Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe nieuwe partities maken  (gelezen 2021 keer)

strolisp

• Gast
hoe nieuwe partities maken
« Gepost op: 2007/08/20, 19:58:35 »
ik heb momenteel een dualboot xp en kubuntu feisty.
Ik zou xp willen verwijderen en van de vrijgekomen ruimte een nieuwe linux partitie maken.
Is er hiervoor een (grafisch) programma om te installeren, of hoe pak ik dit het beste aan?

breukkie

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/20, 20:19:55 »

« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/21, 09:56:30 »
Gparted is gewoon in de repositories hoor, dat lijkt me beter.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/21, 10:05:32 »
Citaat van: sisosteven
Nee, helaas is dat af te raden... Ubuntu 7.04 koppelt namelijk automatisch partities aan, en dat verstoort de werking van Gparted. In Ubuntu 6.06 ging dat nog wel goed, maar nu niet meer. Daarom wil je echt werken met de Gparted LiveCD, die breukkie aanraadt.

Offline ton1

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/21, 11:39:27 »
Ik wil best een aanleunend vraagje stellen aansluitend aan strolisp:"ik "heb momenteel een dualboot xp en kubuntu feisty.
"Ik zou xp willen verwijderen ...

Gaat dat verwijderen zo eenvoudig (XP zal wel op de eerste partitie staan,veronderstellend), met welk partit.programma dan ook?
Is toch aktief? - wat gebeurt met Grub? -misschien met de installCD van Ubuntu?
Met goede groet.
Allemaal dingen (en nog meer die ik niet besef ...) die mij tot nu toe weerhouden XP te vervangen. Ooit (niet zover weg) zal ik ook gaan vervangen, strolisp .
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/21, 11:45:14 »
Citaat van: ton1
Ik wil best een aanleunend vraagje stellen aansluitend aan strolisp:"ik "heb momenteel een dualboot xp en kubuntu feisty.
"Ik zou xp willen verwijderen ...

Gaat dat verwijderen zo eenvoudig (XP zal wel op de eerste partitie staan,veronderstellend), met welk partit.programma dan ook?
Is toch aktief? - wat gebeurt met Grub? -misschien met de installCD van Ubuntu?
Met goede groet.
Allemaal dingen (en nog meer die ik niet besef ...) die mij tot nu toe weerhouden XP te vervangen. Ooit (niet zover weg) zal ik ook gaan vervangen, strolisp .
Daarvoor kun je het beste de Gparted LiveCD gebruiken, niet de Ubuntu LiveCD. De Gparted LiveCD zit hier:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Om het niet te ingewikkeld te maken, kun je de oude Windowspartitie beter niet toevoegen aan een bestaande andere partitie. Want dan moet je inderdaad ingrijpen in Grub en in fstab en zo. Het makkelijkste is om de oude Windowspartitie te formatteren en als lege partitie te laten bestaan. Je kunt hem dan aankoppelen in Ubuntu en vullen met foto's en muziek en dergelijke.

Let op: als je de Windowspartitie formatteert, dan moet je de "boot flag" verplaatsen naar de Ubuntupartitie. Deze verplaatsing kun je ook doen met de Gparted LiveCD.

Groet, Pjotr.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/21, 12:44:30 »
Een bestaande windows partitie herformatteren lijkt me nu wel doenbaar gewoon vanuit een gewone Ubuntu sessie. Je ontkoppelt de partitie (sudo umount /media/....), met de tool van je keuze herformateer je de partitie, en dan pas je de regel voor die partitie in fstab aan. Met "sudo mount -a" kan je meteen testen zonder herstart of de geherformateerde partitie goed gemount is.

Om de keuze voor XP uit het opstartmenu van Grub te verwijderen, moet je /boot/grub/menu.lst aanpassen. Plaats gewoon # voor alle regels onder de menuingang (of verwijder ze gewoon). Nu je er toch bent: zoek eens ## hiddenmenu op meer bovenaan in menu.lst. Als derde regel staat er weer hiddenmenu met een commentaarteken: verwijder dat commentaarteken zodat je een regel
hiddenmenuhebt.

