Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met Redo gevraagd  (gelezen 75 keer)

Ervaringen met Redo gevraagd
« Gepost op: 2026/07/31, 12:37:48 »
Hoi Allemaal. Na veel ellende inmiddels weer een werkende pc gekregen. Eén van mijn verloren partieties ,xubuntu 22.4, had nog veel data maar moest ik geheel verwijderen om alles weer aan de praat te krijgen. Een  jaar geleden had ik netjes een backup gemaakt met Redo en op een losse HD gezet. Ik dacht dus nu die probleemloos terug te kunnen zetten..... ! Na opstarten vanaf de dvd ,kom ik keurig in Redo en kan zo kiezen voor terug zetten. En ook het kiezen van die backup op die losse HD lijkt te lukken. Maaaaaarr......,dan ! Ik had al wel gezien dat die backup ± 140 GB groot is. Maar na het aanklikken van die backup krijg ik tekstblokje te zien met de tekst: "waiting for file selection". Ik dacht dat ik al een file had geselecteerd..?? En je ziet dan een draaiend rondje dat schijnbaar eeuwig blijft gaan. Maar zo zie je dus niets van óf alles goed gaat en ook niet hoever iets loopt en met name, hoe lang het zou kunnen gaan duren. Ik heb het ± 20 minuten laten gaan,maar niets veranderd. Het breekt zo wel je werk-proces. Het kan wel de hele dag duren of zelfs dagen..??  Ben ik te ongeduldig of weet iemand dat Redo er zo ontzettend lang over gaat doen met 140 GB inlezen? Wellicht ieder filetje apart etc?  Is het normaal dat dit zo lang gaat duren of is er iets mis met REDO dan wel de PC ? Alvast dank voor wat reacties.

Goese Duikertje

Offline peer

• Lid
Re: Ervaringen met Redo gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2026/07/31, 13:10:08 »
ik heb een soortgelijke ervaring gehad met de opvolger van redo: rescuezilla. Ik had een image gemaakt om deze vervolgens op een andere schijf te zetten. Maar ik kon de image niet meer lezen met recuezilla. Ook het draaiende rondje.Dus daarop maar het proces opnieuw gedaan met clonezilla.
Dat was voor mij de laatste keer dat ik rescuezilla gebruikte.

Ik dacht dat redo (en rescuezilla) een makkelijke grafische omgeving voor clonezilla was. Je kon, volgens mij,  ook door clonezilla gemaakte images terugzetten.  Ik weet niet of redo de images op dezelfde manier opslaat asl clonezilla.  Als dit zo is dan zou je kunnen proberen of je de image met clonezilla terug kan zetten 

Re: Ervaringen met Redo gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2026/07/31, 13:36:39 »
Hi Peer! Dank voor je reactie. Ik ga dat maar eens proberen. Ik had ook nog zo'n soort probleem met een backup van Timeshift. En daar kom ik dus, nu ik het nodig heb..., achter dat je allerlei ingewikkelde tricks moet gaan uithalen om een nieuwe ? file te maken en dan die te kopiëren o.i.d en dan pas kan de pc die nieuwe file van Timeshift inlezen..???!! Want simpelweg het zien van de backup gaat dus niet.  En....,als je  even niet oplet...., bij het instellen van de periodieke backups maken.....,loopt je hele HD binnen no-time helemaal vol ....! Dé trick daar was om helemaal geen periodieke opslag te doen en alleen momentopname make als je het nodig hebt. Het was ooit eens allemaal vrij makkelijk...!