Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox Error: Cannot call method "format" of undefined (layout/XofNImage#660)  (gelezen 831 keer)

Offline ajjp

• Lid
Ik wil via mijn patiëntenportaal van het ziekenhuis een röntgenfoto bekijken. Maar de button "beelden bekijken" geeft de volgende error:
Citaat
Internal server error.  org.mozilla.javascript.EcmaError: TypeError: Cannot call method "format" of undefined (layout/XofNImage#660)
Omdat ik in Chromium de foto's wel kan bekijken, gaat het om een specifiek probleem binnen Firefox.
Kan iemand mij uitleggen wat de foutmelding inhoudt, maar nog liever hoe ik de fout weg kan werken?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik vermoed dat die webstek simpelweg slecht gebouwd is.... Blijkbaar alleen gebouwd voor Chromium / Chrome en diens varianten.

Offline DeBaas

• Lid
Staat "DRM-beheerde inhoud afspelen" aangevinkt?

Instellingen > zoek drm
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ajjp

• Lid
@DeBaas, bedankt voor de tip. DRM was bij mij niet aangevinkt, maar ook toen ik dat wel had gedaan bleef de foutmelding gelijk.
Dus voorlopig moet ik het met de opmerking van Pjotr doen. Ik heb inderdaad al eens eerder op een website de melding gekregen dat voor volledige functionaliteit Chrome of Edge noodzakelijk was, en expliciet dat Firefox niet ondersteund werd.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het is treurig.... Op deze manier wordt het enige echte alternatief voor de monocultuur van Chrome / Chromium, de nek om gedraaid.  >:(

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Het is treurig.... Op deze manier wordt het enige echte alternatief voor de monocultuur van Chrome / Chromium, de nek om gedraaid.  >:(
Even controleren met de validator van het W3C.
Voldoet de website daar niet aan, dan een klacht indienen, daar zijn ze soms gevoelig voor.
Werken ze niet mee, kan je ook nog de publiciteit zoeken............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline aartje

• Lid
Zelfs bij de ANWB-routeplanner kan je de kaart niet afdrukken onder Firefox
maar bij Chromium wel...

Offline ajjp

• Lid
Citaat
Even controleren met de validator van het W3C.
@Ron, dat zou ik best willen doen, en bij een negatieve uitkomst wil ik ook de discussie met het ziekenhuis wel aangaan.
Maar ik kan de validator niet inzetten. Je gezondheidsgegevens zitten achter de DigiD-muur met tweestapsverificatie. Ik kan wel de deep-link van de foto ingeven bij W3C, maar de validator komt dan toch bij "Inloggen met DigiD" terecht; en daar is niets mis mee.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Met ctrl-u krijg je de broncode van de pagina in een nieuwe tab.
Met ctrl-a selecteer je de hele broncode.
Dan ga je naar de validator van het W3C en kies je voor "validate by direct input".
Het is iets meer werk, maar best te doen.

Offline DeBaas

• Lid
Staat me bij dat gegevens in een ander afwijkend bestandsformaat (niet W3C) worden aangeleverd.
Pakweg 3 jaar geleden ooit eens afbeeldingen van oogscans opgehaald uit het HaGa patientenportaal en mee zitten stoeien/converteren voor ik ze voor mijn rijbewijskeuring kon inleveren. En nee ik heb geen (auto)rijbewijs meer.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

@ ajjp,

Misschien zit er wél een bruikbaar programma bij ... ?

- https://www.linuxlinks.com/MedicalImaging/

- https://sourceforge.net/software/dicom-viewers/linux/

Probeer het eventueel te downloaden en op te slaan... bekijk het daarna met een van de aangegeven programma's -- is ook een mogelijkheid .
« Laatst bewerkt op: 2026/02/26, 17:01:49 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint Debian 7 (LMDE7)- LM 22.3 Mate - PCLinuxOS Debian Mate - Debian 13.03 Xfce - Zorin 17.3/18 Core.

Offline ajjp

• Lid
@spievensterke,
Het bekijken op zich is het probleem niet: ik schreef in mijn start al dat in Chromium de afbeeldingen wel geopend werden. Downloadbaar zijn ze niet, dus dan helpt een Dicom-viewer ook niet.

