Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: News lezen met ... Evolution  (gelezen 5416 keer)

Albe

• Gast
News lezen met ... Evolution
« Gepost op: 2006/02/04, 17:11:31 »
Dag Ubuntu vrienden,

Ik ben nu zowat een mand met versie 5.10 bezig en het valt mij enorm mee.
Ik zou nochtans willen weten hoe ik een news (nntp) server kan configureren in Evolution? Dit zuiver  curiositeit, om het verschil met de anderen na te kijken :-)

Momenteel gebruik ik KNode en Pan, zonder problemen op multiple servers doch met Evolution krijg ik geen enkele van mijn servers aan de praat. Ik druk nochtans op de knop voor het paswoord plus de knop onthouden maar geen reactie.
Login staat goed ook.

Beste groetjes en dank bij voorbaat!

« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/04, 22:12:50 »
Ik zou zeggen: doe het NIET, Evolution is vre-se-lijk voor usenet...

Albe

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/04, 22:26:10 »
ok, mercikes :-)

Pan vind ik knap, zeker wegens die tabs om vensters te kiezen, maar spijtig geen bestanden of afbeeldingen kunnen verzenden.
Knode dan maar.
MesNews is eigenlijk de allerbeste maar die krijg ik nog niet aan het werk in Wine.

« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/04, 23:09:17 »
MesNews.... shiver.... mdr :P
Dialog werkt wel in wine ;)

Albe

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/04, 23:32:52 »
> MesNews.... shiver.... mdr

Whoehahahaha  ;-)

Azalin

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/17, 01:04:29 »
Wat is nu eigenlijk de beste news reader? ook voor binaries? ik gebruik nu pan, maar 0.95 is af en toe echt irritant... downloa dii bestanden en dan gooit hij ze gewoon weg zonder te saven... newsleecher heb ik ooit eens gekocht maar dat draait niet onder Wine :( Dus ben ik op zoek naar ene programma dat mijn Usenet4u account niet helemaal op slurpt... Suggesties?

Azalin

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/17, 21:06:05 »
Goed, even een update:

Ik had dus steeds dat Pan 0.95 sommige parts van mijn downloads bijna volledig downloade en dan niet op schijf bewaarde. Dit zal wel een bug in Pan zijn, of een probleem van Pan dat geen incompletes kan saven. Nu heb ik GrabIt dus geinstalleerd via Wine ... en de download snelheid is ranzig hoog :) bijna de maximale downloadsnelheid van de verbinding (dat heb ik bij Pan ooit eens 1 keer gehaald) en de parts die Pan liet staan, heeft Grabit netjes gedownload en gesaved. Geen par2 repair nodig... Erg apart. Ik hoop dat Pan 0.97 wat dat betreft bugfixes bij zich heeft, maar die wil niet opstarten. Wat Pan problemen met opstarten betreft, dat heb ik al als bug gerapporteerd... dat downloaden zal ik later ook eens rapporteren.
Even gewoon wat info. Geen idee of iemand het iets boeit maar je weet maar nooit :-)

Michel

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/18, 17:31:21 »
Ik ben zelf tevreden met klibido. Maar de linux newsreaders kunnen, helaas, niet tippen aan de windows programma's.

Azalin

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/18, 17:38:24 »
Klibido is fijn als je echt alleen maar binaries wil downloaden. Pan 0.97 heeft een Ubuntu debje, maar dat is dus verkeerd gecompileerd. Dit hoorde ik van een van de developers van Pan. Zo zie je maar dat geduld dan toch weer een schone zaak is :) Hij heeft me net een debje gestuurd dat wel op Ubuntu 5.10 zou moeten werken.
Pan is wat dat betreft in mijn ogen best wel een goed programma.

Dat Linux newsreaders niet kunnen tippen aan Windows gebaseerde newsreaders ben ik niet mee eens. Pan kan dus best meekomen, alleen zit er in de unstable het een en ander dat gewoon niet lekker loopt. Dat is vrij logisch natuurlijk, het is niet voor niks een unstable.

