Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?  (gelezen 26536 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?
« Reactie #25 Gepost op: 2026/02/19, 18:02:31 »
Dan denk ik, dat je een verkeerde bestemming hebt opgegeven voor grub.
Weet je nog wat je toen hebt ingevuld?
Het is raadzaam om eerst te zorgen dat je opstart met de grub van de nieuwe installatie, anders start de PC niet meer, omdat je de oude installatie wilt verwijderen.
Wanneer je disk ruimte voldoende hebt, dan kan je ook de oude laten staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #26 Gepost op: 2026/02/19, 18:12:39 »
Ik snap niet waarom er trouwens afgegaan wordt op een onbekende website terwijl er op ubuntu.com duidelijke documentatie te vinden is hoe Ubuntu te installeren:
https://documentation.ubuntu.com/desktop/en/latest/tutorial/install-ubuntu-desktop/

Je hebt volgens mij niet de hele schijf benut en dus per ongeluk ubuntu 24.04 naast de al bestaande 18.04 geïnstalleert. Plug de usb erin start ervan op en voer de installatie opnieuw uit zou ik zeggen. Het is nog nooit ingewikkeld geweest... dus zo simpel als maar kan imho.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/19, 18:14:28 door M_aD »

Offline Titus

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2026/02/19, 19:11:31 »
Hallo iedereen, Ik heb de verloren zoon gevonden!! Ze stond inderdaad op de extra schijf en draait hier perfect. Maar ik had liever gezien dat ze op de primaire schijf draait en de oude versie verwijderd, die heb ik toch nog op cd!
Kan dit software-matig gebeuren of verwissel ik de beter de schijven (hardware). Misschien is de originele ssd  wel niet te verwijderen?!!
Dan zou ik een format overwegen van de primaire disk maar dat is misschien risicovol??  Graag jullie advies.

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2026/02/19, 19:23:33 »
Citaat
BELANGRIJK!!!  8-)
De SSD schijf waarover het hier gaat is een EXTRA SSD die ik erin geïnstalleerd heb en NIET de Hoofd SSD schijf!
Die draait nog perfect.

En als je de PC aanzet en onmiddelijk op de F.. toets drukt om naar het BIOS te gaan, word die extra schijf door het BIOS gedecteerd .
Weet je met welke F toets je naar het BIOS kan gaan .

Citaat
Dan zou ik een format overwegen van de primaire disk maar dat is misschien risicovol??  Graag jullie advies.

Primair en secundair dateert  uit de tijd dat schijven nog een IDE aansluiting hadden en op een IDE connector met IDE kabel op het moederbord werden aangesloten en je op de schijf het jumpertje juist moest plaatsen .
Bij SATA schijven heeft dat geen belang meer .

« Laatst bewerkt op: 2026/02/19, 19:26:58 door Oesje »

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2026/02/19, 19:39:49 »
Citaat
aan Ron: ik heb ge commando gegeven onder Ubt .Lts18.04  en kreeg reactie dat er schijfkopies waren gevonden en dat Ubt24.04 gevonden is op
/dev/sda2 . Ik meen nochtans aangegeven te hebben dat de oude versies op de schijf gewist mochten worden.

Jij hebt dus die schijf ingesteld om met timeshift systeemkopies naar de schijf te maken .Zo begrijp ik het toch .
https://www.reddit.com/r/linuxquestions/comments/q5rzl9/ubuntu_200420_lts_create_disk_image/?tl=nl

sda2 is een tweede partitie op de eerste schijf , je tweede ingebouwde schijf zou moeten getoond worden met sdb
« Laatst bewerkt op: 2026/02/19, 19:43:25 door Oesje »

Offline Titus

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2026/02/19, 23:40:23 »
Hey Oesje ik geloof best wat je zegt , in de bios kan ik geraken met F12 bij Dell computers. Extra schijf wordt gedetecteerd. Wat ik vreemd vind is dat wanneer ik de extra schijf verwijder ik dan niet meer in Ubt 24.04 kan geraken maar dat Bionic beaver Ubt18.04 opstart. Om alles nog gekker te maken vandaag kreeg ik een melding of ik mijn systeem niet wou updaten naar...Ubt Lts 20.04 !!
« Laatst bewerkt op: 2026/02/19, 23:42:18 door Titus »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #31 Gepost op: 2026/02/20, 09:27:56 »
Je hebt er duidelijk een chaos van gemaakt.
Het beste lijkt mij, dat je opstart vanaf een USB stick, en dan gparted gebruikt om alles te verwijderen.
Hierna opnieuw installeren, dan heb je geen erfenis meer van het verleden.
Dat installeren is maar 30 minuten werk, op niet te oude apparatuur.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #32 Gepost op: 2026/02/20, 13:47:07 »
In principe worden 18.04 en 20.04 niet meer ondersteund, althans krijg je er geen community support meer voor. Ik zou dus gaan voor 1 zuivere installatie van 24.04 op de computer op de schijf die erin zit en niet teveel klooien met andere dingen.

