Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AI  (gelezen 592 keer)

AI
« Gepost op: 2026/06/04, 18:03:41 »
Hallo,

Ik weet niet of dit onderwerp hier hoort, maar dat merk ik vanzelf.

De laatste tijd gebruik ik vaak AI, via Google. En sinds kort ook bij het oplossen van problemen op mijn desktop, met Ubuntu 26.04 erop. Bijvoorbeeld: hoe zorg ik, dat mijn 8 GB ram niet overbelast raakt door Gnome. Dan rollen er via AI allerlei tips tevoorschijn, die of via een toepassing of via de terminal zijn toe te passen. Meestal gaat het goed, soms fout. Zoals laatst, toen mijn desktop niet meer wilde opstarten vanaf de harde schijf. Gelukkig kon dat nog wel via een usb stick met Ubuntu erop. Met behulp van AI heb ik vervolgens het opstartprobleem kunnen oplossen.

Mijn vraag: zijn er meer leden op het forum die AI gebruiken bij hun zoektocht naar antwoorden of verbeteringen voor Ubuntu / linux?

Offline M_aD

• Forumteam
Re: AI
« Reactie #1 Gepost op: 2026/06/04, 18:24:07 »
De antwoorden van AI zijn een samenraapsel van wat er op het internet te vinden is en is niet echt betrouwbaar. Ik weiger AI gegenereerde antwoorden en AI te gebruiken en zoek liever zelf op forums naar antwoorden.
Ook vind ik persoonlijk niet kunnen dat enkel AI gegenereerde antwoorden op forums worden gepost als antwoord op een hulpvraag omdat het totaal geen meerwaarde heeft en niks bij draagt in vergelijking met een zelf geschreven antwoord. Een eigen bijdrage door eigen ervaring heeft meer waarde imho.

Nu zelfs Ubuntu AI in de aankomende versie gaat implementeren haak ik af, ik wil het niet hebben en zoek me een andere distro uit.

In het kort: ik ben de hele AI slop meer dan beu geworden. Weg ermee.
« Laatst bewerkt op: 2026/06/04, 20:49:53 door M_aD »

« Reactie #2 Gepost op: 2026/06/04, 22:22:39 »
Soms. Ik probeer zoveel mogelijk met klassiek 'googelen' (DuckDuckGo'en) te achterhalen maar er zijn situaties waar het met AI toch wel heel makkelijk is. Vooral bij foutmeldingen vind ik het ideaal. Je kunt de complete foutmelding erin plakken (uiteraard even uitkijken voor privacygevoelige data in de foutmelding), en als je beschrijft bij welke handeling je de bewuste foutmelding krijgt dan komt er vaak een behulpzaam antwoord uit. Het principe garbage in, garbage out geldt ook daar wel, al verbaast het me soms hoe goed 'ze' met troep als input overweg kunnen.

Deel wel de mening van M_aD dat het irrirant is wanneer iemand als antwoord op een vraag alleen maar een AI-tekst dropt zonder te vermelden of het ook gecontroleerd is.
« Laatst bewerkt op: 2026/06/05, 13:46:18 door erik1984 »

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/06/05, 10:50:51 »
Citaat
De antwoorden van AI zijn een samenraapsel van wat er op het internet te vinden is en is niet echt betrouwbaar. Ik weiger AI gegenereerde antwoorden en AI te gebruiken en zoek liever zelf op forums naar antwoorden.

Ik ben het hiermee 100 % met eens . AI heeft ervoor gezorgd dat mensen hun eigen brein niet meer gaan gebruiken en de mensheid in de toekomst steeds maar dommer zal maken .

Een zeer intressante youtube video over ChatGPT wat ook AI is .
https://www.vrt.be/nwsnwsnws/nl/youtube/2026/06/01/kan-chatgpt-je-examens-redden/

« Reactie #4 Gepost op: 2026/06/05, 12:02:58 »

Ik ben het hiermee 100 % met eens . AI heeft ervoor gezorgd dat mensen hun eigen brein niet meer gaan gebruiken en de mensheid in de toekomst steeds maar dommer zal maken .

