Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Screens and graphics helpt de boel om zeep  (gelezen 908 keer)

Offline jtimens

• Lid
Screens and graphics helpt de boel om zeep
« Gepost op: 2007/10/20, 04:09:40 »
Net Ubuntu 7.10 geïnstalleerd (ik ben een nieuwe linuxer).
Scherm resolutie voor 1e scherm gezet op 1280x1024, geen probleem.

Ontdek Beheer/Screen and Grahics om mijn 2e scherm te installeren.
Beide monitoren stonden niet in de lijst, maar het leek wel te werken (mirror mode).
Maar moest opnieuw opstarten.

Beide schermen hebben nu een resolutie van 640x480 en de Screen and graphics functie werkt niet meer!
Ook voorkeuren/Schermresolutie komt niet verder dan 640x480

Hoe krijg ik het zo dat ik in ieder geval weer 1 scherm met een fatsoenlijke resolutie heb?
(bij voorkeur allebei goed werkend uiteraard).
Schermen:
Philips 180B2
Neovo F-415

Offline llevering

• Lid
    • http://www.levering.eu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/20, 09:00:29 »
Screen and graphics is een draak van een programma in mijn ogen, jammer dat het ondanks een lange lijst van bugs toch met Gutsy is meegekomen. Met name i.c.m. Intel kaarten zijn er nog heel veel problemen.

Gelukkig is het niet alleen kommer en kwl, want displaygtk-config (zoals het programmaatje eigenlijk heet), maakt wel een backup van je oorspronkelijke xorg.conf. Als je de terminal start kan je met 'cd /etc/X11' naar de map waar de instellingen voor je grafische kaart en schermen staan. Vervolgens kan je met het commando 'ls' kijken hoe de backup precies heet.  Ze worden opgeslagen als xorg.conf.NUM (waarbij NUM door een getal/versienummer vervangen kan worden). Waarschijnlijk zijn je problemen opgelost als je vervolgens 'sudo cp /etc/X11/xorg.conf.1 /etc/X11/xorg.conf' uitvoert en met ctrl-alt-backspace de grafische omgeving herstart.

Offline jtimens

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 00:49:19 »
Dank je,
Heeft wat moeite gekost, maar met wat kopieren, plakken en hernoemen is het gelukt.
Probleem was dat het terminal venster niet leesbaar/hanteerbaar meer was.
Heb nu de beide schermen aan de praat, maar kan nu het terminal vesnter niet meer openen!

Toepassingen/hulpmiddelen/terminalvenster: zie onderin de taakbalk een paar seconden (veel te lang) 'terminalvenster wordt geopend' en vervolgens is er niks meer te zien.

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 10:56:08 »
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad afgelopen weekend...

Met men vriendin, haar broer en ouders op weekend, wilde ik de laptop aan de tv koppelen om te proberen, Ubuntu te laten zien, foto's en film te kijken. Natuurlijk begon Ubuntu nét toén met een schijfcontrole, zoals Bart aan de hand had bij zen voorstelling met de live CD in Hasselt ;) Murfy is nooit ver weg!

Enfin, toen het kabeltje (S-video) aan de ene kant in de tv stak en langs de andere kant contact maakte met de laptop startte ik het programma "Screens and graphics" op. Het was zover, het scherm flikkerde een paar keren en sindsdien stonden beide schermen op 640x480. Toen ik dit terug wilde aanpassen startte screens and graphics niet meer op, met geen middel. Het best van al, we hadden er geen internetverbinding, en het was nog maar zaterdagavond! Deze morgen screens and graphics verwijdert en opnieuw geïnstalleerd, maar nog niets.

Op dit forum komen zoeken en zowat onmiddellijk op dit onderwerp gekomen waardoor ik nu weer naar een mooi scherm zit te kijken!

Bedankt, llevering!

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog