Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe de  (gelezen 309 keer)

Offline henkchr

• Lid
Adobe de
« Gepost op: 2026/04/15, 19:28:49 »
Om boeken uit online bibliotheek te lenen vandaag geprobeerd Adobe de te installeren onder Wine.
Na uren werk geen resultaat.

Is er nog een andere manier om de boeken te autoriseren om die op e reader te krijgen ?
Ik heb nl. geen Windows (op)pc

Offline Jenske

• Lid
Re: Adobe de
« Reactie #1 Gepost op: 2026/04/16, 12:43:08 »
Probeer Calibre. Dat werkt bij mij.Let wel: er bestaat zoiets als Adobe Digital Rights Management. Sommige boeken zijn zo versleuteld dat je toestemming moet hebben (DRM) om ze te kunnen openen.

Het lastige is dat "ze" bij Adobe alleen maar Windows en iOS schijnen te kennen en weinig of onvoldoende moeite doen om die DRM vlot beschikbaar te maken voor bv. Linux-gebruikers.

Maar ... dan is er dus Calibre, dat, mits enige ingrepen, toelaat om dat soort boeken te lezen.

https://www.dotlinux.net/blog/calibre-drm-removal-for-ebooks-on-linux/

Dit DRM-systeem is een onnozele drempel om te vermijden dat mensen -- klanten, zou ik dat noemen -- de door hun gekochte boeken massaal, met de miljarden, zouden gaan verdelen onder andere mensen. Stel je voor dat er nóg mensen boeken willen lezen, dat wil je toch zeker niet? (Oké, even mijn gal gespuwd en ik laat het er nu bij).

MAAR ... let op: voor zover ik weet maken e-readers gebruik van andere dan Ubuntu-software. En als het een wat nieuwere e-reader is, kan je de gekochte boeken gewoonlijk rechtstreeks inladen op die e-reader (mits wifi of andere digitale verbinding met je account waarin je je boek gekocht of ontleend hebt).

Mocht je een boek willen lezen in Ubuntu, dan kan ik je niet zoveel informatie geven, want dat doe ik nooit.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline loti

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/04/16, 12:50:51 »
Ik ervaar hetzelfde probleem, maar ADE bij de online bibliotheek ondersteunt alleen Windows en Mac computers.
Daarvoor gebruik ik dan Windows op een dualboot systeem.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/04/19, 14:11:08 »
Ik ervaar hetzelfde probleem, maar ADE bij de online bibliotheek ondersteunt alleen Windows en Mac computers.
Daarvoor gebruik ik dan Windows op een dualboot systeem.
Bij mij werkt ADE onder wine , ik weet niet zeker of het ADE17 of ADE24 is. (mint21.3)
Zie https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=6326
« Laatst bewerkt op: 2026/04/19, 14:13:40 door aartje »

« Reactie #4 Gepost op: 2026/04/24, 16:02:12 »
Voor Calibre is er behalve een DeDRM plugin ook een ACSM plugin, dan heb je ade niet meer nodig. IK weet niet  hoe en of dit ook met bibliotheek boeken werkt.