Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Booten  (gelezen 1620 keer)

toppe

• Gast
Booten
« Gepost op: 2007/10/21, 11:46:23 »
Hallo,

Ik heb gister ubuntu op mijn laptop gezet, nu werkt het opzich wel maar pas na het aanpassen van het menu.lst.

Het probleem is,

Ik heb de volgende regel aangepast:

title      Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root      (hd0,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=b98d45a0-0a56-492e-9245-f3e9d4f15af5 ro quiet splash
initrd      /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

Volgens mij moet dat hem zijn, weet ik natuurlijk niet heel zeker, maar het probleem is het volgende:

Zodra ik op deze marnier opstart, krijg ik een zwart scherm en daar blijft het bij, verder doet hij helemaal niets. Via de recovery werkt het wel dus ik heb de regels aangepast:

title      Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root      (hd0,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=b98d45a0-0a56-492e-9245-f3e9d4f15af5 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

Enkel moet ik nu elke keer opstarten via esc, dan edit en dan booten en dan moet ik maintanche wachtwoord en dan via exit werken.

Ik wil graag weten hoe ik dat kan oplossen zodat ik dus direct mijn laptop kan opstarten via de normale weg zonder dat ik zwart scherm krijg,

Iemand enig idee? dankje wel

Offline Mario

• Lid
Booten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/21, 12:07:33 »
deze optie "quiet splash" = usplash bootscherm, dit staat voor het opstartscherm met het ubuntulogo en voortgangsbalkje  
je weet al hoe je annpassingen in menu.lst doorvoert?
dus  hij start wel op in recovery mode ?
waar  je de regel aangepast hebt mag je de optie "single" weglaten en probeer dan eens opnieuw te booten
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

toppe

• Gast
Booten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 12:18:30 »
Hee,

Dank je wel voor je reactie maar op één of andere marnier blijf ik het probleem houden. Dit heb ik nu en dan werkt niet

Ik krijg te zien nadat je dus esc kan doen een zwart scherm en dat is alles.

## ## End Default Options ##

title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=b98d45a0-0a56-492e-9245-f3e9d4f15af5 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=b98d45a0-0a56-492e-9245-f3e9d4f15af5 ro single
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title Ubuntu 7.10, memtest86+
root (hd0,0)
kernel /boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
Ik krijg wel een soort van boot scherm te zien, daarna verdwijnt dat en zie ik weer een zwart scherm, zou ik jou regels bv eens mogen zien. Misschien doe ik wat fout.

Ik wil alleen niet steeds dat wachtwoord en exit intypen.

Dankjewel!

Offline Mario

• Lid
Booten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/21, 12:35:59 »
menu.lst ziet er goed uit
nu het volgende ,even voor de duidelijkheid, je draait dus geen dual boot enkel ubuntu op die PC
bij het normaal booten wordt het scherm zwart en doet ie niets meer
Als je esc doet kom je in het grub menu
als je dan voor recovery kiest start ie op met een hele rij tekst tot hij bij het promptteken komt ?

toppe

• Gast
Booten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/21, 12:39:54 »
Hee,

Ik heb geen dualboot inderdaad, ook klopt het van de ESC het klopt dat ik via de recovery er wel in kom na de rijën met texten en de promttexten

Ik vind het raar en jammer:( wil toch dat het goed werkt:D (ps, na de promttexten kom ik er wel in, eerst moet ik een wachtwoord invoeren (of control-d) en daarna moet ik exit typen.

Ik heb hem geinstalleerd via OEM

Offline Mario

• Lid
Booten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/21, 12:44:59 »
ok dus je hebt nog niet grafisch kunnen opstarten ,denk dat je probleem met de videokaart te maken heeft
start even op in recovery mode
en geef na de opdrachtprompt  het commando startx

Offline joseph

• Lid
Booten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/21, 12:50:12 »
Bij booten hangen in zwart scherm lijkt mij toch te duiden op problemen met de videokaart.
Ati toevallig?
Staan de nodige topic's over volgeschreven oftewel sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.

