Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AI  (gelezen 2250 keer)

Re: AI
« Reactie #50 Gepost op: 2026/07/31, 14:58:32 »
Even inpikken ... lees volgende eens  (Engelstalig):

https://www.raspberrypi.org/hello-world   --- issue 30 (Critical thinking in the age of AI)

Alle uitgaven (1-30 + extra uitgaven) zijn vrij te downloaden (PDF).

Vol van informatie.

Groet,
spievensterke.

Kende wel The MagPi.
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2026/08/01, 22:09:51 »
Als je je promp (lees vraag) concreet en duidelijk stelt, aan bijvoorbeeld Claude, Gemini of GPT, dan krijg je bijna altijd goede antwoorden. Je moet alleen een klein beetje weten hoe je AI gebruikt. Ik gebruik het op mijn werk en op allerlei vlakken. Ideaal en scheelt enorm veel tijd!

« Reactie #52 Gepost op: Gisteren om 08:24:08 »
Als je je promp (lees vraag) concreet en duidelijk stelt, aan bijvoorbeeld Claude, Gemini of GPT, dan krijg je bijna altijd goede antwoorden. Je moet alleen een klein beetje weten hoe je AI gebruikt. Ik gebruik het op mijn werk en op allerlei vlakken. Ideaal en scheelt enorm veel tijd!

Is dit niet ook weer in de lijn van mijn stelling dat we moeten leren om technologie verantwoord te gebruiken en leren hoe we de baas moeten blijven? Je vraag duidelijk en concreet stellen, werkt bij mensen waar je iets van gedaan wil krijgen niet anders. Verschil: de mens die een al dan niet betaalde dienst verleent, heeft het vermogen tot doorvragen om er bij de ander, een klant, een patient. e.a. er achter te komen wat de vraag of het probleem nu precies is. AI reageert op wat het aan input krijgt. Dit impliceert dat je dus wel een zekere achtergrondkennis moet hebben van hetgeen je aan ai vraagt omdat je anders de juiste vraag wellicht niet kunt stellen (?).

Deze vond ik hedenochtend, ook een belangrijk issue rondom ai gebruik: https://www.nu.nl/klimaat/6404867/hoeveel-stroom-kost-een-vraag-aan-ai-utrechts-bedrijf-laat-het-zien.html
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: Gisteren om 09:26:15 »
Als we toch artikelen aan het delen zijn, een onderzoek naar de psychologische effecten van AI:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12678390/

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: Gisteren om 11:04:53 »
Die onderzoeken kun je juist mooi met AI samenvatten. Zo ben je kortere leestijd kwijt en weet je ook waar concreet over gaat :D

Deze "rijdende" trein houdt niemand tegen. Zelfde als destijds met de industriele revolutie. Omarmen en controleren dus.

Het valt me op dat veel ouderen, die AI niet goed begrijpen, er enorm tegenin gaan en zich er zorgen over maken. Dit zie ik bij veel computerclubs. In mijn ogen is het onwetendheid.

Maar goed om op een forum als dit hierover van gedachten te wisselen. Maar geen dogma's AUB  :angel:

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: Gisteren om 11:10:11 »
@ Zijne Ballorigheid:

Als reactie op de link naar het onderzoek:

Waar ik kritisch op ben.....

1. Het grootste probleem: correlatie wordt bijna als oorzaak gepresenteerd

De kernclaim is ongeveer:

Meer AI-gebruik leidt tot minder kritisch denken.

Maar het onderzoek kan dat niet aantonen.

Een andere verklaring is bijvoorbeeld:

* Mensen die van nature minder geneigd zijn tot diep nadenken gebruiken vaker AI.
* Mensen met minder voorkennis vertrouwen AI sneller.
* Mensen met hoge cognitieve vaardigheden gebruiken AI juist anders (als hulpmiddel, niet als vervanger).

De richting van het verband is dus onzeker.

Een sterker onderzoek zou mensen bijvoorbeeld willekeurig verdelen:

* Groep A gebruikt AI dagelijks.
* Groep B gebruikt geen AI.
* Na 6 maanden wordt kritisch denken objectief getest.

Dan krijg je veel sterker bewijs.

2. De meting van kritisch denken vind ik een zwak punt

Het onderzoek zegt gebruik te maken van elementen uit de Halpern Critical Thinking Assessment, maar de vragenlijst lijkt vooral een zelfrapportage-instrument.

Dat is problematisch, want mensen overschatten vaak hun eigen kritisch denken.

Iemand kan zeggen:

“Ik controleer altijd mijn bronnen.”

maar in werkelijkheid misschien alleen de eerste AI-respons accepteren.

Een echte test met redeneertaken, argumentanalyse of probleemoplossing zou overtuigender zijn.

3. De steekproef is niet helemaal representatief

De deelnemers zijn online geworven in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is bijna de helft hoogopgeleid (doctoraten vormen bijna 48% van de steekproef volgens de tabel).