Vanaf nu zal je systeem bij het opstarten geen opstartmenu meer tonen maar onmiddelijk doorstarten naar Ubuntu. Wel is er de mogelijkheid tijdens de opstart om gedurende drie seconden (wordt ingesteld met "timeout") escape te drukken en toch het menu te laten verschijnen.

strolisp

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/21, 19:19:26 »
vanadium, met welke tool kan je dan het beste formatteren en hoe pas je fstab aan?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/21, 22:03:59 »
Ik zou gans die operatie gewoon vanuit je normale Ubuntu doen. Aangezien dan alles gemount is, is er minder kans dat je per ongeluk de verkeerde partitie aanpakt! Voor die dingen heb ik geen "grafische" ervaring, maar ik vermoed dat je alles uit gparted kan doen (heb het hier even vlug opgestart, dus ik spreek niet in het ijle).

* Start gparted op
* Rechts-klik op de windows partitie (die is fat32 of ntfs geformateerd) en "unmount". Noteer hier meteen de naam van de partitie (vb /dev/sda1 of /dev/sda2 ...)
* Rechts-klik op de partitie en "Format to", kies ext3

Je ziet, geen herpartitionering nodig. enkel herformatteren. Verlaat gparted.

Nu maken we even vlug een nieuwe mount point:

sudo mkdir /mnt/data(of met een grafische sudo nautilus: gksudo nautilus) Een mount point is niets anders dan een lege directory ergens in je bestandsstructuur (conventioneel onder /mnt).

Nu moet je nog /etc/fstab aanpassen.

sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.old
sudo gedit /etc/fstab
In de eerste regel hebben we een backup gemaakt van de huidige versie, voor het geval je er echt een potje van maakt...

In /etc/fstab zoek je de regel van je windows partitie. De eerste item op een regel is ofwel de partitienaam (vb. /dev/sd3) ofwel de UUID. De tweede item is het mount point, wellicht /media/windows voor je (voormalige) windows partitie). Dit gaan we veranderen naar ons nieuw mount point, /mnt/data

De derde item is het bestandssysteem: dat moet je veranderen van ntfs (of fat32) naar ext3. De rest zou ik gewoon aanpassen naar: defaults, 0, 2. Dus de regel ziet er uiteindelijk uit als

UUID=113d4806-2eb3-492a-bf81-de560d9ed70d /mnt/data ext3 defaults 0 2(je UUID is uiteraard verschillend)

Tenslotte testen:

sudo mount -aDit leest de fstab opnieuw in en mount indien nodig (het equivalent van Windows - herstart de computer)
Vanaf nu zou je je nieuwe, lege partitie moeten kunnen zien via /mnt/data.

Je volgende probleem is: rechten. Je kan namelijk op die schijf niet schrijven als gewone gebruiker. Creƫer als root een directory in de nieuwe partitie, en geef die directory aan jezelf als gebruiker. Maak een link naar die directory onder je home directory zodat je er gemakkelijk bij kan vanuit je eigen home directory. Dit alles kan met een "gksudo nautilus". Sluit die nautulus van zodra je gedaan hebt, want het is een potentieel gevaarlijk ding. Voor eventuele andere gebruikers kan je hetzelfde doen zodat ieder in alle privacy en veiligheid op de nieuwe partitie kan werken ...

strolisp

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/22, 07:37:30 »
bedankt voor de helpende hand

« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/22, 23:55:19 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: sisosteven
Nee, helaas is dat af te raden... Ubuntu 7.04 koppelt namelijk automatisch partities aan, en dat verstoort de werking van Gparted. In Ubuntu 6.06 ging dat nog wel goed, maar nu niet meer. Daarom wil je echt werken met de Gparted LiveCD, die breukkie aanraadt.
Ow, sorry Pjotr, dat wist ik niet... :(
Nu weet ik het wel - weer wat geleerd.
Misschien toch wel handig die GParted Live CD even te branden - voor het geval dat.....

P.S.
Misschien een idee, om ergens een draadje te maken of handleiding, waarin geadviseerd wordt over welke standaard software (uit de repo's) je nu juist beter NIET kunt gebruiken? Want doorgaans wordt geadviseerd alles uit de repo's te halen.....