Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oude Acer notebook upgraden??  (gelezen 391 keer)

Oude Acer notebook upgraden??
« Gepost op: 2026/07/26, 17:26:48 »
Ik bezit sinds enige tijd een oude Acer notebook en op zich werkt het probleemloos. Destijds van Marktplaats geplukt voor weinig.
Batterij is kaduuk en die heb ik uitgenomen en zodoende kan ik de notebook doorlopend op netstroom laten werken, dagenlang zonder onderbreking.
De Acer blijkt best wel gebruikersvriendelijk te zijn, want onder een simpel te verwijderen afdekplaat zit het RAM-geheugen, de HDD en de WiFi. Deze drie zaken zijn derhalve vervangbaar zonder de hele notebook open te moeten schroeven.
Inmiddels aan het overdenken om dit te gaan doen, maar waar op te letten? En niet onbelangrijk, waar is het -nog- verkrijgbaar?
Hieronder de foto's die laten zien wat er nu dus inzit.

Offline Peterke

• Lid
Re: Oude Acer notebook upgraden??
« Reactie #1 Gepost op: 2026/07/26, 17:39:48 »
Geheugenbankjes (chips) zijn op het moment stikduur. Gebruikt weten ze daardoor de prijs ook.

Waar je op moet letten.
Zorg dat je dezelfde waardes en snelheden bij elkaar prikt, en liefst ook hetzelfde merk (tweelingen dus). Als je dat niet doet loop je snel risico op conflicten (bankjes niet zien e.d.).
Er zijn er genoeg die van alles bij elkaar prikken en het dan toch toevallig werkt, maar ik heb er meteen of op lange termijn slechte ervaringen mee.
En prik elke bank goed in met 1 beweging. Intern geheugen is snel kapot.

En let altijd op dat je jezelf even ontlaadt als je aan de binnenkant begint (blank stuk geaard radiator of zo). Zo'n statisch tikje kan genoeg zijn om een bankje kapot te maken.

« Reactie #2 Gepost op: 2026/07/26, 21:02:33 »
Zorg dat je dezelfde waardes en snelheden bij elkaar prikt, en liefst ook hetzelfde merk (tweelingen dus).
Dat is zeker ook mijn plan (2x 4GB), maar dit is natuurlijk al een ouder type en vandaar de vraag: waarop te letten en welk type memory?

En let altijd op dat je jezelf even ontlaadt als je aan de binnenkant begint (blank stuk geaard radiator of zo). Zo'n statisch tikje kan genoeg zijn om een bankje kapot te maken.
Nou, ik pakte het gewoon past met mijn blote vingers en dat heeft nooit problemen gegeven. Nadien laat de pc zien hoeveel memory die ziet en dat komt steeds overeen met wat er ingestoken is.

De HDD vervangen door een SSD zal ook het probleem niet zijn. Ook hier weer de vraag waar op te letten? Kwa capaciteit mag het gerust een kleine zijn, zie dat er ongeveer 50GB in gebruik is, veel meer zal het niet gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 2026/07/26, 21:29:14 door Charles_ »

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/07/28, 19:17:38 »
Zorg dat je dezelfde waardes en snelheden bij elkaar prikt, en liefst ook hetzelfde merk (tweelingen dus).
Dat is zeker ook mijn plan (2x 4GB), maar dit is natuurlijk al een ouder type en vandaar de vraag: waarop te letten en welk type memory?

Zo te zien zat er 2GB DDR3 met snelheid 1333 in. Dus in elk geval DDR3 1333.
Je zou er mogelijk sneller in kunnen zetten maar dan moet je eerst kijken wat je moederbord kan hebben. Overigens toch nooit verkeerd om dat altijd eerst te doen voor je uit gaat breiden.

Nou, ik pakte het gewoon past met mijn blote vingers en dat heeft nooit problemen gegeven. Nadien laat de pc zien hoeveel memory die ziet en dat komt steeds overeen met wat er ingestoken is.

Dan heb je geluk gehad. Je mag het ook met je blote vingers pakken zolang je maar niet statisch geladen bent.

« Reactie #4 Gepost op: 2026/07/29, 13:58:37 »
Geheugenbankjes (chips) zijn op het moment stikduur. Gebruikt weten ze daardoor de prijs ook.
Aan het rondsurfen geweest en voordelig zijn ze niet te noemen. Op Marktplaats kwam ik deze geheugenbankjes tegen voor een schappelijke prijs. Volgens mij zijn dit de juiste voor de Acer notebook.

Voor de WiFi module heb ik inmiddels ook een vervanger gevonden KLIK maar weet niet zeker of die inderdaad geschikt is voor mijn Acer.
« Laatst bewerkt op: 2026/07/29, 14:10:30 door Charles_ »