Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen netwerkkaart gevonden  (gelezen 12693 keer)

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #25 Gepost op: 2006/05/22, 16:23:20 »
Juist. Dit 2.6.12-9 is dus je kernel. Met andere woorden, je had dus voor de huidige kernel de verkeerde build files te pakken. Waarschijnlijk als je nu sudo make all doet, dan zou hij het toch moeten doen.

Welke versie van Ubuntu gebruik je eigenlijk? Breezy of Dapper (aan de kernel te zien Breezy ... hoewel die andere kernel die je opnoemde .15-23 is volgens mij de Dapper kernel..)

Crazed

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #26 Gepost op: 2006/05/22, 16:55:35 »
Breezy...

Dus ik heb de verkeerde versie van linux-headers ge

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #27 Gepost op: 2006/05/22, 16:59:46 »
Welke kernel of welke versie je gebruikt doet er niet toe.
Wat je wel moet hebben is de headers van de kernel die je gebruikt :)

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #28 Gepost op: 2006/05/22, 17:01:29 »
Je zou de headers eens via synaptics opnieuw kunnen proberen te installeren... dus die 2.6.12-9 headers. Die nieuwe headers zou je kunnen deinstalleren of gewoon lekker laten staan, kan geen kwaad volgens mij aangezien hij toch de headers van je huidige kernel pakt... IN elk geval moet er in die lib/modules ook een kernel met build files komen te staan, anders werkt het maken niet.

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #29 Gepost op: 2006/05/22, 17:03:15 »
Citaat van: zappa
Welke kernel of welke versie je gebruikt doet er niet toe.
Wat je wel moet hebben is de headers van de kernel die je gebruikt :)
Mja, en dat is volgens mij het probleem. Hij heeft de kernel headers wel geinstalleerd maar om de een of andere reden zijn ze niet goed geinstalleerd... zo lijkt het. Herinstalleren zou wel eens kunnen helpen lijkt mij? Die zelf aangemaakt map verwijderen uit lib/modules is trouwens ook geen overbodige luxe :)

Citaat van: Crazed
ik dus handmatig de map build gemaakt in /lib/modules/2.6.12-9-amd64-generic/ en opnieuw geprobeerd
Die zou ik eerst even verwijderen voor je de headers opnieuw installeert....

Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #30 Gepost op: 2006/05/22, 18:20:27 »
Ah! Je zit dus in een stokoude kernel geboot. Reboot eens naar de nieuwe....

Crazed

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #31 Gepost op: 2006/05/22, 19:41:42 »
Ok, het is gelukt de driver te compileren. Ik heb de linux-headers verwijderd en opnieuw ge

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #32 Gepost op: 2006/05/22, 23:05:45 »
Ik weet niet of die insmod elke keer nodig is... en als dat zo is, of dan iemand anders weet hoe je er voor kan zorgen dat dit automatisch wordt gedaan bij opstarten... Dat weet ik namelijk niet. Daar zou je anders even voor moeten googlen....

Wanneer je het voor mekaar hebt dat de driver opstart bij het opstarten van Ubuntu, zou je in de config file /etc/network/interfaces de regels

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

kunnen toevoegen.
Maar dat zou ik dus niet doen wanneer je handmatig insmod moet doen.

Verder kan het probleem dat je niet het internet op kunt, liggen aan het feit dat je handmatig een ip adres op geeft... Als je router een DHCP server heeft zou ik die gebruiken... Dan krijgt je kaart automatisch een ip adres van je router. Nu kan het zijn dat als je die regel met iface in je network/interfaces zet (zonder de regel auto eth0) en je insmod hebt gedaan, en vervolgens
ifup eth0
doet dat dan je netwerk goed opkomt... anders zou je eens in de instellingen van je router moeten kijken waarom je geen toegang krijgt tot je internet.