Windows newsreaders hebben het probleem dat ze vaak bloated met features zijn die je niet nodig hebt. NewsLeecher heb ik ooit eens gekocht. Met z'n supersearch en z'n "slick" interface en allerlei grappen en grollen is het er niet licht door. KOmt bij dat het naast veel geheugen etende ook CPU etende kan zijn. Grabit vertoont veel overeenkomsten met Pan of andersom. Ooit heb ik XNews gebruikt en toen kon ik alleen maar huilen... Newsbin Pro had een vreselijke leer curve wat interface betreft en usenet lezen en downloaden hoeft echt niet moeilijk te zijn.

Pan is wat dat betreft best een goed programma en vervanging voor Grabit. Zeker als straks een keer de versie stable verklaard wordt.

Gast

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/23, 11:49:58 »
Het is inderdaad zo dat NewsLeecher een beetje (heel erg) bloated begint te worden, wat niet weg neemt dat de user interface erg lekker is en de supersearch het walhalla is voor iedere downloader. Zodoende kun je (met een beetje snelle internetverbinding) in minder dan 30 seconden een MP3tje binnen trekken. Daar kan Pan niet tegenop ;).

Klibido wil bij mij om de een of andere redenen overigens artikelen niet decoderen. En een fatsoenlijke PAR2 client heb ik ook nog nergens gezien (misschien niet goed gekeken). Jammer, want voor Usenet gebruik ik nu nog steeds Windows terwijl ik toch liever met Ubuntu werk.

Gast

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/24, 13:02:25 »
Het belangrijkste wat ik mis is het knijpen van de bandbreedte voor de newsreader.

Volgens mij staat Klibido sinds kort in een van de repositories, daarvoor heb ik erg veel moeite gehad om hem te installeren. Maar alles werkt nu.

Voor PAR2 geldt hetzelfde, ook daarvoor zijn in de repositories packages. Ik kan alleen niets controleren op een SMB share.

Azalin

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/24, 13:55:44 »
Citaat van: michielvd
Het is inderdaad zo dat NewsLeecher een beetje (heel erg) bloated begint te worden, wat niet weg neemt dat de user interface erg lekker is en de supersearch het walhalla is voor iedere downloader. Zodoende kun je (met een beetje snelle internetverbinding) in minder dan 30 seconden een MP3tje binnen trekken. Daar kan Pan niet tegenop ;).

Klibido wil bij mij om de een of andere redenen overigens artikelen niet decoderen. En een fatsoenlijke PAR2 client heb ik ook nog nergens gezien (misschien niet goed gekeken). Jammer, want voor Usenet gebruik ik nu nog steeds Windows terwijl ik toch liever met Ubuntu werk.
Uhm, binsearch.net (gratis) gebruiken als alternatief  voor SuperSearch (kost geld) en in je servers.xml van Pan (.pan2 mapje) de connectie op het maximaal aantal toegestane connecties zetten (bij mijn payserver is dat 8), dan is bij mij Pan toch echt sneller dan NewsLeecher. Om nu onder Windows een oude versie van NewsLeecher te pakken is ook geen keuze, want elke versie is net wel maar ook net niet... Dus je moet, als je NewsLeecher wil, dus wel mee gaan met de beta's want een oude versie gebruiken wordt je a) niet blij van b) kun je niet mee supersearchen.

En van mij hoeft al dat supersearch gebeuren niet zo. Vooral niet aangezien ik er wel voor betaald heb maar het rgeelmatig plat ligt. We hebben zelfs een periode gehad van ongeveer een maand ofzo dat NewsLeecher niet te gebruiken was vanwege een of andere terugkoppeling (kopieer beveiliging) naar de site terwijl die er dus uit lag. Dat zijn van die praktijken, daar houd ik niet zo van.

Pan kan (als je tenminste de unstable 0.97 download) ook NZBtjes gebruiken om te downloaden. Dan is er dus weinig verschil in basis functionaliteit. Ware het niet dat Pan dus native onder zowel Windows als Linux draait (dat kan je met NewsLeecher dus wel vergeten) je kan daar dus NZBs mee inhalen en gewoon als usenet mail programma gebruiken. Dat laatste is iets waar ze bij NewsLeecher wel mee bezig zijn maar het is allemaal nog erg knullig. NewsLeecher is echt de kLibido van Windows zeg maar.

