Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: --fix-missing  (gelezen 4310 keer)

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Gepost op: 2007/07/05, 23:59:04 »
Wie weet wat de volledige syntax van --fix-missing is?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
--fix-missing
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/06, 00:00:53 »
Wat een vreemde vraag. Je wil weten welk commando bij die parameter hoort? Op Google vind ik alvast niets. Geef eens wat meer info. Wat wil je bereiken/wat heb je nodig?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/06, 00:07:34 »
ik heb een upgrade gedaan van edgy naar feisty. Nu heb ik alleen maar blokjes i.p.v. tekst, behalve in de terminal en op sites. Ik kan dus niets lezen. in de terminal zegt ie me om apt-get update te doen of --fix-missing. Apt-get helpt niet dus ik moet die --fix-missing doen, maarde syntax is niet juist

Internet doet het nu ook weer niet.

Ik snap het al, doordat het internet uitviel is het updaten niet geheel geslaagd. Hij was net bezig de fints binnen te halen dacht ik.

Offline muksie

• Lid
--fix-missing
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/06, 00:11:57 »
apt-get heeft een --fix-missing optie. Probeer eens sudo apt-get upgrade --fix-missing. Misschien dat dat helpt.

Zie ook de manpage van apt-get.

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/06, 00:25:16 »
Denk dat ik toch ga moeten herinstallen. geen internet en kan niks lezen, ik baal, is al de 5e keer. Je syntax lijkt wel te kloppen

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
--fix-missing
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/06, 00:46:02 »
Kan je niet via een andere computer ssh'en in je computer met kapotte fonts?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/06, 07:46:04 »
Nee, vanwege kennisgebrek.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
--fix-missing
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/06, 11:05:09 »
Ik raad opwaarderen (upgrade) altijd af. Een schone installatie (dus met formatteren en al) bergt veel minder risico's in zich......

Opwaarderen heb ik afgeleerd met de overstap van Windows 3.1  naar Windows 95. Dat was eens maar nooit weer.

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/06, 11:28:21 »
Dit was een apart geval. Ik heb hem eerst 2 keer clean met 7.04 gedaan, gaf problemen, toen clean met 6.06. Ging goed. Toen upgrage naar 6.10. Ging fout. Toen weer clean 6.06. Ging goed. Toen weer upgrade naar 6.10, ging deze keer goed. Toen upgrade naar 7.04. Ging deze keer goed. Snap jij de logica nog? Deductief redenerend, heb ik uit kunnen maken dat het NIET aan de cdrom (schijf noch brander) ligt. Ik heb 192mb geheugen en heb Ubuntu alternate gebruikt. Misschien licht het aan het krappe geheugen.

Nu alleen de zyxel zyair gs-100 pcmcia nog. Wie een draadje heeft, mag het hier plaatsen.

Offline woteb

• Lid
--fix-missing
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/06, 11:48:10 »
Jouw werkwijze kun je vereenvoudigen als je de beschikking hebt over een (grote) USB disk. dan kun je met SystemRescue CD via partimage een image maken van de partitie waarop je een goedwerkende Ubuntu hebt staan.
Voorwaarde is dan wel dat je de /home op een andere partitie hebt staan.

Met SystemRescue CD ==> Partimage maak je dan een kloon van je partitie op de USB disk. Bijv. van de succesvolle Dapper installatie.
Daarna voe je de upgrade uit. Werkt dat, dan maak je van de Edgy installatie ook een kloon met Partimage. Werkt dat niet, dan kun je met Partimage de kloon van Dapper weer terugzetten.
En bij een geslaagde Edgy ga je met Feisty aan de gang. Lukt dat niet, dan kun je dit weer repareren met je Edgy kloon. Enz.

De werkwijze SystemRescue CD en Partimage voorkomt jou een complete herinstallatie, herinstallatie enz. Een kloon is snel gemaakt en ook weer snel teruggezet. Ik werk hier met een USB 1.1 systeem, en dan ben ik in een kwartiertje klaar met image maken of image terugzetten.

Een vrij kale installatie vergt ongeveer 800/900 MB per image (met Xubuntu + K3b en IceWM) en rond de 1 GB voor een Ubuntu image.