...........................................

Ik ben het hier niet 100% mee eens.
Mijn brein kon een probleem niet  oplossen (ook na lang zoeken niet), maar AI wel (in een paar seconden).
Ik voel me er niet dommer door.   =D
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2026/06/05, 12:16:30 »
Het probleem met AI is: het weet alles, maar begrijpt niks.

Ik wil dus altijd het bronmateriaal zien waar een AI-antwoord op is gebaseerd. Dan pas kan ik een oordeel vellen over de kwaliteit van het antwoord.

Eerlijk gezegd vind ik AI-antwoorden meestal slechts vervelende afleiding. Ik vertrouw het voor geen cent.
« Laatst bewerkt op: 2026/06/05, 12:18:02 door Pjotr »

« Reactie #6 Gepost op: 2026/06/05, 13:02:17 »
Het probleem met AI is: het weet alles, maar begrijpt niks.
.............
.............

Dat is toch niet erg.   :)
Als ik maar weet, wat het niet begrijpt. 
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/06/05, 13:15:55 »
Citaat
Mijn brein kon een probleem niet  oplossen (ook na lang zoeken niet), maar AI wel (in een paar seconden).

Blijkbaar mijn citaat niet goed gelezen .
Jij hebt tenminste de moeite gedaan om het zelf proberen op te lossen , maar je niet gelukt was . Jij bent zo SLIM geweest om het eerst zelf proberen op te lossen .
Jij bent net zoals ik van de generatie die nog zelf hun menselijk brein gebruiken , maar in de toekomst zullen door AI onze nageslachten hun brein minder en minder of niet meer gaan gebruiken .
Ik heb onlangs eens meegereden met een hypermoderne mercedes , uitgerust met alle snufjes die je maar kan bedenken zoals Tesla .

Uitgerust met een chatbot waaran je alles kon vragen . Doe eens het geluid van dit dier na , nu eens van dat dier , tot de persoon vroeg , welk geluid maakt een olifant . Weet je wat die chatbot antwoordde . Sorry dat geluid kan ik niet nadoen want ik weet niet wat een olifant is .
Uitgerust met het Waze navigatiesysteem . We moesten echt niet ver rijden, hooguit 20 km . Waze is ook AI . Langswaar die ons overal gestuurd heeft , ongelooflijk . Zeker 35 km verkeerd gereden tot ik zei , kom zet dat ding uit , ik zal je navigeren .  :)
En daar zijn ook nu al veel klachten over dat ze het Waze navigatie systeem niet meer vertrouwen .
1+1 = 2 heb ik op school geleerd en zit in mijn brein . Als je AI op een manier gaat trainen dat 1+1 =3 is , gaat die dat uiteindelijk gaan geloven . Die zal niet vragen waarom is nu ineens 1+1 = 3 geworden .

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #8 Gepost op: 2026/06/05, 13:24:50 »
Deze week nog ruzie gehad met een AI.
ik liet een stuk PHP controleren:$pagina = str_replace("{{artikel}}" , $artikel , $pagina);
$pagina = str_replace("{{dag}}"      , $artikel , $pagina);
Omdat ik het had uitgelijnd voor de zichtbaarheid, verslikte de AI zich er in en werd op iedere regel het 2e en 3e argument neergezet als "".
Ook bij HTML wordt het soms niet leuk gevonden, wanneer de een tekst wilt uitlijnen, voor de leesbaarheid.

v.w.b. waze, ik reed een paar maanden geleden mee met iemand, van Amsterdam naar Zeeland, maar dat gekke systeem wilde persé via Utrecht en Gorinchem rijden...............
« Laatst bewerkt op: 2026/06/05, 13:27:23 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er zijn ook nog andere hobbies.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2026/06/05, 14:21:29 »
Chatgpt weigert referenties te tonen wanneer je er om vraagt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2026/06/05, 16:44:30 »

...........................................