Dat is extreem hoog vergeleken met de algemene bevolking.

Een groep met zoveel hoogopgeleiden kan anders omgaan met AI dan bijvoorbeeld middelbare scholieren of mensen zonder academische achtergrond.

4. Er lijken statistische inconsistenties in het artikel te zitten

Ik viel bijvoorbeeld op dat sommige correlaties verschillen tussen tabellen:

* In tabel 5 wordt bijvoorbeeld een correlatie tussen AI-gebruik en kritisch denken rond −0,49 genoemd.
* Later wordt een sterkere waarde (−0,68) genoemd.

Dat hoeft niet automatisch te betekenen dat het onderzoek fout is (het kunnen verschillende variabelen of modellen zijn), maar het vraagt wel om voorzichtigheid.

Bij een sterk geclaimde conclusie wil je dat de statistische rapportage volledig helder is.

Mijn algemene interpretatie

Ik zou de conclusie eerder zo formuleren:

“Intensief en passief gebruik van AI lijkt samen te hangen met minder actieve cognitieve verwerking. Het risico bestaat dat mensen bepaalde denkactiviteiten minder oefenen wanneer AI ze overneemt.”

Dat vind ik aannemelijk.

Maar deze sterkere uitspraak:

“AI maakt mensen minder kritisch.”

vind ik op basis van dit onderzoek niet bewezen.

De kern zit waarschijnlijk niet in AI-gebruik op zichzelf, maar in de manier waarop AI wordt gebruikt:

* ❌ “Geef mij het antwoord zodat ik niets hoef te doen.”
* ✅ “Help mij verschillende perspectieven te onderzoeken, stel kritische vragen en verbeter mijn redenering.”

Mijn verwachting is dat AI bij passief gebruik cognitieve luiheid kan versterken, maar bij actief gebruik juist kritisch denken kan verbeteren. Dit onderzoek onderzoekt vooral de eerste kant.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: Gisteren om 11:29:36 »
Die onderzoeken kun je juist mooi met AI samenvatten. Zo ben je kortere leestijd kwijt en weet je ook waar concreet over gaat :D
Je kunt ook gewoon de inleiding en de conclusie lezen en dan heb je hetzelfde, zonder risico op AI interpretaties en hallucinaties en je hebt ook nog eens minder het milieu belast

Deze "rijdende" trein houdt niemand tegen. Zelfde als destijds met de industriele revolutie. Omarmen en controleren dus.
En net als de industriële revolutie heeft het voor- en nadelen. De revolutie heeft voor nu de levenskwaliteit verhoogd, maar het is een ecologische ramp.

Het valt me op dat veel ouderen, die AI niet goed begrijpen, er enorm tegenin gaan en zich er zorgen over maken. Dit zie ik bij veel computerclubs. In mijn ogen is het onwetendheid.

Maar goed om op een forum als dit hierover van gedachten te wisselen. Maar geen dogma's AUB  :angel:
Ik ben niet zo’n oudere. Ironisch gezien ben ik zelfs een early adapter. Ik trainde al deeplearning modellen in 2016 en bedacht neural network architectuur. Ik weet waarschijnlijk meer over de nuts and bolts van AI dan de gemiddelde Nederlander.

Overigens is Geoffrey Hinton misschien wel bejaard, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat hij er niets van begrijpt.

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: Gisteren om 11:40:02 »
Mooie discussie. Wat zijn de 3 grootste ecologische rampen volgens jou?

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: Gisteren om 11:41:04 »
Ik zeg ook niet dat Geoffrey Hinton er niets van begrijpt.... Je moet natuurlijk wel goed lezen :laugh:

« Reactie #59 Gepost op: Gisteren om 11:57:36 »
@ Zijne Ballorigheid:

Als reactie op de link naar het onderzoek:

Waar ik kritisch op ben.....

1. Het grootste probleem: correlatie wordt bijna als oorzaak gepresenteerd

De kernclaim is ongeveer:

Meer AI-gebruik leidt tot minder kritisch denken.

Maar het onderzoek kan dat niet aantonen.

Een andere verklaring is bijvoorbeeld:

* Mensen die van nature minder geneigd zijn tot diep nadenken gebruiken vaker AI.
* Mensen met minder voorkennis vertrouwen AI sneller.
* Mensen met hoge cognitieve vaardigheden gebruiken AI juist anders (als hulpmiddel, niet als vervanger).

De richting van het verband is dus onzeker.

Een sterker onderzoek zou mensen bijvoorbeeld willekeurig verdelen:

* Groep A gebruikt AI dagelijks.
* Groep B gebruikt geen AI.
* Na 6 maanden wordt kritisch denken objectief getest.

Dan krijg je veel sterker bewijs.

2. De meting van kritisch denken vind ik een zwak punt

Het onderzoek zegt gebruik te maken van elementen uit de Halpern Critical Thinking Assessment, maar de vragenlijst lijkt vooral een zelfrapportage-instrument.

