Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Feisty - Switch user & screensaver ---> Zwart scherm, alleen cursor.  (gelezen 1360 keer)

PHiXioN

• Gast
Ik heb een probleem met feisty dat echt behoorlijk irritant begint te worden. Als ik van de ene user naar de andere switch gaat het prima, maar bij terugkeer naar de oorspronkelijke user blijft het scherm zwart, met alleen het cursorpijltje in beeld dat wel reageert op user input. Het zelfde gebeurt als ik even van de computer weg ben geweest en terug wil keren naar het bureaublad van de screensaver. Het vreemde is dat dit niet altijd gebeurt, maar wel erg vaak. Het doet in elk geval erg denken aan de blauwe schermen van meneer Gates, want het vervelende is dat de enige oplossing die ik tot op heden heb gevonden de hardwarematige RESET knop is.

Als iemand mij zou kunnen vertellen hoe dit probleem opgelost kan worden zou ik dat erg waarderen.

Online Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Feisty - Switch user & screensaver ---> Zwart scherm, alleen cursor.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/03, 09:31:25 »
Zeker een ATI of een SIS videokaart?

Zou aan de driver van je videokaart kunnen liggen. Welke driver heeft die nu?

PHiXioN

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/03, 13:16:50 »
Het is een Nvidia Geforce 4 MX 440. Geen bijzondere kaart dus. Welke driver ik gebruik weet ik niet, ik kan de informatie hierover niet vinden. Ik heb de driver niet geupdate. Ik weet ook niet of de videokaart het probleem is, want het pijltje is nog wel in beeld en alleen bij de 2 beschreven acties kom ik niet meer in het inlogmenu en / of de desktop.

Online Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/03, 19:34:28 »
Dat is goed nieuws, want Nvidia maakt prima Linuxdrivers. Installeer eens de gesloten-bron fabrieksdriver van Nvidia, voor maximale prestaties van je videokaart?

Als volgt:
Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's (restricted drivers manager).
Met alles akkoord gaan. Dat installeert de Nvidia driver vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu.

Daarna volledige herstart van je PC.

Helpt dit?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/03, 19:47:43 »
Nvidia Geforce 4 MX 440 =legacy toch, of nog net glx?

Online Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/03, 19:52:19 »
Volgens mij nvidia-glx

De legacy is (dacht ik) alleen voor oude 2D-kaarten.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/03, 19:52:40 »
toch glx geloof ik. idd net opgezocht. ze zijn een tijdje legacy geweest....

PHiXioN

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/04, 02:22:45 »
Hmmmm in dat menu staat al dat "nvidia accelerated graphics driver" in use is. Heb ik hem toch ooit geïnstalleerd, maar ik was onder de indruk dat dat voor de vorige format & herinstallatie was. De grafische screensavers werken dan ook zonder problemen, maar bij het terugkeren naar de desktop kom ik er dus niet in. Verder kom ik met ctrl + alt + F1-6 gewoon in een command-line interface zoals verwacht.

Online Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/04, 10:08:29 »
OK. Het kan ook te maken hebben met slaapstand en pauzestand; die werken (nog) niet goed in Ubuntu. Bekend probleem. Je kunt ze beter uitschakelen.
http://forum.ubuntu-nl.org/message/138860#p138860

Over "Gebruiker wisselen": die optie kies ik nooit, ik kies altijd "afmelden". "Gebruiker wisselen" vind ik een slecht idee, want het is nauwelijks sneller dan af- en aanmelden, terwijl het grote nadeel is, dat de PC er langzamer van wordt. Er zit dan immers meer dan 1 gebruikersomgeving in het RAM-geheugen. Ik wil mijn PC altijd op topsnelheid ter beschikking hebben.

PHiXioN

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/04, 16:07:56 »
Ok, dat zou het kunnen zijn. Switch user gebruik ik zelf wel aangezien de pc door meerderen in het huis wordt gebruikt. Soms is de een weg en staat er nog van alles aan, dan is een userswitch wel beter, aangezien ik niet weet of programma's afgesloten kunnen worden.