Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meeste rechten?  (gelezen 1402 keer)

gwbosma

• Gast
Meeste rechten?
« Gepost op: 2007/08/10, 19:08:23 »
Hallo,

Naast XP ook Ubuntu op mijn computer. Ben erg tevreden, ook nu internet eindelijk werkt. Maar nu loop ik tegen een nieuw probleem aan. Sommige mappen en bestanden kan ik niet verwijderen, omdat het systeem zegt dat ik daarvoor niet genoeg rechten heb. Ik was in de veronderstelling dat dat wel zo was. Met mijn wachtwoord kan ik namelijk wel sudo opdrachten doen. Een paar dagen geleden heb ik een tekstbestand in de map root gezet, maar dat kan ik nu niet meer verwijderen. Ubuntu geeft de melding:

"/root/test" cannot be deleted because you do not have permissions to modify its parent folder.

Hoe weet ik dat ik de 'administrator'  (ik gebruik maar even een XP-term) van mijn eigen computer ben? En wat moet ik instellen om alsnog volledig toegang tot Ubuntu te krijgen?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Meeste rechten?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 19:13:04 »
Het kan op 2 manieren:
1: gksudo nautilus #Nu heb je een verkenner waarmee je alles kunt. Oppassen dus!
2: sudo rm /root/test #Dit is het directe commando om iets te verwijderen. Ook hierbij oppassen, want je kan hiermee alles weghalen, ook systeembestanden.

Cobuntu

• Gast
Meeste rechten?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 19:16:50 »
Ik heb laatst nog van Pjotr dit antwoord gekregen:

sudo nautilus

Je kunt alles nu gewoon weggooien.

Edit: Johan was me voor

Offline siegi

• Lid
Meeste rechten?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 19:21:50 »
@Cobuntu voor grafische toepassingen liever gksudo of kdesu voor kde.

@gwbosma je bent geen admin op je computer, je bent een gewone gebruiken, door het commando sudo kan je even iets als root (admin). sudo staat voor superuser do.  De echte admin is namelijk root maar root bestaat onder ubuntu standaard niet.  Onder meeste andere distro's wel.  

Het voordeel van deze manier van werken is dat je nooit iets kan doen wat je systeem verneukt zonder sudo etc.
virussen zullen niets kunnen aanrichten.

vista gebruikt dit systeem tegenwoordig ook (ze dachten dat het nieuw was :p) je moet steeds op allow drukken.

Offline vanadium

• Lid
Meeste rechten?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/15, 14:43:11 »
vista gebruikt dit systeem tegenwoordig ookHebben ze hier al een patentvraag voor ingediend?

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Meeste rechten?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/15, 15:14:23 »
Citaat van: siegi
vista gebruikt dit systeem tegenwoordig ook (ze dachten dat het nieuw was :p) je moet steeds op allow drukken.
Mwa, alleen jammer de implementatie zeer slecht is (alhoewel jammer?):
- er wordt nooit gevraagd om een wachtwoord, 'OK'of 'Allow' kiezen is voldoende
- bij *elke* 'verdachte' actie wordt om toestemming gevraagd (binnen sudo is een tijdsvenster)
- installaties (setups) mogen standaard alles (zijn toch altijd te vertrouwen toch?)
- programma's waarbij een manifest-file is meegelinkt mogen alles (ik zou het wel weten als virusschrijver!)