Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: raid  (gelezen 753 keer)

Offline dejoom

• Lid
raid
« Gepost op: 2007/08/15, 22:29:03 »
start je met raid echt véél sneller je ubuntu op?

wr19026

• Gast
raid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/15, 22:32:06 »
Citaat van: dejoom
start je met raid echt véél sneller je ubuntu op?
Ik heb niet het idee dat het sneller is (ook niet echt langzamer). Maar RAID is dan ook niet bedoeld om een systeem sneller op te laten starten, wel om aaneengesloten diskruimte te vergroten (RAID0) of disk mirroring toe te passen (RAID1 bijv).

Ik zou me zelfsvoor kunnen stellen dat met softwarematige RAID de performance van een systeem (door de schijven) heel ietsje langzamer wordt.

Maar voor hetzelfde geld zit ik er helemaal naast :)

Offline dejoom

• Lid
raid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/15, 22:37:14 »
Hoe kan je hem dan sneller doen starten met een 15000 toeren harde schijf?

wr19026

• Gast
raid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/16, 11:17:00 »
Volgens mij is de snelheid van je schijf maar één van de componenten die je opstartsnelheid bepalen.

Maar wat is nou precies je probleem, je vindt dat je systeem niet snel genoeg opstart?

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
raid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/16, 13:36:15 »
Citaat van: wr19026
Maar wat is nou precies je probleem, je vindt dat je systeem niet snel genoeg opstart?
Probeer niet in termen van oplossingen, zoals bijvoorbeels RAID, te denken, maar aan (de oorzaak) van het probleem zelf.

Zoals gezegd zijn er zeer veel factoren die de opstartsnelheid bepalen. Laatst had ik zelf een probleem met langzaam opstarten, bleek dat Ubuntu aan het wachten was op een SCSI-scanner (die blijkbaar onklaar was geraakt). Uitzetten van dat apparaat was de oplossing. Dit zal bij jou wel niet spelen, maar daar moeten eerst wat meer gegevens bekend worden.

Over RAID: theoretisch is er een voordeel voor RAID-0 (striping waarbij disks tot een enkel volume gekoppeld worden), maar is er zeer groot operationeel risico: als een van de schijven het begeeft, is ook je volume 'weg'. De andere RAID-oplossingen, zoals RAID-1 (mirror) of RAID-5 (distributed striping) zijn per definitie veiliger (er kan op elk moment een schijf uitvallen zonder operationeel probleem) maar ook langzamer. Veel hangt overigens af van de implementatie: via hardware (snel, werkt vaak via geoptimaliseerde cache) of software (doorgaans langzamer).
http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks