Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk verbinding tussen 2 ubuntu's pc's  (gelezen 2744 keer)

Offline Hij

• Lid
Netwerk verbinding tussen 2 ubuntu's pc's
« Gepost op: 2007/06/20, 15:49:08 »
Ik ben nu helemaal windows vrij!!! (na een kapotte laptop :()
Ik wil een netwerk verbinding maken tussen twee pc's waar Ubuntu op staat.
Als ik het goed heb, dan hoef ik dus geen gebruik te maken van Samba.
Volgens mij moet ik gebruik maken van NFS, kan dat?

Ik heb een how-to gevonden; https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo?highlight=%28NFS%29
Maar die lijkt me nog al ingewikkeld! Is er misschien een makelijkere manier om dit te doen? Anders moet het maar op die manier.

Btw een tweede hands pc gekocht voor 25 euro, waarop ik nu desktop effects heb aan staan en zonder probleem werkt! Ongelofelijk!!!

« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/20, 16:04:07 »
Citaat van: Hij
Btw een tweede hands pc gekocht voor 25 euro, waarop ik nu desktop effects heb aan staan en zonder probleem werkt! Ongelofelijk!!!
ik ben ook steeds meer aan het twijfelen of ik die windows XP er niet gewoon zou afzwieren en gedaan met de dualboot...
maar iets houd mij nog tegen... en dat zijn ergens de games wel...
Mvg Desert_Eagle

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/20, 16:19:48 »
Citaat van: Desert_Eagle1988
ik ben ook steeds meer aan het twijfelen of ik die windows XP er niet gewoon zou afzwieren en gedaan met de dualboot...
Och, zolang als Windows XP maar niet verbonden is met het internet. Gewoon de netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount. Dan is er geen veiligheidsrisico meer. En kun je XP met een gerust hart blijven gebruiken voor spelen.  :-)

Overigens: op mijn splinternieuwe PC (week oud) heb ik een partitie gereserveerd voor een toekomstige installatie van XP, maar ik begin er steeds meer aan te twijfelen of ik de energie wel kan opbrengen om die er ook bij te zetten. Het is zo veel werk.....

Ik heb een soepel draaiende Ubuntu erop, dus waarom zou ik eigenlijk? Ik ben geen speler, dus daarvoor hoeft het ook al niet....  :-)

Groet, Pjotr.

« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/20, 16:21:52 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Desert_Eagle1988
Och, zolang als Windows XP maar niet verbonden is met het internet. Gewoon de netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount. Dan is er geen veiligheidsrisico meer. En kun je XP met een gerust hart blijven gebruiken voor spelen.  :-)

Overigens: op mijn splinternieuwe PC (week oud) heb ik een partitie gereserveerd voor een toekomstige installatie van XP, maar ik begin er steeds meer aan te twijfelen of ik de energie wel kan opbrengen om die er ook bij te zetten. Het is zo veel werk.....

Ik heb een soepel draaiende Ubuntu erop, dus waarom zou ik eigenlijk? Ik ben geen speler, dus daarvoor hoeft het ook al niet....  :-)

Groet, Pjotr.
ik speel nu ook weinig tot bijna geen spelletjes.. maar af en toe heb ik toch eens zin om 1 of ander virueel ventje of monstertje af te knallen. en dan komt XP wel eens van te pas. :-)
Mvg Desert_Eagle

Offline Hij

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/20, 16:28:27 »
Ja maar jongens wat krijgen we nou! Ben ik helemaal windows loos beginnen jullie erover te babbelen,... Dit is toch een Ubuntu forum? ;) (grapje) Ik heb ook lang voor die keus gestaan. Zou ik XP eraf gooien. Ik zou het niet doen hoor! Zo lang het erop staat kun je het toch gebruiken. Wel zou ik er ook niet op internetten!
Als je pc'tje kapot gaat, en als op de nieuwe (oude tweede hands) geen xp staat, waarom er nog op zetten. Voor mij is het idd net te veel moeite! :)

Maar het moet toch niet moeilijk zijn om twee ubuntu's computers met elkaar te verbinden en bestanden met elkaar uit te wisselen? Kom op het is toch geen windows (;))

Btw ik weet dat het ook via ftp kan. Zo deed ik het eerst. Maar de nieuwe (oude tweede hands pc) heeft maar een kleine harde schijf, dus ik wil graag een gedeelte van de harde schijf kunnen benaderen van mijn andere computer. Zodat ik muziek en films kan kijken vanaf de andere harde schijf.