Ik ben het hier niet 100% mee eens.
Eigenlijk is dat AI net zo dom als Google en naar mijn idee niet erg verschillend. AI kan niet be-oordelen
of dat input waarvan het "leeft" juist/waarheid is.
Als je iets googlet is het het belangrijkste dat je de goede zoektermen gebruikt en niets vertrouwt wat je
als antwoord krijgt maar je kan het wel als "hints" gebruiken. Voor AI is dat, naar mijn mening,
zo'n beetje hetzelfde.
Voor het internet bestond kon ik (in een wetenschappelijke omgeving) een (goede) bibliothekaris(esse) ;)
een opdracht geven om in databases te zoeken naar geschriften (artikelen in tijdschriften/boeken etc.)
bij wereldwijde instellingen. Daar moest je een hoop moeite voor doen en dat bleef daardoor veel beter
hangen, tegenwoordig wordt het in een split-second opgediend en moet je beseffen dat het altijd
valse gegevens kunnen zijn. Omdat dat zo "gemakkelijk" gaat blijft het ook niet hangen en daardoor
blijf je dom(mer).
Maar ik zal mijn hints die ik via AI heb gekregen en heb be-oordeeld als (redelijk?) betrouwbaar hier niet
meer doorgeven...
Verder zijn er wel meer nadelen aan de hele technologie van tegenwoordig. Omdat iedereen maar een
enorme hoeveelheid data wil kunnen hebben in "the cloud" en zijn TV-beeld in superHD wil hebben (etc.etc)
verschijnen er steeds meer datacentra, tientallen, waarvan er één al meer energie gebruikt dan de
hele spoorwegen bij elkaar en dat wordt er door AI niet beter op.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2026/06/06, 12:22:53 »
  • Energie: AI heeft als belangrijkste nadeel dat het gi-gan-tisch veel energie verbruikt: niet voor dat ene zoekopdrachtje van jou, maar wel omdat er per seconde miljarden vragen worden gesteld. Een AI-vraag kost gemiddeld evenveel energie als een microgolfoven enkele seconden tot een minuut laten draaien. Lijkt weinig, maar je gebruikt je microgolfoven per dag véél minder dan je AI gebruikt.
  • Inhoudelijk: AI lijkt wel logisch te werken, maar het werkt volgens een taal- en waarschijnlijkheidsmodel. Als je een vraag stelt, wordt gezocht naar zinnen en woorden die het meest waarschijnlijk aansluiten bij de woorden die je in je vraag kreeg. (Als je vraag de woorden Chinese, auto en veiligheid bevat, wéét een AI model dat de kans groot is dat jouw antwoord bevredigend zal zijn als er de woorden 'niet betrouwbaar', 'goedkoop', 'moeilijk te controleren' en dergelijke in staan en dat de woorden 'bloemkool', 'grappig' en 'luminiscentiepotentiaal' zeer waarschijnlijk niet in dat antwoord moeten staan.
  • AI gebruikt al je woorden en zijn eigen woorden telkens opnieuw als input. Als je vraag één stelt ('Wat is het beste seizoen om op reis te gaan?'), krijg je een reactie van AI. Meestal verfijn je dan je vraag: 'Ik wil op reis naar Spanje'. Wat AI dan doet is telkens opnieuw de vraag stellen (zonder dat je dit merkt). AI vertrekt telkens van de hele set vragen die je eerder stuurde. AI zal dus als 2de antwoord iets zoeken dat verband houdt met de woorden 'beste seizoen, reis, Spanje'. Reageer je dan met 'En hoe kan ik het goedkoopst in het noorden van Spanje geraken?', zoekt AI (weer opnieuw van nul, maar gebruik makend van jouw reacties) naar 'beste seizoen noorden Spanje reis goedkoop voertuig'. Enzovoort enzovoort. AI is dus wel degelijk dom, maar werkt met waarschijnlijkheden en daarin ben jij als gebruiker gemiddeld genomen minder in beslagen.
  • Het gaat heel ver want AI kent niet dezelfde betekenis toe aan woorden als jij als vraagsteller. Stel dat je vraagt aan AI, na een gegeven 'antwoord' op jouw vraag (eigenlijk is het geen antwoord maar een goed geformuleerde zin met woorden die met hoge waarschijnlijkheid aansluiten op jouw woorden) aan AI vraagt: 'geef me de bronnen', dan is het perfect mogelijk dat AI bronnen verzint (hallucineren, noemen ze dat in het jargon), gewoonweg omdat AI weet dat een tekst zoals 'Vanoeverlingen, DeBondt en Gaffel, 2014: De wereld is om zeep. -- Staatsblad Engeland, blz. 14-18' klinkt als bron voor de gemiddelde lezer. Jij denkt dus 'ha, die heeft bronnen gebruikt', maar AI heeft slechts gereageerd met een zin waarvan AI weet dat het eruit ziet als een bron. (Dit gebeurt niet altijd, maar het gebeurt wel degelijk dat AI een bron verzint om toch maar een zin te kunnen geven)
AI is dus vooral een taalmodel, gekoppeld aan statistische gegevens -- welk woord X hangt zeer waarschijnlijk samen met het gevraagde woord Y -- en met als resultaat een mooie, leesbare zin.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2026/06/10, 13:13:58 »
Mijn vraag: zijn er meer leden op het forum die AI gebruiken bij hun zoektocht naar antwoorden of verbeteringen voor Ubuntu / linux?