Voor PAR2 heb je gPar2: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=30568 (niet vergeten om de libpar2 mee te nemen, die heeft gpar namelijk nodig)

Voor de versie van Pan die NZBtjes kan inhalen: http://pan.rebelbase.com/download/

En verder even uit de synaptics unrar (non-free is toch wel het beste gezien de rar archieven op usenet) installeren. Dan kan je par2 laten verifieren en eventueel repareren en met een enkele rechter muisklik op het eerste archief van een geschakelde rar collectie alles uitpakken.

Overigens bij Pan praten ze in 0.97 niet over importeren van NZB maar importeren van tasks. En de server GUI is vanwege bepaalde restricties gelocked op maximaal 4 maar als je die dus in je .pan2 map in de servers.xml aanpast dan kun je wel gewoon met meer dan 4 connecties downloaden. (tipje van de programmeur :) )

Verder vraag ik mij af waar MichelB die par2 repo spullen vandaan haalt... voor zover ik heb gekeken gisteren zag ik geen gPar2 of iets dat in de buurt kwam. gPar2 heeft trouwens gewoon debian pakketten net als Pan dus installeren is een Breeze in Dapper en Breezy :-D

Gast

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/28, 01:58:25 »
Ik zie het inmiddels allemaal ja. Ik was zelf meer aan het kijken naar de echte binary software, waaronder BNR2, wat ik persoonlijk echt helemaal niets vond. Bij Pan moet ik nog ff het een en ander uitvinden maar het lijkt sterk op Forte Agent. En daar zaten dingen in die mij absoluut niet bevielen, zal ff kijken of die ook in Pan zitten ;).

NZB werkt overigens niet slecht.

Azalin

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/29, 22:27:36 »
:) En dat vind ik dan nog een understatement, van Pan en NZB :) Ik gebruik het met plezier. Daar komt bij dat Pan volop in development zit, dus als er iets niet loopt zoals je dat wil: het is een beta dus lid worden van de mailinglist en melden die bugs :) Maar in 0.97 heb ik op het moment nog weinig gekke dingen gevonden. Hij download soms wel iets waarvan ik niet heb opgegeven dat hij dat moest doen, maar dat ligt volgens mij meer aan mijn provider dan aan Pan :)

BNR is naar mijn mening ook niet echt prettig. Er zal best wel een hoop tijd in zitten maar het is niet mijn kopje thee. Bij de stable versie (versie 1.0) zal het een dijk van een programma worden/zijn vermoed ik. En kilometers beter dan Grabit. Newsleecher is geneens een concurrent sinds het niet op Linux draait en ik Windows echt alleen maar als game platform gebruik. Straks als wij hier een Xbox of PSX2 hebben dan wordt dat ook exit :)

Albe

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/30, 10:47:20 »
Ondertussen is het mij wel gelukt om Evolution te gebruiken, de funkties zitten wel op andere plaatsen, zoals het posten van een "nieuw" bericht moet je via "menu/berichten/nieuw bericht naar map sturen" dat is dan de map die op dat ogenblik open is... rare jongens daar, maar daar valt toch best mee te werken :-) als je er een paar dagen mee bezig bent. Binaries gebruik ik niet.
Ik *moet" ook bij MesNews, omdat ik daar de vertaler van ben en dit blijf verder doen, goed voor de oudere grijze cellen :-) daarvoor gebruik ik vmware/vmplayer.

Ik zou die graag via Wine invoeren doch daarvoor zou ik winetools nodig hebben, de tar.gz file welke ik op hun site gedownload heb krijg ik niet open en ik ben daar dus een beetje geblokkeerd.
Al geprobeerd met "tar -xzvf naam van het pakket.tar.gz maar geen resultaat.

Groetjes!

Gast

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2006/05/31, 00:57:37 »
Azalin, ik heb mij net helemaal kapot gezocht naar de servers.xml in de pan map, maar ik kan hem niet vinden (niet in /bin, niet in /usr/bin of /usr/shr). Heb alleen de executable gevonden. Enig idee waar die staat?

budster

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2006/05/31, 01:09:32 »
"servers.xml van Pan (.pan2 mapje) "

Zomaar en gokje, is die .pan2 mapje niet een verborgen folder in je homes?

Azalin

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2006/05/31, 10:26:28 »
Ja, klopt helemaal... Even in je home (gebruikers) map de verborgen bestanden laten weergeven en dan vind je een mapje .pan2 Daar vind je dan in die map servers.xml