Dat is problematisch, want mensen overschatten vaak hun eigen kritisch denken.

Iemand kan zeggen:

“Ik controleer altijd mijn bronnen.”

maar in werkelijkheid misschien alleen de eerste AI-respons accepteren.

Een echte test met redeneertaken, argumentanalyse of probleemoplossing zou overtuigender zijn.

3. De steekproef is niet helemaal representatief

De deelnemers zijn online geworven in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is bijna de helft hoogopgeleid (doctoraten vormen bijna 48% van de steekproef volgens de tabel).

Dat is extreem hoog vergeleken met de algemene bevolking.

Een groep met zoveel hoogopgeleiden kan anders omgaan met AI dan bijvoorbeeld middelbare scholieren of mensen zonder academische achtergrond.

4. Er lijken statistische inconsistenties in het artikel te zitten

Ik viel bijvoorbeeld op dat sommige correlaties verschillen tussen tabellen:

* In tabel 5 wordt bijvoorbeeld een correlatie tussen AI-gebruik en kritisch denken rond −0,49 genoemd.
* Later wordt een sterkere waarde (−0,68) genoemd.

Dat hoeft niet automatisch te betekenen dat het onderzoek fout is (het kunnen verschillende variabelen of modellen zijn), maar het vraagt wel om voorzichtigheid.

Bij een sterk geclaimde conclusie wil je dat de statistische rapportage volledig helder is.

Mijn algemene interpretatie

Ik zou de conclusie eerder zo formuleren:

“Intensief en passief gebruik van AI lijkt samen te hangen met minder actieve cognitieve verwerking. Het risico bestaat dat mensen bepaalde denkactiviteiten minder oefenen wanneer AI ze overneemt.”

Dat vind ik aannemelijk.

Maar deze sterkere uitspraak:

“AI maakt mensen minder kritisch.”

vind ik op basis van dit onderzoek niet bewezen.

De kern zit waarschijnlijk niet in AI-gebruik op zichzelf, maar in de manier waarop AI wordt gebruikt:

* ❌ “Geef mij het antwoord zodat ik niets hoef te doen.”
* ✅ “Help mij verschillende perspectieven te onderzoeken, stel kritische vragen en verbeter mijn redenering.”

Mijn verwachting is dat AI bij passief gebruik cognitieve luiheid kan versterken, maar bij actief gebruik juist kritisch denken kan verbeteren. Dit onderzoek onderzoekt vooral de eerste kant.

Volgens mij verduidelijk jij in jouw woorden waar ik in eerdere posts ook al op hintte en volgens mij zitten wij niet zo ver van elkaar vandaan. :D
Toevoeging: jij geeft aan dat je ai zinnig en nuttig gebruikt voor je werk en dat kan zeker. Ik zie in mijn werk, het onderwijs, echter dat er nog een lange weg te gaan is voordat we bij de leerlingen een algehele mentaliteit er in gesleten krijgen van het zinvol en verantwoord gebruiken van ai. Ik denk dat dat zeker mogelijk is echter, bij pubertjes in hun volle ontwikkeling treffen we vaak een houding aan van zo makkelijk mogelijk met zo min mogelijk inspanning en dan kan uit gemakzucht het "blind" gebruiken van ai nog wel eens toeslaan. Toen ai er nog niet was, waren er wel weer andere dingen die blind gebruikt werden uit gemakzucht want pubertjes doen dat nu eenmaal (licht chargerend).
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 12:00:09 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HenkV40

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: Gisteren om 19:30:09 »

Sorry hoor, maar...
Dit is toch een Ubuntu Forum? Problemen, tips, Oplossingen, hulp van forumleden, prachtig Form dit.

Maar wat heeft een AI discussie te maken met Ubuntu?
Over AI zijn erg veel meningen,, ik heb er ook een.

Maar dit soort discussie's horen zeker niet thuis op dit forum. Daar zijn andere platforms voor.

Offline Neri.1

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: Gisteren om 19:36:36 »
@ HenkV40: deze discussie was al lang aan de gang  =D  Merk je die dan nu pas op? Volgens mij past hij heel goed onder een kopje zoals "algemeen" maar als jij de precisie-politie wilt uithangen, ga je gang  :angel:

Topic kan worden gesloten (aldus HenkV40).

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #62 Gepost op: Gisteren om 20:33:28 »

Sorry hoor, maar...
Dit is toch een Ubuntu Forum? Problemen, tips, Oplossingen, hulp van forumleden, prachtig Form dit.

Maar wat heeft een AI discussie te maken met Ubuntu?
Over AI zijn erg veel meningen,, ik heb er ook een.

Maar dit soort discussie's horen zeker niet thuis op dit forum. Daar zijn andere platforms voor.

Het Algemeen forum gedeelte is voor Nieuws en discussie over ICT, technologie, smartphones etc. dus is hier op zijn plaats.
P.S.: het topic wordt dus niet gesloten.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 21:53:17 door M_aD »