Let wel op! Als je dus die iface toevoegt kan het zijn dat je computer blijft wachten op een interface die het niet doet... dat weet ik niet. Ik heb zelf de boel hier gisteren plat gekregen door een andere WLAN driver te installeren. Toen moest ik via een Live CD de computer opstarten, mijn HD mounten en de driver en de iface regel verwijderen. Dus zorg dat je een Live CD hebt liggen voor je die iface regel aan je network/interfaces bestand toevoegt.
Mocht hij inderdaad niet goed opstarten dan kun je dus met die Live CD de boel opstarten, en als het goed is met Systeem->Beheer->Disks je HD mounten. Dan kun je met een editor (gedit bijvoorbeeld) die /etc/network/interfaces editen. (Even een hekje voor de iface regel zetten)

Dit zeg ik alleen even uit voorzorg want voor zover ik weet zou die iface regel zonder dat de driver geladen is geen problemen moeten opleveren maar ik heb dit eigenlijk nog nooit aan de hand gehad. Zodat je dus niet straks met de handen in het haar zit en Ubuntu niet kunt starten om de veranderingen ongedaan te maken.

Het ziet er wel  naar uit dat je stapje voor stapje dichterbij komt :) Met wat moeite maargoed, daar is even niets aan te doen.

Overigens moet je goed opletten. Zodra je namelijk een nieuwe kernel installeert of upgrade naar een nieuwe kernel beter gezegd, dan moet je die sundance driver weer opnieuw compileren omdat deze met de headers van je huidige kernel zijn gecompileerd. Dat is nu eenmaal de manier waarop dat werkt...

Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #33 Gepost op: 2006/05/22, 23:16:20 »
echo sundance | sudo tee -a /etc/modules

Dan hoef je hem niet meer handmatig te aden en kun je via de GUI je netwerk instellen.

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #34 Gepost op: 2006/05/23, 07:18:14 »
Werkt dat ook voor een zelf gecompilede driver? Want die sundance driver bestaat wel in de kernel van Ubuntu ... dat hij niet straks de verkeerde driver heeft?

Crazed

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #35 Gepost op: 2006/05/23, 21:40:38 »
de regels: auto eth0 en iface eth0 inet dhcp stonden al in het interfaces-bestand, weliswaar in omgekeerde volgorde. Omwisselen hielp niet echt.

Ik heb geprobeerd de driver aan de praat te krijgen zonder de insmod, maar dat bleek niet te lukken. Ik kreeg bij ifconfig dan een foutmelding dat het apparaat niet bestaat of zo, dus insmod lijkt me wel nodig.

Ook wat Dennis zei heb ik geprobeerd, maar in /etc/modules stonden al volgende regels:
alias eth0 sundance
sundance options

Die heb ik erin gezet omdat dit zo in het readme-bestand bij de driver staat.
Er stond ook in volgende code in te typen, wat ik ook gedaan heb.

cp sundance.o /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net

nu staat in die map wel 2 sundance bestanden, nl sundance.ko en sundance.o

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #36 Gepost op: 2006/05/23, 21:43:45 »
Naar ik meen zijn dat juist de oude drivers... als je die even veilig opbergt ergens anders (backups zijn altijd handig) en dan daar de nieuwe door jou gecompileerde driver in plakt, dan zou dat bij opstarten zonder insmod moeten kunnen werken...

Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #37 Gepost op: 2006/05/23, 21:50:05 »
Ah, wat al in /etc/modules stond over sundance is fout, haal dat er eens uit.

Crazed

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #38 Gepost op: 2006/05/24, 19:37:32 »
ok, de driver start ook al automatisch op... Hartelijk bedankt voor alle hulp.

Toch nog 1 vraagje... Er wordt geen connectie gemaakt met een DNS-server (www.google.com gaat bv niet, maar 66.249.93.99 wel). Wat moet ik als DNS-server ingeven?? In Windows wordt deze automatisch ingesteld en als ik hem controleer via ipconfig /all, krijg ik het adres van m'n router (192.168.1.1). Als ik dit als DNS ingeef in Ubuntu (bij Systeem/Beheer/Newerk, tabblad DNS), lukt dit echter niet. Kan ik Ubuntu ook automatisch het DNS laten bepalen? Of welke DNS moet ik anders ingeven?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #39 Gepost op: 2006/05/24, 19:52:32 »
Citaat van: Crazed
ok, de driver start ook al automatisch op... Hartelijk bedankt voor alle hulp.

