Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 's nachts uit laten  (gelezen 2616 keer)

ubuntu 's nachts uit laten
« Gepost op: 2007/10/13, 18:26:13 »
Hee ik heb een vraagje ik wil eigenlijk iets vrij simpels maar toch kan ik hier geen programma's voor vinden:

ik wil blokkeren dat de computer op bepaalde tijden gebruikt wordt. Dit is voor scholen ideaal zodat misbruik van pc's tijdens pauzes etcetera voorkomen wordt. Wat ik wil is bijvoorbeeld: ubuntu kan tussen 12:00 en 12:30u niet opgestart/gebruikt worden op doordeweekse dagen.

Is hier een mogelijkheid voor via een programma? Het moet natuurlijk niet simpel te omzeilen zijn, leerlingen zijn daar veel te kundig in.

Bvd...

Offline jahar

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/13, 18:54:51 »
Citaat van: FrankieLee
Hee ik heb een vraagje ik wil eigenlijk iets vrij simpels maar toch kan ik hier geen programma's voor vinden:

ik wil blokkeren dat de computer op bepaalde tijden gebruikt wordt. Dit is voor scholen ideaal zodat misbruik van pc's tijdens pauzes etcetera voorkomen wordt. Wat ik wil is bijvoorbeeld: ubuntu kan tussen 12:00 en 12:30u niet opgestart/gebruikt worden op doordeweekse dagen.

Is hier een mogelijkheid voor via een programma? Het moet natuurlijk niet simpel te omzeilen zijn, leerlingen zijn daar veel te kundig in.

Bvd...
Je lln zitten waarschijnlijk op dit forum ;)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/13, 20:15:05 »
Je zou de schermbeveiliging van een password kunnen voorzien ......

FrankieLee, nog welkom op het forum ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/13, 20:19:03 »
wat dacht je van een shell script?

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/13, 22:32:58 »
Op zich is dat heel goed mogelijk, maar het ligt eraan hoe de studenten je machines benaderen. Als ze namelijk fysieke toegang hebben dan wordt het aanmerkelijk lastiger.

Als je het boot-proces wilt onderbreken tussen bepaalde tijden dan is dat heel goed te doen, maar dan moet er natuurlijk geen CD of bootable USB-stick in het spel zijn want daarmee omzeil je bijna alles ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/14, 14:32:28 »
In principe zou dat perfect werken alleen het moet nogal vaak worden gewijzigd dus rommelen in een scriptje heeft niet echt de voorkeur. Ik hoopte dat er een (simpel) programmatje voor was waarmee het een kwestie is van een weektimer instellen wanneer wel en niet de pc opstart.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/14, 14:35:31 »
Een tijdklok tussen de netspanning :P
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/14, 15:37:07 »
Citaat van: eendje
Een tijdklok tussen de netspanning :P
Ja, waarom niet? Valt niet te omzeilen.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

WildGoose

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/14, 15:42:22 »
Hang de machines in een domein. Geef op de DC aan hoelaat welke gebruiker en of machines mogen inloggen. Geef als policy wel aan dat er lokaal NIET gewerkt kan worden, werkt als een speer.

« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/14, 15:54:55 »
Nadeel is dat het om één computer gaat die niet in een netwerk zit.

Maja ik hoor het al; het progje dat ik zoek bestaat niet, anders had iemand  het al lang al laten horen

« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/14, 23:38:45 »
Kijk het zal best bestaan echter dan niet voor standalone machines.

Daarbij denk ik dat zelfs een beetje programmeur zo een script voor je in elkaar flanst om de pc op bepaalde tijden te laten hybernaten.

Echter ???

Wat let de persoon in kwestie om ff de pc uit-aan te zetten waardoor het proggie niet meer actief is. ??
Dan kan de pc weer wel gebruikt worden.

Dit is weer te ondervangen door het process mee te laten starten maagoe je ziet je moet toch overal rekening mee houden ...

mijn eerste ingeving was om "suspend2"te gebruiken, echter dit moet met een klokscript aangestuurd worden..

misschien kan je iets doen met "gnome-power-manager" ??

of bekijk het pakketje hibernate eens ??

Citaat
hibernate

hibernate - activates your computer's suspend functionality

This package provides a way to activate the suspend functionality in the kernel. Currently it supports anything using the /sys/power/state interface (including ACPI suspend and the in-kernel software suspend), as well as Software Suspend 2 (which is available as a separate kernel patch).

