Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Maximaal geheugen voor mijn Laptop.  (gelezen 500 keer)

Maximaal geheugen voor mijn Laptop.
« Gepost op: 2026/07/22, 16:27:23 »
Een paar jaar geleden heb ik mijn laptop en AsusVivobook17 gekocht waar toen 2 x 4gb  RAM geheugen in zat, heb toen bij het bedrijf gevraagd of daar niet meer in kon.  op de website van Asus stond toen dat er max 12 gb in kon. heb toen een 8 gb ram gekocht en er in gezet. dat werkt prima.
Toch lees ik als ik   " inxi -m -x 3  "  in de terminal intype de volgende gegevens.

zie bijlage

Klopt het dat ik Maximaal 32GB in de laptop kan doen (2x16GB) ?
Asus Vivobook Ryzen7   Debian 13 Gnome.

Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Maximaal geheugen voor mijn Laptop.
« Reactie #1 Gepost op: 2026/07/22, 16:51:42 »
Ongeacht de inxi-informatie: beschouw de informatie op de webstek van ASUS als maatgevend.

« Reactie #2 Gepost op: 2026/07/22, 17:01:38 »
Oke Pjotr, dank je wel voor je snelle antwoord.

Ik  beschouw dit topic als gesloten.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/07/23, 15:09:12 »
Kijk eerst eens met je systeemmonitor hoeveel geheugen je normaliter gebruikt zonder de zware handelingen. Als dit hooguit 3/4 van je geheugen is heeft uitbreiden weinig zin.
Tenminste, dan ga ik er vanuit dat je een SSD in je laptop hebt. Wisselgeheugen op een SSD werkt gewoon snel en niet zoals vroeger super traag op een naald-HDD. Voor die enkele zwaardere handeling is je SSD als wisselgeheugen meer dan genoeg.

« Reactie #4 Gepost op: 2026/07/23, 15:20:17 »
Kijk eerst eens met je systeemmonitor hoeveel geheugen je normaliter gebruikt zonder de zware handelingen. Als dit hooguit 3/4 van je geheugen is heeft uitbreiden weinig zin.
Tenminste, dan ga ik er vanuit dat je een SSD in je laptop hebt. Wisselgeheugen op een SSD werkt gewoon snel en niet zoals vroeger super traag op een naald-HDD. Voor die enkele zwaardere handeling is je SSD als wisselgeheugen meer dan genoeg.
Ja oke ik snap wat je wil zeggen, ik gebruik normaal rond de 70% van het geheugen maar soms loopt het op richting 95% dan blijkt dat vooral facebook veel geheugen vraagt, ik sluit dan facebook en start hem opnieuw op waarna het lange tijd weer goed gaat. ik denk als je wat meer werkgeheugen  hebt zal dat minder vaak voorkomen. vandaar mijn vraag.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/07/23, 19:57:19 »
Deze machine heeft een 4G geheugen vast op het moederbord.
De tweede unit zit in een standaard voetje, ook 4G samen 8G dual channel.
Bij bijplaatsen van meer geheugen loop je tegen het vastgesoldeerde geheugen aan en word het geheugen benaderd als single channel gevolg, snelheidsverlies.
Theoretisch zou je een 16G module kunnen bijplaatsen voor totaal 20G single channel.
De gebruikte chipset van de machine kan 2x16 aan maar door het vastgesoldeerde geheugen word deze mogelijkheid geblokkeerd.
Vraag aan de plaatselijke compu boer of deze de 20G optie voor je kan testen, als...... je inderdaad meer geheugen wenst.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #6 Gepost op: 2026/07/23, 20:03:27 »
Deze machine heeft een 4G geheugen vast op het moederbord.
De tweede unit zit in een standaard voetje, ook 4G samen 8G dual channel.
Bij bijplaatsen van meer geheugen loop je tegen het vastgesoldeerde geheugen aan en word het geheugen benaderd als single channel gevolg, snelheidsverlies.
Theoretisch zou je een 16G module kunnen bijplaatsen voor totaal 20G single channel.
De gebruikte chipset van de machine kan 2x16 aan maar door het vastgesoldeerde geheugen word deze mogelijkheid geblokkeerd.
Vraag aan de plaatselijke compu boer of deze de 20G optie voor je kan testen, als...... je inderdaad meer geheugen wenst.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. ik ga hier naar kijken.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/07/24, 13:40:46 »
Ja oke ik snap wat je wil zeggen, ik gebruik normaal rond de 70% van het geheugen maar soms loopt het op richting 95% dan blijkt dat vooral facebook veel geheugen vraagt, ik sluit dan facebook en start hem opnieuw op waarna het lange tijd weer goed gaat. ik denk als je wat meer werkgeheugen  hebt zal dat minder vaak voorkomen. vandaar mijn vraag.

Dan wordt wisselgeheugen ingezet op de harddisk. Heb je SSD? Dan zo je er niet zoveel van kunnen merken.

Dus als geheugen bijprikken moeilijk wordt zou je nog SSD kunnen overwegen als je dat nog niet hebt. Wel het verkeerde moment nu want zijn taffesduur nu.

« Reactie #8 Gepost op: 2026/07/24, 14:48:54 »

Dan wordt wisselgeheugen ingezet op de harddisk. Heb je SSD? Dan zo je er niet zoveel van kunnen merken.

Dus als geheugen bijprikken moeilijk wordt zou je nog SSD kunnen overwegen als je dat nog niet hebt. Wel het verkeerde moment nu want zijn taffesduur nu.
Gebruik al een SSD dus dat zit wel goed.