Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gcompris vastgelopen in feisty, nu steeds boot probleem  (gelezen 721 keer)

Offline jw

• Lid
Gcompris vastgelopen in feisty, nu steeds boot probleem
« Gepost op: 2007/11/04, 22:48:12 »
Gcompris is bij mijn dochtertje nu al 2x vastgelopen, ik zal hem er eens afgooien er nieuw installeren.

Alleen kreeg ik gcompris echt niet meer afgesloten, reageerde nergens op ook niet op "misdragende prog geforceerd afsluiten" (heb ik een pictogram voor op balk) Met ctrl-alt-bcksp heb ik alles nieuw opgestart, alleen bleef alles hangen. Dan maar helemaal uit en nieuw starten. Met dit als gevolg:

http://img46.imageshack.us/my.php?image=vastog6.jpg
Alleen cntr-D werktte hier, normal boot, geprobeert hier met ww erin te komen maar lukte niet.

Elke keer als ik boot komt dit weer. Hij heeft als het goed is in var/log/fsck/checkfs wat opgeslagen.

Hoe los ik dit op?

Offline jw

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/04, 22:57:06 »
In terminal fsck geprobeerd, schijf is gemount en daarom fsck niet aan te raden volgens mij. Heb n gedaan (file check abort)

Offline jw

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/04, 23:02:16 »
Dit staat in var/log/fsck/checkfs:

-------------------------------------
Log of fsck -C -R -A -a
Sun Nov  4 22:26:22 2007

fsck 1.40-WIP (14-Nov-2006)
/dev/hda2 contains a file system with errors, check forced.
/dev/hda2: Unattached inode 33118

/dev/hda2: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
   (i.e., without -a or -p options)
fsck died with exit status 4

Sun Nov  4 22:26:37 2007
----------------
-------------------------------------

Offline jw

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/05, 10:01:30 »
Hda2 is in ext2 gepartitioneerd, ik heb gelezen dat ext3 of reiser veiliger is, maakt hij steeds een journaal aan waar hij in nood op terug kan vallen, dat doet ext2 niet.

Ik kan in het opstartscherm niets invoeren. Ik wil namelijk manual filecheck doen:
# fsck /dev/hda2

en dan na repair:
> #mount -m -o remount, rw /

Alleen cntr-d werkt, start hij op. Kan ik dan in ubuntu die filecheck gerust doen? Graag een antwoordje als hier iemand ervaring mee heeft. Bedankt alvast.