Wat anderen ook al aangeven. Soms voor simpele dingen om snel antwoord te hebben. Maar voor diepgaandere zaken zoek ik toch liever gerichtere bronnen.

Offline Peterke

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2026/06/10, 13:15:11 »
Antwoord van Duckduck AI.

Citaat
Waarschijnlijk wel — veel Linux-gebruikers gebruiken tegenwoordig AI-hulpmiddelen naast traditionele bronnen (forums, Stack Exchange, documentatie) om problemen op te lossen, configuraties te optimaliseren en commando's te genereren. Kort overzicht van waarom en hoe anderen AI gebruiken:

Snel troubleshooting: AI geeft stap-voor-stap oplossingen of diagnostische commando’s (dmesg, journalctl, systemctl, free, top/htop, etc.).
    Configuratievoorstellen: instellingen voor GNOME, swapfile/zram, geheugenbeheer, services uitschakelen of aanpassen.
    Veiligheid/risicoherkenning: gebruikers controleren of voorgestelde commando’s veilig zijn voordat ze uitvoeren.
    Leren en uitleg: AI legt concepten (systemd units, cgroups, kernel parameters) in gewone taal uit.
    Script- en config-templates: voorbeeld scripts, systemd-services, crontab entries, .desktop files.
    Rollback-ideeën: instructies voor herstel (live-USB, chroot, boot-reparatie) bij mislukte wijzigingen.

Praktische tips die anderen delen:

Test commando’s eerst in een live-omgeving of VM.
    Kopieer/lees commando’s zorgvuldig; begrijp wat ze doen voordat je uitvoert.
    Maak een back-up van belangrijke bestanden en van je grub/bootconfig voordat je wijzigingen aanbrengt.
    Gebruik versiebeheer voor configuratiebestanden (git in $HOME/dotfiles).
    Vraag in forums altijd om de relevante logs en systeeminfo (output van sudo journalctl -b, uname -a, free -h, lsblk).

Als je wilt kan ik:

een korte post voor op het forum schrijven (Nederlands) waarin je jouw ervaring deelt en anderen uitnodigt om te reageren, of
    voorbeeldvragen en template-logoutputs geven die mensen in replies kunnen plakken om sneller hulp te krijgen.

