Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD image klonen  (gelezen 363 keer)

CD image klonen
« Gepost op: 2026/07/05, 18:16:54 »
Welke software raden jullie aan voor het klonen van mijn m.2. ssd? Ik wil hem vervangen door een grotere.

Methode: de nieuwe ssd wordt met een usb m.2. ssd behuizing aan de machine gehangen. Het is dan de bedoeling de huidige schijf daarop te klonen.
Daarna computer uit, kast open, schijf verwisselen.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: CD image klonen
« Reactie #1 Gepost op: 2026/07/06, 08:47:29 »
Foxclone   Clonezilla  ?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.3   (vorige linux: Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / LMDE-5-6 / Ubuntu-16+14+12)

Offline peer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/07/06, 09:50:17 »
met clonezilla of recuezilla gaat dit goed. Als je de schijf geklooned hebt dan zul je ontdekken dat de kloon exact even groot is als het origineel. De kloon bevat dus  loze ongebruikte ruimte. Deze loze ruimte kan je daarna met gparted (of een andere partitiemanager) weer toevoegen aan een van de partities.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/07/06, 11:23:39 »
Ik vond foxclone het simpelste ( https://www.foxclone.org/ ). Maar rescuezilla
en clonezilla doen het ook prima.

« Reactie #4 Gepost op: 2026/07/07, 11:45:04 »
Dank u allen. Foxclone en Rescuezilla zijn allebei niet te krijgen in de synaptic manager. Clonezilla wel.
In het softwarecentrum van Kubuntu alledrie niet te vinden.

Ik zie net dat je foxclone, net als Gparted, ook op een usb kan branden om op te starten. Dat is misschien zelfs de beste oplossing. Ik wil binnenkort ook overgaan van Kubuntu 24.04 naar MXLinux 25.2. Als ik eerst Kubuntu er helemaal afhaal en de schijf alleen kloon met windows er op, dan kan ik daarna de schijf herindelen. Eerst extra ruimte toewijzen aan Windows en daarna een partitie maken om MXLinux vers op te installeren.

Voordat iemand het met meer dan goede bedoelingen gaat zeggen: Ja, ik zal braaf eerst een backup maken van de Home-folder van Kubuntu. :D

Slotvraag: als ik de m.2 met de usb behuizing aan de pc ga hangen voor het klonen, moet deze dan eerst in een bepaalde bestandsindeling geformatteerd zijn? Moet de schijf anderszins voorbereid worden?

Groet,
ZB

« Reactie #5 Gepost op: 2026/07/07, 12:09:23 »
Het makkelijkste is Foxclone hier te downloaden: https://foxclone.org/index.html

Vervolgens op een USB-stick zetten, of toevoegen aan een Ventoy-USB-stick

Daarmee opstarten.

Je kan alles vanuit Foxclone doen want er is eveneens een bestandsbeheerder + gparted aanwezig.

Belangrijk na de clone:
Houd deze clone niet aangekoppeld op het systeem waarvan de clone gemaakt werd, want:
   de gekloonde partities hebben dezelfde UUID als de originele !

Hier duurde en clone van een volledige 250GB disk ongeveer 14 min.

Succes !
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.3   (vorige linux: Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / LMDE-5-6 / Ubuntu-16+14+12)

« Reactie #6 Gepost op: 2026/07/07, 13:24:11 »
Het makkelijkste is Foxclone hier te downloaden: https://foxclone.org/index.html

Vervolgens op een USB-stick zetten, of toevoegen aan een Ventoy-USB-stick

Daarmee opstarten.

Je kan alles vanuit Foxclone doen want er is eveneens een bestandsbeheerder + gparted aanwezig.

Belangrijk na de clone:
Houd deze clone niet aangekoppeld op het systeem waarvan de clone gemaakt werd, want:
   de gekloonde partities hebben dezelfde UUID als de originele !

Hier duurde en clone van een volledige 250GB disk ongeveer 14 min.

Succes !

Wat is een Ventoy USB?

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2026/07/07, 14:14:38 »
Hier is wat info over ventoy: https://www.ventoy.net/en/index.html

Offline aartje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/07/08, 10:03:33 »
Foxclone en Rescuezilla zijn allebei niet te krijgen in de synaptic manager. Clonezilla wel.

Ik zie net dat je foxclone, net als Gparted, ook op een usb kan branden om op te starten. Dat is misschien zelfs de beste oplossing.
Dat is ook de enige oplossing. Je kan geen Disk/SSD clonen met gemounte partities en in ieder geval is je root-patitie
altijd gemount.

« Reactie #9 Gepost op: 2026/07/08, 10:49:23 »
Foxclone en Rescuezilla zijn allebei niet te krijgen in de synaptic manager. Clonezilla wel.

Ik zie net dat je foxclone, net als Gparted, ook op een usb kan branden om op te starten. Dat is misschien zelfs de beste oplossing.
Dat is ook de enige oplossing. Je kan geen Disk/SSD clonen met gemounte partities en in ieder geval is je root-patitie
altijd gemount.

Dat bedacht ik mij ook. Als ik moet rommelen aan de schijfgrootte van een systeemschijf moet dat immers ook via Gparted.

« Reactie #10 Gepost op: 2026/07/08, 10:49:39 »

« Reactie #11 Gepost op: 2026/07/09, 08:42:24 »
Hier is wat info over ventoy: https://www.ventoy.net/en/index.html

Mijn dank

Begrijp ik hieruit dat Ventoy in feite technologie is waarmee je meerdere .iso bestanden op een stick kan zetten en kan booten? Dat is handig.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2026/07/09, 09:08:39 »

Begrijp ik hieruit dat Ventoy in feite technologie is waarmee je meerdere .iso bestanden op een stick kan zetten en kan booten? Dat is handig.
Klopt.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2026/07/09, 11:00:45 »
Nadeel is dat ventoy niet met secure boot werkt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #14 Gepost op: 2026/07/09, 13:53:04 »
Nadeel is dat ventoy niet met secure boot werkt.

Dat is niet waar:
Citaat
In theory, Ventoy can boot fine no matter whether the secure boot in the BIOS is enabled or disabled. If the secure boot is enabled in the BIOS, the following screen should be displayed when boot Ventoy at the first time. Please follow the guid bellow.

https://www.ventoy.net/en/doc_secure.html

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #15 Gepost op: 2026/07/09, 13:55:44 »

Inderdaad, het voordeel van een Ventoy usb stick is dat je gewoon iso's erop kan kopiĆ«ren,  simpel copy/paste dus.