Toch nog 1 vraagje... Er wordt geen connectie gemaakt met een DNS-server (www.google.com gaat bv niet, maar 66.249.93.99 wel). Wat moet ik als DNS-server ingeven?? In Windows wordt deze automatisch ingesteld en als ik hem controleer via ipconfig /all, krijg ik het adres van m'n router (192.168.1.1). Als ik dit als DNS ingeef in Ubuntu (bij Systeem/Beheer/Newerk, tabblad DNS), lukt dit echter niet. Kan ik Ubuntu ook automatisch het DNS laten bepalen? Of welke DNS moet ik anders ingeven?
Uw router is geen DNS-server. Je kan het IP-adres ongetwijfeld vinden op de site van je ISP. Maar indien alles juist staat in sys -> admin -> netwerk zou het ook moeten werken zo.

Crazed

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #40 Gepost op: 2006/05/24, 20:30:40 »
Citaat van: zappa
Uw router is geen DNS-server. Je kan het IP-adres ongetwijfeld vinden op de site van je ISP. Maar indien alles juist staat in sys -> admin -> netwerk zou het ook moeten werken zo.
Nou, geen DNS-server, maar hij redirect wel alles normaal gezien... Dit komt ui de handleiding:

The router can be configured to relay DNS from your ISP or another available service to workstations on your LAN. When using DNS relay, the router will accept DNS requests from hosts on the LAN and forward them to the ISP (or alternative) DNS servers.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #41 Gepost op: 2006/05/24, 21:09:30 »
Als ik dat goed lees speelt hij DNS-server voor uw eigen netwerk, niet het internet. Wat is uw provider? Dan probeer ik even hun DNS-servers op te zoeken.

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #42 Gepost op: 2006/05/25, 11:34:01 »
Als je DHCP gebruikt zou je router dit toch moeten afhandelen? Anders moet je inderdaad de DNS server van je ISP opgeven, dan werkt het ook.

En als ik het goed lees dan zou hij de DNS aanvragen van en naar je ISP moeten doorsturen en doet de router net of hij een DNS server is maar stuurt deze eigenlijk direct dooor naar je ISP. Je zou dan denk ik even moeten kijken hoe het in je router geconfigureerd staat. In elk geval kun je ook DNS servers van je ISP opgeven, hoef je niet te gaan uitzoeken wat wie en waar...

In elk geval super om te lezen dat je het aan de praat hebt gekregen :) Is weer een goede leer voor de volgende...keer :)

Crazed

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #43 Gepost op: 2006/05/25, 11:38:40 »
Ik heb zonet een bericht naar m'n provider (Tele2 Belgi

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #44 Gepost op: 2006/05/25, 12:03:21 »
Blijkbaar zouden alle Europese tele2-klanten de DNS servers gebruiken van moederland Zweden, probeer eens met 130.244.127.161 en 130.244.127.169

Crazed

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #45 Gepost op: 2006/05/26, 14:51:59 »
M'n eerste post vanuit Ubuntu :-D

Het is dus gelukt door een statisch IP-adres in te zetten en de DNS-servers te gebruiken die zappa gaf. Bedankt aan iedereen die zo vriendelijk is geweest om me te helpen.

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #46 Gepost op: 2006/05/26, 16:31:48 »
Feestje! :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #47 Gepost op: 2006/05/26, 17:08:55 »
En nog W-E ook :)

Azalin

  • Gast
Geen netwerkkaart gevonden
« Reactie #48 Gepost op: 2006/05/26, 18:24:59 »
W-E ?? Ben benieuwd wat dat is :)