Update:

En 192 MB is uitermate geschikt voor Xubuntu. De (Gnome) Ubuntu zal hier ook wel op draaien, maar aanzienlijk logger dan Xubuntu. Desnoods zet je ze er allebei op. Bijten elkaar echt niet.

Nog een update:

Die --fix-missing kan te maken hebben met verkeerde repositories. Dapper heeft andere dan Edgy dat weer verschilt van Feisty.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

• Lid
--fix-missing
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/06, 12:05:49 »
Citaat van: pjotr123
Ik raad opwaarderen (upgrade) altijd af. Een schone installatie (dus met formatteren en al) bergt veel minder risico's in zich......

Opwaarderen heb ik afgeleerd met de overstap van Windows 3.1  naar Windows 95. Dat was eens maar nooit weer.
Een verse installatie gaat niet altijd goed, en dan kan een upgrade beter werken.

Ik heb hier een Compaq Evo die je alleen maar met Lilo kan starten. Grub werkt absoluut niet. Tot nu toe kon ik dat alleen maar doen via een upgradeproces: Hoary => Breezy => Dapper. Maar sinds ik met die mini.iso werk (van die bekende blokkendoos) heb ik gemerkt dat ik ook Lilo i.p.v. Grub kan gebruiken bij de installatie. In de grote vakantie hoop ik dan ook een verse installatie te doen en rechtstreeks Feisty erop te zetten (de image heb ik nog, dus kan ik desnoods nog terugzetten).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/06, 13:09:26 »
het --fix missing probleem lag aan de network-manager. die doet moeilijk, tijdens het upgraden pakte hij ook networkmanager. Toen hij die installeerde ging hij offline, vandaar die missing. Dat was nou net toen hij bezig was met fonts vervangen, dus weg fonts en ik kon niets meer lezen.

Ik heb er eerder idd Xubuntu opgezet en die is natuurlijk heel snel, maar deze laptop is voor mijn zusje en als die vragen heeft kan ik ze niet goed beantwoorden als ze Xubuntu heeft en ik zie haar echt niet hier vragen komen stellen. Is een 600MHz en 192 mb laptop. Zal haar zeggen om er wat geheugen bij te steken. Ubuntu doet het wel sneller dan ik gedacht had op dit bakbeest.

Ik heb de networkmanager dus eraf moeten gooien. Heb nu wel internet, bedraad weliswaar.

Offline woteb

• Lid
--fix-missing
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/06, 13:29:35 »
Maar begrijp ik hieruit dat je niet via een terminal werk?
Je kunt ook eens proberen om via de RESCUE modus eens apt-get te gebruiken. Je bent dan root en niet in een grafische omgeving bezig. Voordat je aan het werk gaat even testen of de netwerkverbinding werkt, bijv:

ping www.nu.nl

Krijg je dan respons, dan is de netwerkverbinding in orde en kun je aan het werk. Heb je ook geen geklier met die netwerkmanager.

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/06, 13:37:53 »
Wist niet hoe het internet werkend te krijgen via terminal (ben nog steeds beginneling). Gaf geen reactie op ping.

Maar alles is nu ok. Was wel 3 dagen werk zeker 5 uur per dag.

Offline woteb

• Lid
--fix-missing
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/06, 14:06:22 »
Citaat van: mcgyver
Wist niet hoe het internet werkend te krijgen via terminal (ben nog steeds beginneling). Gaf geen reactie op ping.

Maar alles is nu ok. Was wel 3 dagen werk zeker 5 uur per dag.
Wat voor een netwerkkaart heb jij dan?

Meestal is dat eth0 of eth1 voor ethernetkaartjes. Draadloze kaarten gebruiken meestal wlan0 of ra0.

Kun je eens jouw /etc/network/interfaces (interfaces is het bestandje, wat ervoor staat is het pad waat je het kunt vinden) posten?

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/06, 14:10:54 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12373

De tweede serie perikelen begonnen dus hierna. Toen postte ik die --fix.....