Offline bwman

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/20, 17:13:59 »
ik wou dat ik ook windowsloos kon gaan maar ik
heb mijn epson scanner nodig en die wil gewoon niet draaien onder ubuntu ik krijg het toch niet voor elkaar in ieder geval.
dus voorlopig nog in dualboot.
greets Chris
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/20, 17:20:58 »
Citaat van: Hij
Ja maar jongens wat krijgen we nou! Ben ik helemaal windows loos beginnen jullie erover te babbelen,... Dit is toch een Ubuntu forum? ;) (grapje) Ik heb ook lang voor die keus gestaan. Zou ik XP eraf gooien. Ik zou het niet doen hoor! Zo lang het erop staat kun je het toch gebruiken. Wel zou ik er ook niet op internetten!
Als je pc'tje kapot gaat, en als op de nieuwe (oude tweede hands) geen xp staat, waarom er nog op zetten. Voor mij is het idd net te veel moeite! :)

Maar het moet toch niet moeilijk zijn om twee ubuntu's computers met elkaar te verbinden en bestanden met elkaar uit te wisselen? Kom op het is toch geen windows (;))

Btw ik weet dat het ook via ftp kan. Zo deed ik het eerst. Maar de nieuwe (oude tweede hands pc) heeft maar een kleine harde schijf, dus ik wil graag een gedeelte van de harde schijf kunnen benaderen van mijn andere computer. Zodat ik muziek en films kan kijken vanaf de andere harde schijf.
we zullen maar terug On-Topic praten zeker.
sorry maar ik kan je niet helpen. ik ben hier thuis de enige Ubuntu gebruiker. de rest wil windows.... dus ik kan je niet verder helpen. sorry!

en ook m'n verontschuldigingen om zomaar off topic te gaan praten. :)
Mvg Desert_Eagle

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/20, 17:23:05 »
1 Ga naar het menu systeem\beheer\gedeelde mappen
2 waarschijnlijk vraagt ubuntu je om nfs en smb te (laten) installeren
3 Je ziet nu een paneel waar je je shares kunt toevoegen. Je kan kiezen voor NFS(unix) en SMB(sufbaks)
de rest wijst zich denk ik vanzelf (je moet het eea instellen ivm rechtenenz enz.

succes
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Hij

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/20, 17:55:58 »
@ Menno X11
Thanks! Ik heb het ingesteld ook de rechten. Toch zie ik niet de andere pc staan bij netwerk, ook niet als ik windowsnetwerk klik.
Bij allow host heb ik op ip-adres gezet, met het ip-adres van  de andere pc.
Waar kan ik de map van de andere pc vinden?

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/20, 20:14:11 »
Ik kan het met NFS niet goed testen, maar met SMB lukt het me zonder problemen. Mijn eigen configuratie is een ububtu 7.04 server waarop ik samba (SMB) heb geïnstalleerd en zowel met ubuntu als met XP kan ik die share zien en gebruiken (read & write).

Offline Patch

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/20, 20:21:43 »
Samba is tussen mijn Ubuntu laptop &  PC  t..r..a..a..g. Bij het openen van een tweede transfer wordt de connectie wel snel. Ik zag al wel dat ik niet de enige met dit probleem ben, maar heb het nog niet opgelost.

Zijn er eigenlijk gode alternatieven voor samba??
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/20, 23:28:17 »
Ik heb ook fii de snelheid getest :( een 700Mb iso doet er ruwweg 12 minuten over. Mijn netwerk is wifi 54Mbit, dus rekenkundig met een rendement van 50% zou ik verwacht hebben dat dit in pak 'm beet 4 minuten zou gebeuren.  Dus ook bij mij is het traag, ik ga eens verder kijken en met NFS testen (eerst fii configureren, dus duurt fii) kijken of dat wat sneller wil gaan.