg NIET! hier heb ik nog geen oplossing voor gevonden, de broadcom onboard WLAN vind mijn school netwerk met 100% maar valt elke 2 minuten uit en de ATMEL vind simpel weg gewoon GEEN netwerken raar. dat is dus probleem 1.
verder is deze laptop weinig nut van me zonder muziek afspeel mogelijkheden, aangezien mijn gehele collectie MP3 format is en alle films van me in MKV en AVI format. dus toen ben ik naar de documentatie pagina van www.ubuntu-nl.org gegaan en heb ik de multimadia support document gevolgd tot de letter. helaas stopt het snel, als ik GStreamer extra plugin wil aanvinken verteld hij me dat er een conflict is tussen een ander programma en dat ik het conflict kan oplossen door "het" programma te deinstalleren via synaptic, er word echter niet verteld WELK programma het conflict veroorzaakt? hetzelfde probleem bij alle programmas die er uitkomen als ik de Guide volg.
Java en Flash player lopen dan weer te klaagen dat ze de Mozzilla/plugin folder niet kunnen vinden, ik zelf ben ook niet instaat deze te localiseren via de zoek functie of door te browsen, hij is spoorloos. verder heb ik geprobeerd om Ayttm te installeren deze klaagt gelijk over depenancie libgpgm11 die niet geinstaleerd is/kan worden, als ik ga zoeken en die gedownload heb klaagt die weer over een Dependancie missing/niet instaleerbaar, na wat zoek werk kwam ik op een site(link volgt snel) waar Ayttm downloadbaar was en ALLE dependancies die het nodig had, dat waren er 27(met elk van die 27 met weer X aantal dependancies en die dependancies weer met X aantal dependacies en zo voort) dus dat hield ook snel op :S

de problemen in het kort zijn
1 Hoe zorg ik dat mijn PCMCIA netwerk kaart (sweex LC500010AC) op school ook verbinding maakt.
2 Hoe los ik het Conflict op met de Multimedia plugins?
3 Hoe los ik het probleem met de Mozzilla plugins?
4 Hoe krijg ik alle dependancies in 1 keer? is dit mogelijk?
(nou heb ik tijdens het poging tot WLAN fixen wat plugins geinstaleerd van network zou dit een probleem zijn?)

3 Specificaties+OS

de specs van de laptop zijn
Dell Latitude D400
1400MHz pentium M
512MB DDR RAM(0 errors)
40GB HDD
USB 2.0x2

OS
Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon
I386
Ubuntu Live CD

ik zit momenteel op school en de laptop is leeg dus verdere specs kan ik later toevoegen als dat nodig is.

als iemand iets weet of ervaring heeft met deze laptop/problemen ik zou het graag horen en oplossingen zijn al helemaal welkom :) alvast bedankt voor de moeite van het lezen!

Spel fouten onder voorbehouden