Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervelende melding  (gelezen 447 keer)

Offline DJ93

  • Lid
Vervelende melding
« Gepost op: 2026/05/19, 13:50:41 »
Beste forummers,
Ik heb een vervelende melding bij het opstarten van mijn laptop.
Deze heb ik gisterenavond geinstalleerd met Linux Mint 22.3 en vanmorgen zag ik die melding na het opstarten voor het eerst.
Het gaat om de melding (ik schrijf het letterlijk over):
>> Checking Media Presence . . . . .
>> Media Present  . . . .
>> Start PXE over IPv4.

Deze blijft dan zo ongeveer 1 minuut staan en daarna start de laptop verder op. Verder draait ie goed.
Ik zou graag van deze melding afwillen en hoop op jullie kennis.
Alvast dank en een fijne dag verder, John.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vervelende melding
« Reactie #1 Gepost op: 2026/05/19, 17:06:30 »
Mogelijk is de bootvolgorde in je laptop gewijzigd en staat Netwerk boot als eerste. Ga in de biosinstellingen van je laptop, en controleer daar de bootvolgorde: zet Linux Mint als eerste. Soms kan je in de BIOS de netwerkboot ook meteen uitschakelen.

Offline DJ93

  • Lid
Re: Vervelende melding
« Reactie #2 Gepost op: 2026/05/19, 22:38:34 »
Dank u wel, vanadium.
Ik heb vanmiddag zitten kijken welke gegevens in het BIOS staan, maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik zie het volgende:
[UEFI: IP6 Realtek P . . .]
[UEFI: IP4 Realtek P . . .]
[UEFI OS (P4: Sandisk . .]
[ubuntu (P4: Sandisk . . .]
[ubuntu (P4: Sandisk . . .]

Ik weet echt niet welke nou de juiste is. Misschien u wel?
Bij elk van de vijf mogelijkheden, blijft de melding komen. Weliswaar bij de een wat langer als de ander.
Hij start in ieder geval wel door, maar ik vind het wel lastig. Groet, John.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vervelende melding
« Reactie #3 Gepost op: 2026/05/20, 09:56:44 »
[UEFI: IP6 Realtek P . . .]
[UEFI: IP4 Realtek P . . .]
[UEFI OS (P4: Sandisk . .]
[ubuntu (P4: Sandisk . . .]
[ubuntu (P4: Sandisk . . .]
Die eerste zijn inderdaad networkboots (IP4, IP6). Die staan bovenaan, en dat verklaart dus waarom je systeem gedurende een minuut blijft staan tijdens de opstart. De twee onderste zijn Ubuntuinstallaties: één zal een overblijfsel zijn tenzij je twee Ubuntu installaties hebt op die machine. De middenste is een generieke entry om eender welk besturingssysteem dat gevonden wordt, op te starten.

Zet die vierde ingang, [ubuntu (P4: Sandisk . . .] eens bovenaan.
« Laatst bewerkt op: 2026/05/20, 09:58:17 door vanadium »

Offline DJ93

  • Lid
Re: Vervelende melding
« Reactie #4 Gepost op: 2026/05/20, 12:08:47 »
Super, vanadium.
Ik heb de bovenste 2 op disable gezet en hij werkt weer prima.
Vriendelijk bedankt en tot het volgend probleem.

Fijne dag verder en een groet, John.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vervelende melding
« Reactie #5 Gepost op: 2026/05/20, 13:50:03 »
Ik heb de bovenste 2 op disable gezet en hij werkt weer prima.
👍