Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid bij andere gebruiker werkt niet  (gelezen 1271 keer)

geluid bij andere gebruiker werkt niet
« Gepost op: 2007/11/25, 20:20:58 »
Als ik in Linux een filmpje bekijk hoor ik geluid.

Als mijn zoon met zijn login op mijn laptop iets wil afspelen, ziet hij het filmpje wel maar hoort niks!

Hoe moet ik dit instellen dat alle gebruikers geluid kunnen afspelen?

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/25, 20:43:36 »
heb je alsamixergui geinstalleerd? Daar kun je ook de instellingen van het geluid bekijken. Het geluid wordt voor volume etc. opgeslagen in het gebruikers profiel.

In alsamixergui kun je nagaan of alle schuifjes openstaan en of er niets gemute staat, voor installatie:
"sudo apt-get install alsamixergui"

« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/25, 21:08:05 »
alsamixer werkt bij mij als hoofdgebruiker, maar bij de overige gebruikers kan ik alsamixer zelfs niet openen.

Ik denk dat het iets met het instellen vd toegangsrechten is.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 07:20:08 »
sudo gpasswd -a

Dan wordt betreffende gebruiker toegevoegd aan de groep audio. Moet lukken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/26, 09:41:05 »
Werkt niet.

Heb volgende handeling uitgevoerd:

# gpasswd -a kevin root

en het zelfde voor de dochter

# gpasswd -a kelsy root

Dan eens ingelogd op de naam van mijn zoon, maar als ik 'alsamixer' typ krijg ik volgende melding:

alsamixer: function snd_ctl_open failed for default:No such device

Als ik dit onder mijn login als gewone gebruiker typ werkt dit wel!

Maar hoe kan ik de groepsnaam veranderen van 'root' naar 'familie' en zo mijn kinderen lid maken van deze groep?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/26, 12:49:01 »
Sorry, was niet compleet:

sudo gpasswd -a audio

Dus aan de groep audio toevoegen.

Haal de twee accounts die je bij 'root' hebt geplaatst weer weg door:

sudo -d root
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/26, 21:14:19 »
Beste woteb,

Bedankt voor de oplossing, kan de alsamixer nu opstarten via de login van mijn zoon/dochter.

Intussen kan ik u zeggen dat ik ongelooflijk verslaafd ben geraakt aan mijn mini-ubuntu met icewm!

Offline woteb

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/26, 22:05:58 »
Klopt, zeer verslavend. Bovendien merk je nu de kracht van een Debian/Ubuntu systeem. Je kunt het zelf naar de hand zetten en allen zaken draaien die je echt nodig hebt. En heel compleet, snel en stabiel.

Dat geluidsprobleem had ik overigens zelf ook toen ik Hoary ging gebruiken op mijn thuisnetwerk, vandaar dat ik die oplossing zo paraat had.

« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/26, 22:46:15 »
merk inderdaad de kracht van linux, daar je zelf  meer moet instellen.

Denk dat ik mini-ubuntu ga installen op mijn pa zijn pc!