Welke van die twee wil je?

Grapje  =D

« Reactie #14 Gepost op: 2026/06/10, 14:48:58 »

Eerlijk gezegd vind ik AI-antwoorden meestal slechts vervelende afleiding. Ik vertrouw het voor geen cent.
Niet altijd, de muziek spelende katten filmpjes en zo zijn wel leuk  =D
Maar voor de rest is het gewoon bagger.

« Reactie #15 Gepost op: 2026/06/10, 19:27:50 »
Begin dit jaar heb ik een Arduino UNO geprogrammeerd om op een LCD schermpje (o.a.) de tijd weer te geven.
Dat werkte prima, totdat het eind maart niet meer klopte. De tijd bleef op wintertijd staan. (mijn fout)
Ik heb toen het programma geupload,  met de vraag om de zomertijd aan het programma toe te voegen.

Binnen een paar seconden had ik een werkend programma.   :D
Daar had ikzelf (heel) veel langer over gedaan.    :|

« Reactie #16 Gepost op: 2026/06/11, 10:12:55 »
Ik gebruik Kunstmatige Intelligentie voor taal.

Zo heb ik vorig jaar de Nederlandse interface van de fotobewerker RawTherapee bijgewerkt, die was al een jaar of vijf niet meer onderhouden. Ik gebruikte daarvoor de Franse AI-machine Mistral (Le Chat genaamd, sinds kort Vibe).

Dat ging goed met te vertalen regels die uit één of enkele woorden bestonden, bij langere teksten (schermtips) moest ik meestal ingrijpen, dus redigeren. Maar het heeft me zeker tijd gescheeld door met die AI-machine te werken.

Verder gebruik ik dezelfde machine bijna dagelijks om mijn mails te controleren. Ik ben Nederlander maar woon al dertig jaar in Frankrijk. Als ik een Franse tekst schrijf, is dat "een Nederlandse tekst met Franse woorden". Maar in het Frans zijn formuleringen vaak net even anders dan in het Nederlands en daar helpt die machine me mee, inclusief uitleg waarom je iets beter zus-en-zo kunt formuleren, plus suggesties voor een formelere of juist informelere/amicale toon. Ook spelfouten haalt dat ding eruit natuurlijk. Daar leer ik veel van!

Op (opensource) fotografiegebied wordt AI ook ingezet om maskers te maken en voor ruisvermindering, beide toepassingen werken spectaculair. De modellen die daarvoor gebruikt worden, worden lokaal gedownload, dus je belast er geen datacentra mee. Andere fototoepassingen zoals onder meer Photoshop die biedt (beelden compleet verbouwen etc.) hebben mijn aandacht niet. Als je een foto maakt die je volledig moet veranderen is dat naar mijn bescheiden mening gewoon een slechte foto!  ;)

Tot slot heb ik bij wijze van test een kort hoofdstuk van mijn boek-dat-nooit-afkomt laten vertalen van het Nederlands naar het Engels, Frans en Duits. Opnieuw: zeer bruikbare resultaten!

Dus ja, AI heeft mijn belangstelling als het om taal en vertalen gaat. Ik ben me ook bewust van de carbon footprint ervan...  ???

Offline bart85

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2026/06/11, 14:49:31 »
Ik gebruik AI met het schrijven van recepten voor het maken van voornamelijk soep. Het heeft ook geholpen voor het bakken van brood. Misschien beetje off topic. Op github heb ik recepten, onder Libre Cuisine. Het idee was om recepten te delen en er feedback en verbeteringen erop terug kan krijgen. Nieuwe tak van open source. Won't be a big thing.

By the way, ik vind het super irritant als de keyboard van m'n tablet (AI waarschijnlijk) verkeerd typefouten ziet en verkeerd een woord verandert waardoor ik moet herstellen van tekst.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2026/06/12, 12:27:41 »
Citaat
By the way, ik vind het super irritant als de keyboard van m'n tablet (AI waarschijnlijk) verkeerd typefouten ziet en verkeerd een woord verandert waardoor ik moet herstellen van tekst.

