Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grammofoonplaten to cd....  (gelezen 1387 keer)

schoappied

• Gast
grammofoonplaten to cd....
« Gepost op: 2007/10/02, 19:55:41 »
Wat is een goed programma om grammofoonplaten op cd te zetten? Iemand ervaring mee?

Offline Duckie

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/02, 23:06:12 »
Citaat van: arie
Citaat van: schoappied
Wat is een goed programma om grammofoonplaten op cd te zetten? Iemand ervaring mee?
audacity, heb het zelf nog niet geprobeerd. moet er toch eens mee gaan beginnen
Met audacity heb ik al menig cassettebandje op cd gezet. Zou met een grammofoonplaat ook wel lukken neem ik aan.
Nog even een tip. Als je je platenspeler rechtstreeks moet/wilt aansluiten op je geluidskaart dan is het misschien een idee om je microfooningang hiervoor te gebruiken. Het signaal van een platenspeler is over het algemeen namelijk te zacht om een beetje normaal geluidsniveau te krijgen via de line-in.

« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/02, 23:28:28 »
Ik heb Audacity erg veel gebruikt, ook voor grammofoonplaten.
Werkt erg goed!

De tip van Duckie is wel leuk - de mic ingang gebruiken.
Als je echter nog een oude versterker hebt waar je dat ding aan kunt prikken (meeste oude versterkers voor audio hebben een speciale pickup-ingang genoemd "phono"), dan is dat een betere optie. Ik heb dan de versterker weer aan de pc geprikt via de line. Werkt goed!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/03, 12:50:36 »
Inderdaad, gebruik van een versterker is sterk aan te bevelen als je wat geeft om een kwalitatieve opname. Veel mic ingangen zijn bovendien mono.

« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/03, 13:36:23 »
Citaat van: vanadium
Inderdaad, gebruik van een versterker is sterk aan te bevelen als je wat geeft om een kwalitatieve opname. Veel mic ingangen zijn bovendien mono.
Sommige lp's ook. Mono is (soms) erg mooi!