Had zelf dat ik eerst in xserver-xorg alle resoluties moest afvinken tot 1024x768 (ondanks dat zowel software al hardware veel hogere resoluties zouden moeten aankunnen).
Kon daarna wel normaal booten en de beperkt ondersteunde stuurprogramma's activeren.
Na rebooten kon ik toen de goede resolutie instellen.

Edit,
Mario was me net voor zie ik.

toppe

• Gast
Booten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/21, 12:54:59 »
Waar moet ik dat commando dan uitvoeren? kan heel dom lijken maar heb er weinig verstand van

Offline Mario

• Lid
Booten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/21, 12:59:21 »
nadat je de hele rimram van tekst voobij hebt zien schieten in recovery mode
als ie gestopt is tik je startx na de prompt

Offline joseph

• Lid
Booten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/21, 13:04:16 »
Toppe,

Het handigste is om even te zoeken op dit forum.
Er zijn verschillende draadjes over waar je stapsgewijs e.a. kan volgen.
Is dan ook wat duidelijker dan dat je alleen een opdrachtregel krijgt.

Dergelijke opdrachten geef je in de terminal.
Lees in de wiki over terminal

Als voorbeeldje een quote van pjotr123 uit een draadje toen ikzelf dat probleem had:
Citaat van: pjotr123
OK. Doe nu eens dit:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Zeg op alles ja en amen in die vragenriedel, behalve dit: kies als driver "radeon"
Bediening met Tabtoets, spatiebalk, *binnenste* Entertoets en pijltjestoetsen

Daarna volledige herstart van je PC.

Als het goed is, kun je de gewenste resolutie dan al aan. Daarna komt er nog een stap, maar eerst dit.
Volgende stap was eigenlijk het activeren van de beperkt ondersteunde stuurprogramma's (systeem=>beheer=>beperkt onderesteunde stuurprogramma's) maar daar fietste toen dat resolutieverhaal bij mij doorheen terwijl het op andere machines met alleen die aanwijzing wel werkte.
Daarbij komt dat je moet weten welke kaart dat je hebt (voorbeeld was dus voor een ati radeon type).

Edit:
Mario,
Is startx
Citaat
nu krijg je een grafische omgeving met root almacht
wel zo verstandig voor een beginner?
En zie nog even niet hoe het dan verder zou moeten om het probleem op te lossen?

toppe

• Gast
Booten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/21, 13:35:24 »
Hee,

Het is een ATI RC 410 [Radeon Xpress 200M], ook na het terug zetten naar 800x600 doet hij het niet... helaas

Offline joseph

• Lid
Booten
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/21, 13:43:24 »
Ja, maar ook radeon voor die driver gekozen?

toppe

• Gast
Booten
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/21, 13:48:52 »
Hee,

Ik heb sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg gedaan en daar kan ik alleen ati selecteren geen radeon. Heel raar is het.

Voor de rest kan ik wel bij 'Screens and Graphics' de driver veranderen maar hij slaat geen veranderingen op...

Zal ik anders me laptop eens geheel opnieuw installeren?

Offline joseph

• Lid
Booten
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/21, 13:57:42 »
Tja,

Ben zelf ook maar een ervaringsdeskundige onder Feisty en teruglezend vraag ik mij af of er wel een gebruiker was aangemaakt.
Gelet op je antwoord zal je 7.10 erop hebben staan en ga ervan uit dat de xserver-xorg danook zal afwijken qua indeling wat verschil verklaart mbt de drivers. Heb daar nog geen ervaring mee en moet danook afhaken.

Het is inderdaad een optie om een herinstallatie doen (begrijp dat je nog geen data hebt die verloren kan gaan).
Andere optie is wachten of een van de zware jongens van dit forum reageert.

Blijf het wel volgen hoe het afloopt.

toppe

• Gast
Booten
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/21, 14:44:36 »
Hee,

Oke ik heb dit geprobeert maar werkt ook niet. Ik word er een beetje gek van, ik snap het niet via de live-cd doet hij het wel en zie ik ook dat splash scherm maar zodra ik hem heb geinstaleerd houdt hij op en doet hij weinig meer via de normale boot.

Ik heb een ati readon xpress 200m, driver zijn geinstaleerd maar op één of andere marniet boot hij gewoon niet!!!

Kl*te zooi! (en dan zeggen dat linux zo goed is ;) )