Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onbereikbare SSD  (gelezen 364 keer)

Offline Titus

• Lid
Onbereikbare SSD
« Gepost op: 2026/03/13, 15:15:10 »
Graag jullie advies bij volgend probleem. Ik heb een Extra SSD die een schone installatie van UbtLt24.02 Lts bevat. Het wachtwoord speelde ik kwijt! Mijn eigen, grote schuld! Ondertussen heb ik de SSD niet meer direct nodig en wou ze opschonen of formatteren.
Groot is mijn verwondering wanneer er geen linking (mount) wordt gedaan naar de SSD dit zowel op pc met win 11 als op de pc met Ubuntu  m.a.w. ik kan niet meer aan de SSD inhoud geraken..
Hoe kan ik de schijf nog redden?
Terzijde, Deze schijf is geformatteerd in  NFTS en  het mounten van ander van andere SSD schijven gaat wel .
« Laatst bewerkt op: 2026/03/13, 15:20:00 door Titus »

Offline DeBaas

• Lid
Re: Onbereikbare SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2026/03/13, 15:40:04 »
Windows wil een NTFS schijf nog wel eens NIET netjes afsluiten.
Probeer de schijf eerst aan te sluiten op een Windows systeem, vervolgens veilig verwijderen.

In Linux mogelijk het terminal program ntfsfix (onderdeel van de ntfs-3g installatie)
Als je alleen de disk leeg wil hebben gparted, schijven of disk.

Indien de schijf encrypted is en je bent het paswoord kwijt is alleen de laatste optie mogelijk.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/03/13, 17:10:11 »
Probeer dit eens , geeft meestal een goed resultaat om terug de inhoud te herstellen .
Open het programma Schijven en selecteer daar de SSD schijf .
Klik op dat tandwieltje en kies voor "Bestandssysteem herstellen"

Offline Titus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/03/13, 18:17:59 »
Ik geloof dat er iets misloopt in de Grub. Die  nog steeds aangeeft dat de extra schijf met UBT LTS 24.02 aanwezig is.  Als ik er een andere SSD op aansluit dan doet ie het soms wel of helemaal niet.  Ik krijg dan ook de boodschap "failure to mount SSD252GB" ,  "error mounting/dev/sd2 at/media/name/SSD 250 :wrong fs type, bad option, bad superblock on/dev/sda2/missing codepage or helperprogram or other error" Ik meen dat er een fout in de interne communicatie zit.

( kijk in "Ssd mount niet meer, software of hardware probkeem?" daar wordt de situatie van de schijven uitgelegd) .

Offline Titus

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/03/14, 12:20:56 »
aan Oesje,

"Open het programma Schijven en selecteer daar de SSD schijf .
Praktisch probleem:
Wou het eens proberen uit te voeren maar ik weet niet wat je bedoelt met "open programma Schijven,...."
Hoe dit te openen , waar bevindt dit zich? Vanaf bureau blad neem ik aan. 

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2026/03/14, 15:10:36 »
Aangezien het hier om een SSD, dus hardware en niet software, gaat is het topic verplaatst.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/03/14, 16:04:31 »
Ik heb een Extra SSD die een schone installatie van UbtLt24.02 Lts bevat. ….
Terzijde, Deze schijf is geformatteerd in  NFTS en  het mounten van ander van andere SSD schijven gaat wel .
Hoe kan het dat een SSD die een schone installatie bevat, in ntfs geformateerd is?

Laat eens zien hoe Ubuntu deze schijf ziet door de uitvoer van het commando "lsblk -f".

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/03/14, 23:14:16 »
Citaat
aan Oesje,

"Open het programma Schijven en selecteer daar de SSD schijf .
Praktisch probleem:
Wou het eens proberen uit te voeren maar ik weet niet wat je bedoelt met "open programma Schijven,...."
Hoe dit te openen , waar bevindt dit zich? Vanaf bureau blad neem ik aan. 

In het menu Toepassingen type in de zoekbalk schijven

Deze schermafbeelding werd wel in LMDE gemaakt maar ziet er in Ubuntu ook zo uit .
« Laatst bewerkt op: 2026/03/14, 23:18:47 door Oesje »

Offline Titus

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/03/18, 00:22:39 »
aan Vanadium:
 Je vraag hoe het kan dat een schone Ubt 24.02  versie op een NFTS geformatteerde schijf staat is dat de schijf ooit had gediend in een dual boot installatie met Windows.
  Alles werd gewist maar niet geformatteerd.
  De extra schijf die voor bestandenopslag is bedoeld ga ik formatteren.Een nieuwe start.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2026/03/18, 12:30:04 »
aan Vanadium:
 Je vraag hoe het kan dat een schone Ubt 24.02  versie op een NFTS geformatteerde schijf staat is dat de schijf ooit had gediend in een dual boot installatie met Windows.
  Alles werd gewist maar niet geformatteerd.
  De extra schijf die voor bestandenopslag is bedoeld ga ik formatteren.Een nieuwe start.
Dan denk ik dat je het verkeerd voorhebt. Bij installatie van Ubuntu zal het installatieprogramma de partitie waarop het systeem terecht komt, herformatteren naar het bestandssysteem ext4, een bestandssysteem dat linux permissies ondersteunt.