Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ergenissen met /etc/mtab  (gelezen 765 keer)

Sjonnie48

• Gast
Ergenissen met /etc/mtab
« Gepost op: 2007/07/23, 17:38:30 »
Hi,

Kubuntu 7.04 32-bit versie.
Moederbord Asus P5LD2, met de systeemschijf en een dvd-rw op de primary ata-controller, en een opslagschijf op de secondary ata-controller.

Na booten gooit "iets" mijn twee schijven door elkaar.
Omdat booten en laden van het systeem zonder problemen gaan, moet het probleem worden veroorzaakt bij het opstarten van Kde, dus na het inloggen.
Wat gebeurt er?
Nadat mijn desktop geheel klaar is voor gebruik, is er iets fout in /etc/mtab.

De eerste regel van /etc/mtab moet zijn:
/dev/sda1 / ext3 rw,errors=remount-ro 0 0

In de foute situatie ziet het er zo uit:
/dev/sdb1 / ext3 rw,errors=remount-ro 0 0

Om dit te kunnen herstellen bewaar ik een kopie van de juiste fstab en mtab op een rustig plekje, zodat ik in een foutsituatie deze zo terug kan zetten.

Maar voor ik dat doe kijk ik naar de laatste modificatietijd van mtab, en die is vlak nĂ¡ het booten.
Het systeem is afgesloten en opgestart met de juiste mtab, anders had ik niet kunnen opstarten.

Dit is loeivervelend. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik beide harddisks respectievelijk pri en sec master had gezet.
Na enig advies heb ik sdb sec slave gemaakt
Dus sda is de primary master en mijn systeemschijf, en sdb is de secondary slave.

Daarmee leek het probleem opgelost. Niet dus.

Zijn er meer mensen die iets dergelijks hebben meegemaakt?
Ik zou graag een mogelijke oorzaak weten, als het tenminste geen bug is.