Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In Bios naam linux distributie naam veranderen  (gelezen 190 keer)

Offline wowo

• Lid
In Bios naam linux distributie naam veranderen
« Gepost op: 2026/05/04, 22:13:22 »
Ik heb een vreemd probleempje waar ik geen oplossing voor kan vinden.
Ik heb op al mijn computers nu Linux Manjaro Gnome geïnstalleerd waar voorheen Ubuntu op stond.
Normaal gesproken wordt in de BIOS  bij de Boot opties ook de juiste distributie aangegeven. In mijn geval dus nu Manjaro.
Echter bij 1 computer, waarop ik dus ook Manjaro heb geïnstalleerd, blijft bij de bootopties Ubuntu staan.
Alles werkt verder goed. Manjaro start gewoon goed op.
Blijkbaar is in de BIOS Flash geheugen de naam Ubuntu tijdens de installatie van Manjaro niet overschreven.
Is dit op een of andere manier makkelijk recht te zetten of is dat dusdanig ingewikkeld of gevaarlijk dat ik dit maar zo moet laten.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline wowo

• Lid
Re: In Bios naam linux distributie naam veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2026/05/05, 11:46:31 »
Ik kreeg de volgende melding met:
efibootmgr --unicode | grep  Ubuntu
EFI variables are not supported on this system.
Ik heb, gek genoeg,  op dit systeem helemaal geen fat32 /boot/efi partitie. Op alle andere Manjaro systemen heb ik wel een efi partitie.

Ben bang dat het dus toch iets is in het flash geheugen en daar kan ik beter maar van af blijven.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/05/05, 15:41:26 »
ik denk dat je manjaro als legacy systeem hebt geïnstalleerd. Dan heb je geen aparte fat bootpartitie nodig.

Als je eerder op dit systeem een uefi installatie hebt gehad dan kan het zijn dat de oude naam nog in het het systeem zit. Ik heb dit gehad met opensuse. Die naam bleef ook in het systeem zitten nadat ik opensuse had verwijderd.. Het is me gelukt om dit weg te krijgen op de manier zoals op de webpagina hieronder te zien is

zie: https://www.digiplace.nl/verwijder-oude-efi-boot-verwijzingen/

Offline wowo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/05/06, 19:57:20 »
@peer Klinkt logisch. Wanneer ik echter het commando:
sudo efibootmgrin geef dan krijg ik de melding:
EFI variables are not supported on this system.Met gparted zie ik ook geen enkele EFI partitie. Ik heb nl op die computer uitsluitend 1 btrfs partitie.
In de grub staat alleen Manjaro en niets over Ubuntu.
De verwijzing naar Ubuntu moet dan toch iets zijn in de BIOS flash.
Heeft iemand nog een hint?