Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu 26.04 loopt vast op grafische kaart  (gelezen 91 keer)

Offline Palantir

• Lid
Installatie Ubuntu 26.04 loopt vast op grafische kaart
« Gepost op: 2026/07/22, 20:41:49 »
Beste forumleden,
de pc draait momenteel op Ubuntu 24.04 en ik wil deze upgraden naar 26.04
Opstarten vanaf een USB stick met de eerste mogelijkheid in Grub geeft de melding Ubuntu 16.04 met vier stippen die de voortgang aangeven, even later wordt het beeld zwart en is een harde reset nog het enigste middel.
Opstarten met de veilige grafische mode met de command line parameters nomodeset (en op advies van Google AI nog de parameter nouveau.modeset=0) resulteert in de foutmelding: NovaCore 0000:0100.0: Unsupported chipset: boot42 = 0x0e7a2001. Volgens Google AI betekent dat Ubuntu 26.04 de specifieke kaart niet herkent. De grafische kaart is ongeveer 10 jaar oud. Ubuntu 24.04 geeft bij de grafische kaart NVE7. Moederbord is ASUSTeK COMPUTER INC. M5A99X EVO. processor AMD Phenom™ II X4 965 × 4

Wie heeft een idee wat de volgende stappen kun zijn, alvast dank voor het meedenken.

Offline DeBaas

• Lid
Re: Installatie Ubuntu 26.04 loopt vast op grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 10:51:41 »
Oude videokaart heeft de nouveau driver nodig:
nouveau.modeset=1
maar zou automatisch moeten worden gekozen bij een nieuw installatie.
Als je een upgrade uitvoert dien je eerst van het vorig systeem de fabrieks Nvidia driver te verwijderen en met de nouveau driver herstarten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 11:11:49 »
Hallo Palantir,

Ik heb onlangs een soortgelijk probleem gehad toen ik 26.04 wilde installeren: een usb-stick met Xubuntu 26.04 én eentje met Kubuntu 26.04 gaven kort na opstarten een zwart beeld te zien; een harde reset was het enige dat me restte. Installeren lukte dus niet.

Mijn configuratie: een 13 jaar oude pc met grafische kaart en een nieuwe monitor. Dat oud & nieuw zorgde voor dat probleem. Ik heb dat kunnen oplossen door tijdelijk een oude monitor aan te sluiten, waarna de installatie wel is gelukt.

Ik weet niet of onze problemen hetzelfde zijn.

Wat je zou kunnen proberen is om de grafische kaart even weg te halen en de video-uitgang op je moederbord te gebruiken. Misschien lukt de installatie dan wel.

Groet, Paul.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 12:37:33 »
Blijf gewoon bij 24.04. Zo kun je je Nvidia-kaart tenminste optimaal blijven gebruiken.

Offline Palantir

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 17:17:21 »
Beste forumleden,
al de gesuggereerde manieren werken niet.

Voorlopig zal ik wel bij 24.04 moeten blijven.

Het moederbord heeft geen video uitgang, ik vermoed dat het probleem van Paul ook verband houdt met een grafisch probleem. Op het moment dat er een andere monitor op werd aangesloten reageerde de grafische kaart wel op de driver.

Toevoegen van nouveau.modeset=1 geeft geen resultaat.

Ik ga op marktplaats een andere videokaart kopen en dan kijken of het wel lukt.

Dank voor de reacties.