Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libreoffice  (gelezen 266 keer)

Libreoffice
« Gepost op: 2026/07/28, 19:10:09 »
Wie kan mij vertellen hoe ik in LibreOffice writer het uiterlijk gelijk kan maken aan het kleurenschema van mijn kde-werkomgeving?
Het betreft de laatste, Nederlandse flatpak versie. Onder menu, "extra" is er geen optie te vinden.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Libreoffice
« Reactie #1 Gepost op: 2026/07/29, 20:53:47 »
Als je Libreoffice Writer uit de pakketbronnen gebruikt (die standaard is geïnstalleerd in Kubuntu) is die dan wel automatisch aangepast aan het kleurenthema? Of is je vraag of dit überhaupt mogelijk is?

Heb zelf de versie uit de pakketbronnen en zou niet durven zeggen of die is aangepast. Mijn instellingen zijn (volgens mij redelijk de standaard): Kubuntu als globaal thema, Breeze voor 'Stijl van toepassing' en Breeze Classic voor de kleuren. Zover ik kan beoordelen past LO daar goed bij. Bij aanpassen naar Oxygen past LO zicht ook aan maar ik weet niet of dat is wat jij bedoelt. Zie bijlage voor screenshot.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/07/30, 08:31:11 »
@ZijneBalorigheid, Ik heb geen KDE maar bedoel je misschien de kleuren in het uiterlijk?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.3 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LM 22.3 Xfce(HP laptop) 3] LM 22.3 Xfce/LMDE 7 Xfce (Clevo Laptop ). 4] LMDE 7 Xfce/Linux Mint 22.3 Xfce (HP Desktop test pc).  5] W11 (Dell Desktop)

« Reactie #3 Gepost op: 2026/07/31, 10:35:56 »
@ZijneBalorigheid, Ik heb geen KDE maar bedoel je misschien de kleuren in het uiterlijk?

Die zou je denken ja, daar kreeg ik het echter niet voor elkaar. Heeft iets met Flatpak te maken.

« Reactie #4 Gepost op: 2026/07/31, 10:42:49 »
Als je Libreoffice Writer uit de pakketbronnen gebruikt (die standaard is geïnstalleerd in Kubuntu) is die dan wel automatisch aangepast aan het kleurenthema? Of is je vraag of dit überhaupt mogelijk is?

Heb zelf de versie uit de pakketbronnen en zou niet durven zeggen of die is aangepast. Mijn instellingen zijn (volgens mij redelijk de standaard): Kubuntu als globaal thema, Breeze voor 'Stijl van toepassing' en Breeze Classic voor de kleuren. Zover ik kan beoordelen past LO daar goed bij. Bij aanpassen naar Oxygen past LO zicht ook aan maar ik weet niet of dat is wat jij bedoelt. Zie bijlage voor screenshot.

In eerste instantie bij de installatie van het OS was LIbreOffice aangepast aan het kleurthema. Echter, die versie was iets mee aan de hand. De autocorrect werkte niet en ik kreeg mijn custom woordenboek niet aan de praat. En ja, de instellingen stonden zo ze hoorden te staan. ;)  De Flatpak versie deed dit allemaal wel maar die is niet in mijn kleurthema te zetten. Ik heb Flatseal geprobeerd, een programma voor rechten toekennen voor flatpak apps en ook LIbreOffice KDE integration geinstalleerd maar ik weet niet hoe daar verder mee moet.

Dit probleem staat voorlopig in de wacht omdat LIbreOffice wel doet wat het moet doen nu. Suggesties blijven welkom echter.