« Reactie #33 Gepost op: 2026/02/20, 14:40:50 »
@Titus,

het zou best zijn om dit eens te lezen, dan zou je gelijk beter begrijpen wat er gebeurt en hoe het moet:
https://linuxmint-installation-guide.readthedocs.io/en/latest/install.html

Een installatie is eenvoudig, het is abnormaal wat ik in dit topic  van foute handelingen kon lezen.

21/02   correctie: Sorry, dit is de handleiding voor Linux-Mint
« Laatst bewerkt op: 2026/02/21, 08:59:55 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #34 Gepost op: 2026/02/20, 14:52:05 »
Linux Mint documentatie aanraden in een topic wat over Ubuntu gaat kan niet naar mijn mening, het installatie programma van Mint en Ubuntu verschilt namelijk van elkaar. Het zorgt alleen maar voor meer verwarring.  Daarbij heeft hij van mij al een link gehad naar de officiële Ubuntu installatie handleiding.

« Reactie #35 Gepost op: 2026/02/20, 17:16:39 »
Linux Mint documentatie aanraden in een topic wat over Ubuntu gaat kan niet naar mijn mening, het installatie programma van Mint en Ubuntu verschilt namelijk van elkaar. Het zorgt alleen maar voor meer verwarring.  Daarbij heeft hij van mij al een link gehad naar de officiële Ubuntu installatie handleiding.

Je hebt gelijk, als Mint gebruiker had ik dat over het hoofd gezien.
Excuses aub.

Ik heb een correctie bericht toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/21, 09:00:58 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Titus

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2026/02/26, 19:21:49 »
Ik heb de zaak enkele dagen laten rusten en dat bekwam me best! Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen als de meesten. Gewoon alles opruimen en met een schone start beginnen . Ik zal
hierbij M_aD zijn richtlijnen volgen. Ik hou U op de hoogte.
Wat Linux Mint betreft daar heb ik een andere pc voor klaarstaan waarmee ik kan experimenteren naar keuze maar dat is weer een ander verhaal. :)  :angel:

Offline Titus

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2026/02/26, 20:14:32 »
Je gelooft het niet maar toen ik mijn vorige reactie hier afsloot kreeg ik plots weer een melding om mijn versie Ubuntu 20.04 LTS up te graden naar de versie jammy jellyfish Ubt 22.04. Lts?
Het was snel besloten en binnen een 20 minuten had ik de upgrade alles verliep vlekkeloos.
Nu stel ik me wel de vraag: En wat nu??
OFwel mijn eerste intentie een volledig schone installatie met 24.04 LTS iso op USB
OFwel gewoon wachten tot er weer een upgrade bericht  komt en hier op reageren met als gevolg dat er 2 dezelfde versies zullen staan op de schijf, één op Sda en één op Sdb gedeelte!  Is dit wel aangeraden?  Kan er een versie of "sd igedeelte" ongedaan worden gemaakt of niet? Graag eerst jullie advies?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2026/02/27, 16:12:21 »
Probeer eens een nieuw draadje als je een nieuw probleem hebt. Dat maakt het heel wat overzichtelijker. En, mogelijk belangrijker, andere gebruikers die in de toekomst ook tegen het probleem aanlopen, kunnen dan veel gemakkelijker een oplossing terugvinden.

Offline Titus

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2026/03/07, 12:49:02 »
Hallo iedereen, Ondertussen is mijn pc upgegrade tot UBt LTS 24.04 dus heb ik met 2 installaties.  Zoals ik al vermoedde is de "schone versie"  geinstalleerd op mijn supplementaire SSD. , en de upgegrade versie op de normale SSD.  De supplemtaire SSD werd bij test verwijderd  en de pc draaide nog perfect!!  Ik heb besloten om voorlopig de versie op de supplementaire SSD te laten staan als back up - zolang ze niet interfereert met de versie op de gewone schijf. Eind goed, al goed.  ^-^