Offline woteb

• Lid
--fix-missing
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/06, 14:21:46 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12373

De tweede serie perikelen begonnen dus hierna. Toen postte ik die --fix.....
Citaat
# The primary network interface

iface etho inet dhcp

auto eth0
Dat ziet er normaal uit. Zo te zien heb jij een modem (met een ingebouwd routertje) die netwerkadressen uitgeeft (daar slaat die dhcp op).

Wat zie je als je het commando:

ifconfig

geeft in een terminal?

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/06, 15:17:51 »
Citaat
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:90:F5:05:54:BD  
          inet addr:192.168.1.96  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::290:f5ff:fe05:54bd/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:3063 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:2080 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:3607106 (3.4 MiB)  TX bytes:249074 (243.2 KiB)
          Interrupt:9 Base address:0x10a0

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:2 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:2 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:100 (100.0 b)  TX bytes:100 (100.0 b)
De pcmcia kaart zit er nu niet in.

Offline woteb

• Lid
--fix-missing
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/07, 15:04:39 »
Goed, de meeste informatie he ik nu. Alleen het gateway adres nog.

Dat kun je vinden door in een terminal het commando:

route -nee

te geven. Hie een screendump van mijn situatie:

vader@werkstation-3:~$ route -nee
Kernel IP routeing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface  MSS   Window irtt
172.16.5.0      0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 vmnet8  0     0      0
192.168.0.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 eth1  0     0      0
172.16.111.0    0.0.0.0         255.255.255.0   U     0      0        0 vmnet1  0     0      0
0.0.0.0         192.168.0.254   0.0.0.0         UG    0      0        0 eth1  0     0      0
vader@werkstation-3:~$

Je ziet dat de eth1 (die gebruik ik) als ip adres heeft: 192.168.0.254.

Als je dit weet, dan kun je jouw bestandje interfaces (volledige pad: /etc/network/interfaces) aanpassen, als je een nieuwe installatie hebt uitgevoerd. De netwerkadressen die je hieronder ziet staan kun je vooraf even op een papiertje noteren. Heb je later nodig.

Dat doe je in een terminal met:

nano /etc/network/interfaces

Daar verander je:

iface etho inet dhcp

auto eth0

Door:

#iface etho inet dhcp
iface etho inet static
address 192.168.1.96  
netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.1.255
gateway

auto eth0

Opslaan met
Afsluiten met

Dat gateway adres zal waarschijnlijk 192.168.1.1 of 192.168.1.254 zijn.

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/07, 21:35:45 »
Mag het ook met gedit?

Offline woteb

• Lid
--fix-missing
« Reactie #20 Gepost op: 2007/07/07, 21:37:49 »
Mag het ook met gedit?
Mag, maar dan:

sudo gedit /etc/network/interfaces

Of:

sudo mousepad /etc/network/interfaces

(voor de Xubuntu gebruikers)

of:

sudo kate /etc/network/interfaces

(voor de Kubuntu gebruikers)

Waarom sudo ervoor? Omdat /etc/network/interfaces in een directory staat waar alleen root bij mag komen. Als gewone gebruiker moet je dus sudo gebruiken om dit eenmalig te kunnen doen. Maar dat wist je misschien al?

Dan nog iets....

In een terminal:

ifdown eth0

daarna...

ifup eth0

om de netwerkkaart met de nieuwe instellingen op te starten.

Voor eth0 kun je ook eth1, wlan0 enz. gebruiken. Afhankelijk van de netwerkkaart die je hebt geconfigureerd.

Offline mcgyver

• Lid
--fix-missing
« Reactie #21 Gepost op: 2007/07/07, 21:49:06 »
Dank je voor dit college :) Ik vroeg dit omdat ik niete zo goed kan opschieten met lilo. Ik ken de opsla commando's etc. niet zo goed.

Offline woteb

• Lid
--fix-missing
« Reactie #22 Gepost op: 2007/07/07, 22:05:50 »
Dank je voor dit college :) Ik vroeg dit omdat ik niete zo goed kan opschieten met lilo. Ik ken de opsla commando's etc. niet zo goed.
Wat is jouw output wanneer je in een terminal het commando:

route -nee

geeft?