Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SBACKUP, ben ik nou zo gek?  (gelezen 1617 keer)

Offline dennus

• Lid
SBACKUP, ben ik nou zo gek?
« Gepost op: 2007/06/18, 22:16:22 »
Ik heb SBACKUP geinstalleerd. Eigenlijk omdat ik niet veel alternatieven zag.

Ik heb een netwerk-HDD die alleen aanstaat voor het draaien van een backup. In de config van SBACKUP kan je opgeven waar hij naartoe moet backup'en. In ieder geval heb ik hem nu even laten backup'en naar een directory in /home.

Het gekke is als ik kies voor BACKUP NOW, hij aangeeft dat er in de achtergrond een backup opgestart wordt. En dan gebeurt er niets mee. Ik zie niets verschijnen, dus ga ik er vanuit dat hij geen backups maakt. In de documentatie zie ik dat hij, net even voor CONFIG opstart, hij zou moeten vragen om mijn password. Zou dat een reden kunnen zijn?  Ik lees namelijk ergens anders dat hij het zou moeten doen als ik als root opstart. Ik weet even niet hoe te doen. Ik heb sudo simple-backup-config gedaan, maar dat makt niets uit in het resultaat.

Is er iemand die me op weg kan helpen?

« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/18, 22:45:21 »
Ik gebruik sbackup ook en maakt tot nu toe succesvol backups op mijn usb schijf.

Als hij zegt dat sbackup in de achtergrond aan het draaien is zie je inderdaad niks. Je kan sbackup gewoon afsluiten en verder doen met je werk.
Als je bij je systeemmonitor gaat kijken kan je wel zien dat er een proces sbackup bezig is.

Anders kan je ook gaan kijken in je doelmap op te zien of daar al een backup verschenen is.

De eerste keer maakt sbackup een volledige backup, daarna maakt hij incrementele backups (met enkel de veranderingen)

Offline dennus

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/19, 07:02:16 »
In de doelmap verschijnt niets. Moet jij, als je de CONFIG opstart, wel je password invoeren?  Of start je het vanaf de command-line?

Heb even gekeken in SYSTEM MONITOR. In MY PROCESSES staat hij niet in de lijst. Bij ALL PROCESSES wel als 'sleeping', en zodra ik de backup start blijft dit zo. Hj wil dus voor mij, niet opstarten.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/19, 13:12:54 »
ik gebruik Grsync.
is de eerste keer wel lang bezig maar daarna makkelijk ding.

Offline dennus

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/19, 19:44:17 »
Ben ik nu ook even mee bezig. Maar een smb://opslag/Dennis of ftp://dennis@192.xxx.xxx.xx snapt hij niet als destination. Moet er nog even wat meer naar kijken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/19, 19:59:43 »
Voor rsync (grsync is de grafische schil) kan je netwerkschijven mounten. Mount je samba share gewoon in je bestanddsysteem. Ook kan rsync rechtstreeks via SSH met een andere server werken, niet met het (verouderde en onveilige) ftp.

Offline dennus

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/19, 20:47:51 »
MIjn schijf is al met smb://opslag/Dennis in het systeem opgenomen. Echter, als ik dat kies als DESTINATION, dan wil hij niet. Hij kan het niet aanmaken oid?!?  

ssh: ssh smb: Name or service not known

rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [sender]
rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(454) [sender=2.6.9]

« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/19, 21:05:05 »
Ik moet inderdaad mijn paswoord ingeven als ik sbackup start.
Bij mij staat sbackup in "Systeem" - "Beheer" - "Simple backup Config"

Gewoon instellingen juist zetten en "Nu Backup maken"

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/20, 07:12:16 »
Omdat mijn USB-schijf meestal uit staat en soms niet aangesloten is, heb ik een back-up schripje gemaakt met geluidsignalering. Dat weet ik of het goed gaat.