Hibernate can take care of loading and unloading modules, various hacks needed to get some video cards to resume properly under X, restarting networking and system services. It can be extended by writing new "scriplets" which run at different parts of the suspend process.

Install hibernate in Debian

#apt-get install hibernate

For more information and how to use check hibernate man page and hibernate.conf man page
kijk in principe is alles mogelijk in Linux, echter wat nog niet gemaakt is kan je zo bedenken en zelf - of door iemand anders laten maken.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/16, 17:23:51 »
Zet een scriptje in de anacron? (dat is een programma dat op bepaalde tijdstippen van de dag iets kan laten uitvoeren)

- SeySayux

(dit scriptje kan gewoonweg een symlink naar halt zijn)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/16, 17:36:35 »
Citaat van: FrankieLee
Nadeel is dat het om één computer gaat die niet in een netwerk zit.

Maja ik hoor het al; het progje dat ik zoek bestaat niet, anders had iemand  het al lang al laten horen
Dan is een tijdklok zoals eerder genoemd is ideaal denk ik :)

« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/16, 23:29:46 »
Ik heb er nog niet naar gekeken ?
Maar zou je een cronjob hiervoor kunnen misbruiken ??

Zomaar een ideetje ??

Want die schakelklok incl stekker zal ongetwijfelt met keilbouten in de muur vast moeten zitten , of de draad moet door de muur in een gesloten kamer zitten,
anders is het simpel ff de stekker eruit te halen en normaal in het stopkontakt te stoppen.

Cronjob start met booten mee en gaat verder met waar hij bezig was. :P

Goed nog ff verder denkend ?
Je kan de pc met Fn+F2 in suspend mode naar het ram geheugen zetten.
Dit moet dan gedaan worden door de cronjob ?

######################
ff tussendoor.........
deze /etc/default/acpi-support file  kan helpen bij ondersteuning voor acpi zaken die misschien in de weg zitten.
BTW dit behoort al tot het Ubuntu acpi-support package!
# Add modules to this list to have them removed before suspend and reloaded
# on resume. It should look something like MODULES="e1000 ipw2100"
MODULES="usbhid uhci_hcd ehci_hcd"
#MODULES=" ipw2200 "

# Should we save and restore state using the VESA BIOS Extensions?
SAVE_VBE_STATE=true

# The file that we use to save the vbestate
VBESTATE=/var/lib/acpi-support/vbestate

# Should we attempt to warm-boot the video hardware on resume?
POST_VIDEO=true

# Should we switch the screen off with DPMS on suspend?
USE_DPMS=true

# Uncomment the next line to switch away from X and back again after resume.
# This is needed for some hardware, but should be unnecessary on most.
# DOUBLE_CONSOLE_SWITCH=true

# Set the following to "platform" if you want to use ACPI to shut down
# your machine on hibernation
HIBERNATE_MODE=shutdown

# Comment this out to disable screen locking on resume
LOCK_SCREEN=true

# Uncomment this line to have DMA disabled before suspend and reenabled
# afterwards
# DISABLE_DMA=true

# Add services to this list to stop them before suspend and restart them in
# the resume process.
STOP_SERVICES="ifplugd"
#STOP_SERVICES=" waproamd ifplugd "
##################################

en tot slot vind je hier nog wat leesvoer over dit fenomeen en een hack als het niet werkt.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=471855

Nogmaals je zal zelf wat moeten experimenteren maar ik denk meer en meer dat het wel mogelijk moet zijn dit automatisch te laten werken :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Tico

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/17, 07:57:00 »
Ik weet niet hoe er gewerkt wordt qu netwerk e.d. maar in mijn router zit er een instelling om de zgn. parental control in te schakelen. Daarmee kun je per ip aangeven wanneer er netwerkverkeer mogelijk is. Lokaal is dan uiteraard nog alles mogelijk, maar via het netwerk is alles dan geblocked

« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/17, 15:31:18 »
Gandyman: misschien moet ik even het verschil verduidelijken tussen cron en anacron. Wat cron doet, is zeggen "om het uur (gerekend van na het opstarten) voer je dit uit". Anacron is: "Op dat tijdstip (dus de tijd van de internal timer) voer je dat uit". Dus hier hebben we Anacron nodig en niet Cron

- SeySayux
LibSylph
SeySayux.net