Wat is AI . AI is robotica , wat nog altijd geen informatica is . Een volautomatische wasmachine is ook een robot die geprogrammeerd werd . Een wasprogramma instellen met de knoppen juist te zetten en op de knop drukken  en de wasmachine weet welk wasprogramma moet uitvoeren . Dat wasprogramma werd door een mens geprogammeerd  die uit zichzelf weet hoe je soorten was moet doen .
Fijne was , bontwas , Wol , Kookwas.
Als je AI zo gaat trainen dat je fijne was moet wassen op 90 graden die gaat dat ook geloven .Een mens die gaat zeggen , ben je helemaal gek geworden, fijne was , was je op 30 graden toch niet op 90 graden .
Als je AI zo gaat trainen dat je het woord computer  als kompjoeter moet schrijven zoals je het uitspreekt , gaat die dat ook geloven , en ook moeten herstellen zoals jij het beschrijft .
Google kent niet eens het verschil tussen de Nederlandse (Nederland) en de Nederlandse (Belgische) niet .

Conclusie : Dat AI niet slim maar dom is .

Lees hier eens onder
nl-BE vs nl-NL: Hoe te beslissen
Google kent nl-BE niet omdat het gewoonweg niet bestaat .

https://www.acolad.com/nl/services/translation/what-is-the-difference-between-dutch-and-flemish

« Reactie #19 Gepost op: 2026/06/12, 15:53:40 »
Citaat

Wat is AI . AI is robotica , wat nog altijd geen informatica is . Een volautomatische wasmachine is ook een robot die geprogrammeerd werd . Een wasprogramma instellen met de knoppen juist te zetten en op de knop drukken  en de wasmachine weet welk wasprogramma moet uitvoeren . Dat wasprogramma werd door een mens geprogammeerd  die uit zichzelf weet hoe je soorten was moet doen .
Fijne was , bontwas , Wol , Kookwas.
Als je AI zo gaat trainen dat je fijne was moet wassen op 90 graden die gaat dat ook geloven .Een mens die gaat zeggen , ben je helemaal gek geworden, fijne was , was je op 30 graden toch niet op 90 graden .
Als je AI zo gaat trainen dat je het woord computer  als kompjoeter moet schrijven zoals je het uitspreekt , gaat die dat ook geloven , en ook moeten herstellen zoals jij het beschrijft .
Google kent niet eens het verschil tussen de Nederlandse (Nederland) en de Nederlandse (Belgische) niet .

Conclusie : Dat AI niet slim maar dom is .

Lees hier eens onder
nl-BE vs nl-NL: Hoe te beslissen
Google kent nl-BE niet omdat het gewoonweg niet bestaat .

https://www.acolad.com/nl/services/translation/what-is-the-difference-between-dutch-and-flemish

Het is allemaal waar wat je zegt. :)
Ken ook het verschil tussen Nederlands (NL) en Nederlands (B) goed.  (Heb 15 jaar in Herent gewoond (bij Leuven (een prachtige stad)))
Daar heb ik AI dus niet voor nodig.   :D
AI mag dan wel dom zijn, toch helpt het mij enorm bij het programmeren van Arduino, Raspberry pi,  C++,  Python ......enz.
Ik heb er al vele uren mee uitgespaard.

« Reactie #20 Gepost op: 2026/06/12, 17:23:24 »
Gepubliceerd op Linux-platform Distrowatch:   https://distrowatch.com/weekly.php?issue=current

Artikel:   https://fireborn.mataroa.blog/blog/the-slow-death-of-the-power-user/

Je hebt voldoende gelezen met de eerste 3 hoofdstukken.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.3   (vorige linux: Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / LMDE-5-6 / Ubuntu-16+14+12)