Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop opstarten met EFI-File  (gelezen 388 keer)

Offline DJ93

• Lid
Laptop opstarten met EFI-File
« Gepost op: 2026/08/22, 19:15:32 »
Geachte medeforumleden,
Ik heb vanmiddag Linux Mint geinstalleerd op een HP laptop en dat is probleemloos verlopen.
Echter . . na de installatie moest ie opstarten, en nu bleek dat ie de installatie niet kon vinden. Heel toevallig drukte ik bij een opstart op een functie-toets en kwam ik in de opstartmenu terecht. Daar zag ik een optie om te starten met een EFI-file. Hier drukte ik op en zodoende kwam ik terecht op de plek waar ik een efi opstartbestand moest kiezen. Op goed geluk koos ik de Grubx64.efi en waarempel . . hij startte door.
Nu moet ik dus elke keer deze handelingen verrichten.
Nu vraag ik jullie hoe ik ervoor kan zorgen, dat ie in een keer doorstart. Graag in Jip en Janneke-taal, aub.
Ik heb ook al sudo update-grub gedaan, maar nog steeds moet ik die vervelende dingen doen. Help please!

Bedankt voor het lezen en eventuele hulp en ik wens jullie een fijne avond toe. Groet, John.

Offline DJ93

• Lid
Re: Laptop opstarten met EFI-File
« Reactie #1 Gepost op: 2026/08/22, 21:47:40 »
Allemaal bedankt voor het lezen, maar nu is het met behulp van Google chat gpt gelukt.
Fijne avond nog en een groet.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/08/23, 10:50:54 »
Wat was de oplossing?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #3 Gepost op: 2026/08/23, 12:46:21 »
Wat was de oplossing?

ik ook wil ik het weten .....

Offline DJ93

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/08/24, 13:44:36 »
OK, heren. Sorry voor de vertraging; maar hier volgt mijn oplossing:
Mijn vraag was: Hoe start ik Linux Mint op met een efi-bestand op een HP laptop?

Antwoord:
Om Linux Mint op te starten via een specifiek EFI-bestand op een HP laptop, zet je de laptop aan en tik je herhaaldelijk op F9 om het opstartmenu te openen. Kies daar voor Boot from EFI-file en navigeer naar de harde schijf en selecteer het GRUB-bestand (meestal \EFI\ubuntu\grubx64.efi of shimx64.efi.

Stappenplan voor een handmatige EFI-start:
- Zet de HP-laptop helemaal uit
- Doe hem weer aan en fruk direct en herhaaldelijk op F9 (Boot options).
- Selecteer in het menu de optie Boot from EFI file
- Kies de harde schijf of de partitie waar je efi-bestanden op staan
- Open de map EFI en vervolgens de map ubuntu of linuxmint
- Selecteer het bestand grubx64.efi of shimx64.efi om Linux Mint direct te laden.

Permanent maken in het BIOS:
Als je niet elke keer handmatig wilt kiezen, kun je dit instellen in het BIOS: Druk op F10 bij het opstarten:
- Ga naar het tabblad Boot Option of Startup
- Zoek naar een optie om een Custom Boot Option toe te voegen
- Geef een naam op en verwijs naar het pad op de harde schijf: \EFI\ubuntu\grubx64.efi
- Sla de instellingen op en zet deze bovenaan in de opstartvolgorde

Tot zo ver heb ik het uitgevoerd en het werkte bij mij.
Het gaat verder, maar dan moet je dus wel een ppa-bestand toevoegen.
Aangezien niet iedereen met een ppa-bestand werken wil, laat ik deze achterwege tenzij julle er expliciet om vragen.

Succes en een groet.