Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veiligheid in Ubuntu  (gelezen 1283 keer)

bruintje_

• Gast
Veiligheid in Ubuntu
« Gepost op: 2007/07/26, 13:42:03 »
Ik met veel plezier het stukje gelezen over veiligheid in ubuntu. Er staat in dat men een firewall en virusscanner moet gebruiken. maar ik was onder de indruk dat er voor linux geen antivirus nodig was aangezien er bijna geen virussen zijn voor linux. en als er toch virussen zijn worden ze opgelost door de linux community.

dus is mijn vraag :

- Wie gebruikt er een virusscanner?
- welke is de beste?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Veiligheid in Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/26, 13:46:00 »
- voor je Linux is geen virusscanner nodig. Echt waar!  :-)
zoek maar eens in het forum, er is al veel over geschreven. Met uitleg.

- ben je bang om ongemerkt Windowsvirussen door te geven aan Windowsgebruikers, pak dan de gratis Linuxversie van AVG. Updaten en scannen via terminal, met het commando sudo avggui.

- hoe dan ook, verspil geen systeemkracht aan een "on access" stand. Gebruik hem alleen "on demand".

bruintje_

• Gast
Veiligheid in Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/26, 13:51:08 »
ah ok; nu ben ik dus in de war omdat op de documentatie pagina wel degelijk staat dat je een antivirus moet installeren :

https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlInternetBeveiliging

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Veiligheid in Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/26, 13:53:49 »
Nee hoor: ik citeer vanaf die pagina:
"Aangezien er op dit moment slechts een hand vol Linux virussen bestaan waarvan voor zover bekend geen in het wild leven, en geen van deze virussen in staat zijn een up-to-date systeem te infecteren, is op dit moment het draaien van een anti virus applicatie tegen Linux virussen overbodig. Wat de toekomst brengt, weet niemand maar zal zeker goed in de gaten gehouden worden."

Offline siegi

• Lid
Veiligheid in Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/26, 14:43:34 »
Inderdaad geen antivirus nodig ik gebruik al meer dan 10 jaar linux en ben nog altijd virus en spyware vrij.

hosti

• Gast
Veiligheid in Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/26, 23:01:22 »
Citaat van: siegi
Inderdaad geen antivirus nodig ik gebruik al meer dan 10 jaar linux en ben nog altijd virus en spyware vrij.
Idem hierzo en m'n compi werkt nog eens een pak sneller (als-ie opgestart is dan :) met een PAK meer grafische effecten (compiz-fusion)) en als je wat moeite doet om je systeem te kennen (en miserie op te lossen) leer je er echt wel een PAK van bij.

Wel ben ik van mening dat je de moeite moet doen om het systeem te leren kennen. Wil je dit niet dan ben je klaar om opensource (met de bijhorende nadelen) te gebruiken en kan je beter bij windows/MACOS blijven

Veiligheid in Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/27, 09:26:11 »
Ik citeer ook van de aangehaalde pagina:
Citaat
Een anti virus oplossing is dus meer een sociale geste naar Windows gebruikers toe, aangezien de meeste (zo niet alle) virussen die per mail, geïnfecteerde websites of lekke p2p applicaties je systeem binnen wandelen alleen levensvatbaar zijn op een Windows systeem. Uiteraard is er een gouden regel om te voorkomen dat een Windows gebruiker geïnfecteerd raakt door een Windows virus en om te voorkomen dat een Linux gebruiker een virus doorstuurt: open geen verdachte mailtjes en bijlages en stuur deze ook niet door. Het percentage gebruikers dat willens en wetens lekkerding.scr of neemme.exe opstart is zorgwekkend, maar de zwakste schakel in elke beveiliging blijft nu eenmaal de mens.
Dus inprincipe is het niet nodig voor de linux-gebruiker zelf! :)