Offline ajjp

• Lid
@Ron,
Ik heb je tip uitgevoerd, en de rapportage vermeldt 59 aandachtspunten; 38 hiervan worden aangemerkt als Error.
Dus afgaand op het rapport wordt er nogal gezondigd tegen goed gebruik van HTML.
Nu begrijp ik daar helemaal niets van, dus ik kan alleen maar in algemene termen en onder verwijzing naar W3.org het ziekenhuis op de hoogte stellen van de door mij ondervonden tekortkoming i.e. het niet kunnen bekijken van medische afbeeldingen in Firefox. Ik zal dat ook doen. Bedankt voor je ondersteuning.

Offline aartje

• Lid
Het zou  toeval zijn natuurlijk, maar ik kan mijn röntgenfoto's (en scans) bij het Noordwestziekenhuis Alkmaar wel
goed zien onder Firefox. Maar ik weet niet of je bij het(de)zelfde ziekenhuis(groep) zit.
« Laatst bewerkt op: 2026/02/27, 12:45:24 door aartje »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Nu begrijp ik daar helemaal niets van,
Dat komt o.a. doordat mensen niet weten wat ze doen.
Hier heb ik jaren achtereen websites van gemeenten, provincies, waterschappen en rijks overheid getest.
De websites van het rijk voldoen nagenoeg allemaal aan de standaarden.
De andere websites (bijna 400 !) voldoen bijna geen van allen aan alle eisen.
Deze heb ik getest op de HTML standaard, het gebruik van (verplichte) OpenStandaarden en de aanwezigheid van de toegankelijkheidsverklaring.

Wanneer je regelmatig html van websites controleert, dan valt ook op, dat websites die gemaakt zijn met WordPress (meest gebruikte CMS), nooit voldoen aan de standaard.
Dat geeft te denken............

Offline Oesje

• Lid
Citaat
Het zou  toeval zijn natuurlijk, maar ik kan mijn röntgenfoto's (en scans) bij het Noordwestziekenhuis Alkmaar wel
goed zien onder Firefox. Maar ik weet niet of je bij het(de)zelfde ziekenhuis(groep) zit.

Ik weet niet hoe het in Nederland werkt , maar bij ons in Belgie worden die beelden bewaard op een centrale server waar alle apparatuur voor medische beeldvorming van alle ziekenhuizen zijn op aangesloten .
https://secure.pacsonweb.com/POW3/Account/Login/EPISCU
Waar ik nu benieuwd naar ben of er problemen zouden zijn moest je Firefox  bij Mozilla downloaden en installeren .

De foutmelding word hier ook besproken

https://github.com/galenframework/galen/issues/82

« Laatst bewerkt op: 2026/02/27, 14:31:18 door Oesje »

Offline aartje

• Lid
Citaat

Waar ik nu benieuwd naar ben of er problemen zouden zijn moest je Firefox  bij Mozilla downloaden en installeren .

Ik gebruik de standaard repositories van Mint21.3 Mate en heb nu Firefox 148.0. Ik gebruik dus niet de snap-versie
(of flatpakversie)

Offline ajjp

• Lid
Citaat
@aartje
De foto's waar ik het over heb zijn (toevallig) ook van Noordwestziekenhuis Alkmaar. Misschien wordt het verschil tussen ons (wel/niet kunnen bekijken) veroorzaakt door de verschillende versies van Firefox. Ik gebruik de Firefox zoals die meekomt met Xubuntu en dat is de snap-versie. Maar of nu puur de snap het bekijken verhindert betwijfel ik. Want in Chromium, ook de snap-versie, zie ik ze wel.

Offline aartje

• Lid
Citaat
@aartje
De foto's waar ik het over heb zijn (toevallig) ook van Noordwestziekenhuis Alkmaar. Misschien wordt het verschil tussen ons (wel/niet kunnen bekijken) veroorzaakt door de verschillende versies van Firefox. Ik gebruik de Firefox zoals die meekomt met Xubuntu en dat is de snap-versie. Maar of nu puur de snap het bekijken verhindert betwijfel ik. Want in Chromium, ook de snap-versie, zie ik ze wel.
Je zou de snap-versie eens weg kunnen halen en de debian-versie installeren:
https://support.mozilla.org/nl/kb/firefox-installeren-linux#w_firefox-deb-pakket-voor-debian-gebaseerde-distributies-installeren-aanbevolen